Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Starboard?
-
Starboard?
Publicerad av anonym-anvandare på 17 juni, 2002 vid 16:10Starboard har ju två versioner av nästan alla sina brädor, d-ram och wood. Skulle ngn vilja vara snäll och förklara skillnaderna mellan dessa två modellerna, samt hur de påverkar brädorna! Är den ena lättare än den andra? slagtåligare? osv…
Tack på förhandMVH Frederik
anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 6 Svar -
6 Svar
-
Woodvarinten är knappt 1 kg lättare.
Fane´ret som är 0.6mm Pine(Furu från Australien)absorberar slag och stötar.
Woodbrädan innehåller också mer kolfiber än D-ram brädan.
Starboard har använt denna teknologi sedan 84 vilket JP, RRD annamat. Starboard ex. carve wood är extremt lätta och sköna att surfa på, Funkar både i vågor och som slalombräda. -
Så wood-varianten är både lättare och mer hållbar, om jag har förstått det här rätt. Låter grymt, tack för svaret.
-
Hej, har ägt både D-ram och wood brädor och kan säga att wood är inte mer hållbar än D-ram, tvärtom samtidigt som det kan skilja väldigt lite mellan än ”lätt” d-ram och en tung ”wood” – brädorna väger ju inte exakt lika dvs alltid lite felmarginal upp och ner. Oavsett vad du väljer så tror jag att du blir nöjd.
-
Egentligen är jag sjukt sugen på trance men den verkar var lite väl liten när det blåser lite sisådär. Jag kör rätt mycket 6.2 och en del 7.0 vilket inte verkar vara rekomenderat. Tycker visserligan att Starboard verkar ha ganska små rekomenderade segelstorlekar i förhållande till storleken på brädorna. Det får väl bli en freesex 96 och en acid typ 70 kanske. Jag nöter en massa freestyle trick hela tiden,så jag vill ju ha en så lätt bräda som möjligt. Men jag har en viss erfarenhet av att sabba brädor så det gör inget om de är sjukt slagtåliga.
Tack för svarenMvh Frederik
Logga in för att svara.