(Fortfarande lite tidsnöd…)
Jag kan säg artt jag hade superkul på Kombat87 med stropparna utåt och freeridefenan (fenan från 06). För mig med mest vågerfarenhet är det en helt ny känsla att så på kanten och bränna och det går ju att hålla otroligt mycket mer segelyta och fortfarande ladda på max speed. Höjdtagningen blir ju ett par snäpp bättre också, framförallt är det en annan känsla även här. Brädan svänger fortfarande OK med freeridefenan, men långt, långt ifrån på samma helt naturliga och problemfria sätt som men vågfenan. Rent allmänt tycker jag att brädan känns välbalanserad även med freeridefenan när man väl planar, men det känns lite mindre naturlig med den fenan när man just skall upp i planing.
Som sagt har jag inte provat den nya crossoverfenan än, men min gissning är att den fortfarande matchar brädan bra med stropparna på kanten, men ger hela paketet en lite mer svängorienterad inriktning. Det är väl det som brädan egentligen är till för (vill man BARA bränna är det väl lika bra att köpa en iSonic). Jag tror i princip alla andra Freewaves också levereras med någon slags crossoverliknande fena, så gissningsvis (igen) är det nog en bra matchning till brädan i stort.
Med vågfenan (23, 24, 25 och 26cm Drake Natural vågfena har jag testat med segel från 5.3 till 6.3) är brädan annars klockren i vågor med ett driv som liknar Acid-vågisarna. Den är kul även på plattvatten i det trimmet (dvs vågfena – stroppar inåt). Så, för riktig vågridning bör man nog komplettera crossoverfenan med en (mindre) vågfena, men för att testa lite i vågor hoppas jag crossoverfenan kommer funka bra. Det är i alla fall det som är tanken. Hopp och trix lär hur som helst gå minst lika bra med crossoverfenan- Samma fena levereras för övrigt även till freestylebrädan Flare (fast då ett par storlekar mindre).
Så, på ett sätt är det tråkigt att inte få två fenor, men faktum är att Kombat har fått lite kritik far att den vågfenan var för liten för många och freeridefenen för stor. Tanken är att den medlevererade nya fenan skall matcha brädan perfekt till det som de flesta använder den till, så får man sedan komplettera om man vill optimera den fullt ut för något annat.
Jag kan återkommer med mer erfarenheter när jag testat crossoverfenorna. Jag hoppas få dem i mitten av september.
(sedär, där gick några minuter…)