Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 170?

Taggad: 

• jester

Medlem
    27 mars, 2009 vid 08:48

Ähh.. finns ju inte en tråd som inte bli OT på SurfZone… 🙂

Jag har kört Exocet nu i flera år, och dom är helsköna. Har inte kört Scrossen, dock. Surfbutiken säljer ju dessa billigt: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=280

• city69

Medlem
    27 mars, 2009 vid 10:03

Verkar vara så att nästan alla trådar blir OT 😉 Ja det var där jag såg Exocet, verkar vara ett bra pris. Är osäker på vilken storlek man ska ha om man slår till, sen kommer detta med rigg till…
    Tror nog det kommer fler frågor 😉

Ännu mer ot…Härligt väder vi har i Partille idag Jester…Snö…o slask…grrr.

• booman

Medlem
    27 mars, 2009 vid 10:03
    Jester;537469 wrote:
    Ähh.. finns ju inte en tråd som inte bli OT på SurfZone… 🙂

Så sant som det är sagt Jester!:grin:

Och Exoceten är ju också så grymt mycket snyggare än BIC:en…

• booman

Medlem
    27 mars, 2009 vid 10:11
    city69;537492 wrote:
    Verkar vara så att nästan alla trådar blir OT 😉 Ja det var där jag såg Exocet, verkar vara ett bra pris. Är osäker på vilken storlek man ska ha om man slår till, sen kommer detta med rigg till…
    Tror nog det kommer fler frågor 😉

Ännu mer ot…Härligt väder vi har i Partille idag Jester…Snö…o slask…grrr.

Tror absolut att du kan gå på 130L, om den storleken finns kvar… (Vad körde du för bräda/brädor tidigare?)

Vad gäller vädret: kan jag inte säga det samma, solen skiner, det är varmt o snön smälter… Isen ligger tjock…

2007 hade vi premiär här uppe 6:april. Det kan man ju titta i stjärnorna efter nu…:frown:

Det börjar suga rätt bra i surftarmen nu, har ”kartongnya” grejer som vill ut på vattnet…:tongue:

• jester

Medlem
    27 mars, 2009 vid 10:49

Jag skall förbi butiken i morgon o hämta nya segel. Kan kika vad som finns kvar..

• city69

Medlem
    27 mars, 2009 vid 10:51

Det vore jättesnällt Jester.

• jester

Medlem
    28 mars, 2009 vid 21:22

Jupp.. Fanns i flera storlekar, bla 130 och 145.

• city69

Medlem
    29 mars, 2009 vid 08:45

Tack för hjälpen Jester. Frågan är om jag ska ha 145 eller 130 l…hmmm…Jag ringer dem på måndag.

• surfen

Medlem
    29 mars, 2009 vid 09:18

Hallå, funderar du på Exocet brädorna? har kört dom alla och gör så fortfarande. Fast i dag bara under 94liter. Vet inte var du väger och hur duktig du är? Men väger du under 90kilo så får du inga problem med en 130liters bräda om du har kvar lite känsla i kroppen för surfningen.
    Scrossen är lite mer åt freeride/slalom men en massa fart och planar upp direkt med rätt segel, Crossen som dom har är på 118liter och ligger mer åt Cross/våg bräda inte lika snabb som Scrossen men lite svängigare i hårdare vindar/vågor. Bägge planar upp snabbt och tar rätt stora segel för sin storlek om man sätter på en bra fena, original fenan är inget om man börjar lasta på större segel.
    Sköna brädor på vattnet….

surfen

• city69

Medlem
    29 mars, 2009 vid 18:45

Japp, har kikat på Exocet (bara på nätet). Jag väger ca 92 kg och förhoppningsvis sitter lite känsla kvar 🙂 Förmodligen blir det mest segling i relativt lätta vindar och en del i insjö. Undrar om dessa brädor säljs nån stans i Göteborg, man vill ju gärna klämma lite på dem innan man slår till.

• surfen

Medlem
    29 mars, 2009 vid 19:11
    city69;537885 wrote:
    Japp, har kikat på Exocet (bara på nätet). Jag väger ca 92 kg och förhoppningsvis sitter lite känsla kvar 🙂 Förmodligen blir det mest segling i relativt lätta vindar och en del i insjö. Undrar om dessa brädor säljs nån stans i Göteborg, man vill ju gärna klämma lite på dem innan man slår till.

Det blir nog svårare det! Med återförsäljare I Gbg, Lätta vindar och Scrossen 130 liter med en större trasa så går man igång rätt tidigt. Visst en 145 liters kanske något tidigare, men den kroknar snabbare när vinden ökar, då kan man fortfarande ha roligt med 130liters brädan. Lite ska man kämpa för att få till det ;=). Annars är Fanatic Hawk/ Shark fina brädor, Hawken är lite freemove/cross och Sharken en freeride bräda.
    Kolla runt på butikerna och se vad dom har! Finns en del 2008 prylar nu till bra priser nu, lite tunt i urvalet men så är det. Det finns ju en uppsjö av märken så något ska nog passa;=)

Hoppas du hittar en brädat som passar så inte hela säsongen försvinner till ingen nytta…..
    //surfen

• city69

Medlem
    29 mars, 2009 vid 19:37

Ja, säsongen ska helt klart inte få passera utan bräda 🙂 Surfbutiken.se har bra priser på Exocet -08. Får ringa och snickesnacka lite med dem. Får seom de kan plocka ihop ett komplett paket till ok pris. Vilken storlek på segle kan vara ok till en 130 liters?
    Fasen va mkt som hänt på de snart 20 åren man inte stått på bräda…ooops man börjar bli gammal 😉

Tack för svaren surfen

• booman

Medlem
    29 mars, 2009 vid 22:04
    city69;537898 wrote:
    Ja, säsongen ska helt klart inte få passera utan bräda 🙂 Surfbutiken.se har bra priser på Exocet -08. Får ringa och snickesnacka lite med dem. Får seom de kan plocka ihop ett komplett paket till ok pris. Vilken storlek på segle kan vara ok till en 130 liters?
    Fasen va mkt som hänt på de snart 20 åren man inte stått på bräda…ooops man börjar bli gammal 😉

Tack för svaren surfen

Det är helt grymt vad det hänt mycket, instämmer fullständigt i det!
    Och det är nog lika mycket roligare också sen 80-talet.:smile:

Scrossen 130L har ju en stor segelrange, 5,8 – 9,8m2. Jag skulle som första segel gå på 8,0m2, gärna camberfritt, lätt att hantera, lätt att vattenstarta o dra rigg med etc.
    Bra ”insjöstorlek” för freeride och bör passa originalfenan riktigt bra.
    Ett cambersegel är lite bökigare i ovanstående, men vinner i prestanda och brukar tåla lite mer vind.

Av min segelgarderob 6,5 8,0 & 9,0 är det bara 9,0:an som har cambers, 2st… (NP V8 -07) som jag kör på min 126L lättvindsslalom.
    Freeride föredrar jag camberfritt…

Lycka till, snart drar säsongen igång…:laugh:
    (kanske redan ÄR igång hos er…)

• surfen

Medlem
    30 mars, 2009 vid 02:34
    city69;537898 wrote:

Tack för svaren surfen

Mycket har det hänt och roligare har det blivit! Ska du ringa till Surfbutiken då kan du passa på och fråga om Challenger Fluido 7,3m² och Techno Fluidot 8,5m² ligger under erbjudanden som beggade segel. Tror inte du ska brassa på med det största som brädan klarar! Inte för brädan, men för din skull så här i början, sen när du blir varm i dräkten kan du maxa seglet. Segel som jag har kört mycket på är just Fluido7,3m² och Techno Fluido7,8m². Lätt riggade och fångar vinden direkt, dom är gjorda för lättvindssegling. Det finns en uppsjö av olika märken alla nästan lika bra och i olika prisklasser..

Skicka ett PM om du undrar över något.

//surfen

• city69

Medlem
    30 mars, 2009 vid 06:45

Hur är det att dra rigg på en 130liters? Vattenstarta är nog inget för mig (inte i början iaf).

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 170?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.