Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Starboard carve 90 review
-
Starboard carve 90 review
Publicerad av anonym-anvandare på 14 januari, 2004 vid 23:56ola-h svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Inte mycket till review, bara lite bilder. Dessa gav mig dock en riktig flashback: Carve 90 – 2000-talets svar på Tiga Slalom 260?
De som minns denna bräda kommer ihåg att det var en riktig legendar som överlevde många säsonger. Jag skulle vilja säga att den borde anses mer legandarisk än de mer flashiga Sunset Slalom och Screamer. Tiga 260 var grymt snabb och förvånansvärt manövervänlig. Jag körde min med segel från 3.4 till 7.0. 90 liter vill jag minnas, precis som Carve 90. Tror ni Tiesda You (Carve 90:s designer) har sneglat på egenskaperna hos den gamla Tigan eller är bara cirkeln sluten.
-
Håller med till fullo!
Konkaverna änligen tillbaka längden 240 bredd 60
lite kortare än 80-talets Bic electric rock men ungefär samma bredd.
Om man får sia lite om framtiden om några år kanske
brädorna blir lite längre typ 275 och lite smalare
ca.55-56 cm bred samt helt plana under med ett V i
aktern. -
Min gamla 260 ACR (Advance Course Racing) från 1992 är till salu om du är sugen…
/adde
-
Nej, dessa nymodigheter med dubbla bakstroppar och bakflyttadestroppar är inget för mig. Jag håller mig till den äldre versionen anno ca 1987.
-
Du kan kanske försöka slå det gamla Tiga Slalom 260
produktionsbräde speed rekordet på 30.96 knop med din 87a.
Med dagens segel och fenor samt speed dike i Frankrike
borde det inte vara några problem (du kan ju köra dom
första reporna med orginal kolfenan med spinout fönster
om du vill).
Master gubbarna skall ju igång med i början av februari
så det är bara att hänga på.
Ps. Du behöver ingen boardbag Tigan är ju gjort i det
revolutionerande sega materialet Microlite XL. -
Kolfiberpolycarbonatfenan med fönster var även den ett senare påfund som kom ungefär samtidigt som de dubbla fotstropparna bak, strax efter fenkassetten i aluminium.
Logga in för att svara.