Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer den förklaring på planing.

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:02

    Det där med att komma över sin svallvåg stämmer. Vår segelbåt går inte snabbare än ca 7 knop, eftersom skrovets längd i vattnet är ca 7 m. Den “sugs” helt enkelt fast av sin svallvåg. Detta lär gälla för alla farkoster i sjön.
    Man lär kunna komma upp i 15 knop på slör, nerför en våg, med vår båttyp (MaxiRacer), hoppas testa det nångång i höst. Men då planar man =)

  • frog

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:17

    Sugs fast? Kan en kölbåt aldrig komma upp i planing? Kölbåtar kommer väl inte upp i planing pga av att deras svall våg är så stor att det krävs en väldigt stor kraft – större än vad segeln kan ge för att komma upp i planing.

    Om man drar en djup kölbåt med en väldigt snabb motorbåt – kommer kölbåten då upp i planing?

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:24

    Det som gör att en MaxiRacer kan “plana” är att den är relativt platt i skrovet bakom kölen. Det krävs en en enorm kraft ja. Det är ju det som är planingströskeln på en vindsurfbräda och anledningen till att man måste pumpa så förtvivlat ibland för att komma upp i planing. Väl i planing är motståndet i vattnet mycket mindre.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:31

    Jag varit ute och seglat banner 23 och ganska lätt seglat 10 knop med planning. De jag seglade med hade nått 25 knop surfandes ner för en våg….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:45

    Har du inte hört talas om volvo ocean race, då planar de fram i södra oceanen i +30 knop med 60 fots segelbåtar. Så nog kan en kölbåt plana alltid, men det krävs en platt botten och fenköl.

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 09:45

    Åfan, 25 knop… Gött när det är tryck i grejerna. Fina, snabba båtar, Banner och X-Yachts. Jag drömmer om en X-99, lys 1.25 =)

  • hstrom

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:21

    Va ute o seglade en 42 fotare med fullattestor… lys på 1,25 tror jag… seglade grymt gött…. Synd bara att det e’ ett år kvar till nästa semester…

  • frog

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:32

    Jo jag vet att båtar med någorlunda plan båten kan komma upp i planing. Men går det att få en ren deplacementbåt att plana?

    Vad menas med lys?

  • hstrom

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:36

    Lystal är ett slags handikapp system som används för att olika båttyper ska kunna tävla mot varandra… ju högre lys ju bättre seglar båten… man tar helt enkelt tiden det tar runt banan gånger lystalet… tex en liten maxi 68 som inte seglar så bra tror jag ligger på 0,76… och katamaraner ligger upp emot 2 om dom seglar riktigt bra…

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:42

    Lystalet är viktigast på en segelbåt. Även med våra 1.12 seglar vi om det mesta, även större båtar. Alltid lika kul att se gubbarna glo när vi glider förbi. wink.gif

  • frog

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:48

    Katamaran: lys 2
    Vindsurfing: lys 1.12

    Alltså anses en katamarn vara nästa dubbelt så snabb på en bana jämnfört med en vindsurfingbräda. Kan det stämma?

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 11:56

    Nä, lys 1.12 på vår MaxiRacer, ju.
    Vindsurfbräda kanske har lys=0.1 under planing, lys=5 över planing, hehe. Vet ej.
    Kanske ska sluta snacka om segelbåtar, detta är ju faktiskt ett vindsurfforum… 😛

  • frog

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 12:14

    Ok. Tänkte väl. Jo du har rätt ska nog inte prata om kölar m.m. på en vindsurfingkonf.

    cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 12:15

    Har inte Maxi Racern 1.14 i lys?

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 12:19

    “Konkurrenterna” runt 26 fot:
    Albin Express: 1.10
    MaxiRacer: 1.12
    X-79: 1.14
    Roliga båtar att segla, rekommenderas.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer den förklaring på planing.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.