• Publicerad av gadget på 22 augusti, 2009 vid 22:25

    Vilka brädor har riktigt bred stance och hur mäts den.
    Min nya bräda kommer ha 48cm max-stance.
    Linus naish-bräda hade grymt bred stance men hur stor är den i cm?

    smaskens svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • pjoter

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 07:39

    mäter du stancen mellan inre skruvarna?

    förresten, en fågel viskade att du gjorde rätt feta fenor. 🙂
    skulle gärna skaffa en uppsättning såna.

  • emerson

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 08:12

    På en snowboard mäts stancen från mitten av bindningarna, antar att man mäter på samma sätt på en kitebräda?

  • gadget

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 08:58
    emerson;569480 wrote:
    På en snowboard mäts stancen från mitten av bindningarna, antar att man mäter på samma sätt på en kitebräda?

    Jag har för mig att det är som Pjott säger att det mäts mellan inre skruvarna men jag är inte säker.
    Och angående fenorna så ligger det tyvärr på is till jag fått en ny dator.
    Vi hade tyvärr inbrott i torsdags så bl a min dator med alla program och modeller är borta.
    Förhoppningsvis köper jag en ny i veckan… :mad2:

  • lelleee

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 09:54

    fan va tråkigt, du får backuppa nästa gång. Jag mätte på bradan iaf och thornen har 54cm mellen dom inre skruvarna på det bredaste, och brädan är bara 132cm lång. Man står riktigt gött på den

  • emerson

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 10:09

    Jag mätte på min bräda och fick det till 61 cm från mitten av bindningarna, det verkar stämma ganska bra med http://www.surfstore.co.uk/cabrinha-rival-p-1019.html

    Dock är det 2010 års modell, jag har 2009 men antar att de har samma stance

  • pepa

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 11:31

    Hoppa från ett bord så vet du din stance, inte brädans.

  • wakenils

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 12:08

    för min underground steeze 139:
    ca 47 cm mellan centrum av det yttersta av de inre hålen
    är cirkus 67cm mellan center av bindningarna, och så står det här med http://www.undergroundkiteboards.com/steeze-139.html

  • pjoter

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 19:37

    ca 47cm på spleene rip 35 också. Känns lagom för mig.

    Surt med datorn!! Det är de värsta med inbrott, inte det som blir stulet utan allt jobb å fixa tillbaks grejor och reparera.
    Men jag ställer mig i kö då. 🙂
    tror de blir fint med låga fenor till den här brädan å dom wake jag kan fixa stack ut ,5cm från bräda. kanske iofs blir en supereffekt med pop-deluxe iofs. 🙂

  • gadget

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 19:55
    Pepä;569535 wrote:
    Hoppa från ett bord så vet du din stance, inte brädans.

    va????

  • mtias

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 20:05
    Gadget;569616 wrote:
    va????

    Ja precis, det intressanta är väl vad du ska ha för stance för att det ska kännas bekvämt för dig; inte vad brädan har för stance. Sedan köper du en bräda som passar din stance och inte tvärtom.

  • pjoter

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 07:32

    hoppar du från ett bord (eller gärna högre ändå, ett bord kan man ju landa på ett ben från om man vill) så stannar du kvar med fötterna som du landade, där har du din stance och fotvinkel som du ska ha för att va snällast mot din kropp i landningarna.

  • gadget

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 11:39
    mtias;569620 wrote:
    Ja precis, det intressanta är väl vad du ska ha för stance för att det ska kännas bekvämt för dig; inte vad brädan har för stance. Sedan köper du en bräda som passar din stance och inte tvärtom.

    Det hade varit jävligt bekvämt med sittsele också men inte fan kör jag med det! :smirk:

  • pjoter

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:53

    Surt att knasa knäna bara för att man vill va ball å köra med bredaste stancen.

    Detta är tipset som cirkulerar på de mörka forumen så det är inget bull. 🙂

    Sen är det u trist för dig om din kropp vill ha en stance där du måste använda handtags-insertsen. 😉

  • gadget

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:59
    pjoter;569850 wrote:
    Detta är tipset som cirkulerar på de mörka forumen så det är inget bull. 🙂

    Då får jag väl hoppa från bordet då…

  • dadil

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 20:25

    jag håller inte med om att hoppa från bordet… om man gjorde så skulle nog de flesta stå jevligt tight med fötterna, eftersom man då kommer rakt ner med bra balans och inga sidorörelser. tycker snarare att man skulle ställa sig som om man skulle vara beredd på att ta emot en hockeytackling från okänt håll… då kommer du ställa dig med ordentligt böjda knän och rätt brett medllan fötterna – och jevligt stadigt. om man sen lutar över 97% av vikten över ena foten kommer man märka att man vill vrida den endel utåt, gör det och upprepa på andra foten. nu har du en bra stance.

    kan tilläggas att stancen på en bräda är anpassad till brädans flex och form, och de upplevs väldigt olika med bindningarna monterade olika.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.