Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Steg 2 – en mindre bräda men vadå för nåt?

  • Steg 2 – en mindre bräda men vadå för nåt?

    Publicerad av kailua på 20 februari, 2015 vid 18:35

    Nästa steg- Behöver mindre bräda.
    Om ngn har ett råd och orkar svara så tar jag tacksamt mot svar för brädval är svårt. Kanske ngn tom varit i samma situation.
    Återupptagit vindsurfing som låg nere i 15 år. Då främst courseracer.
    Idag; Fanatic shark 145 l med tillhörande enkla freeridesegel, simmer crossover 4,7, Neil Pryde Solo 5,5, north Natural 6,6 och simmer spark 8,0. Allt från 07-09.
    Väger 85 och 181 lång. Börjar sätta vattenstarter, alla slag, majoriteten av icke planande gippar (och tränar på planande gippar).
    Hemma vatten är Hjälmaren, Skagern, Vänern men har tillgång till Fårö och Varberg med jämna mellanrum.
    Så fort det börjat blåsa så att 6,6 börjar kännas för stor och 5,5 kommer på så blir brädan för stor. Söker nu ngt mindre och läser veranda tråd jag kan hitta men ändå. Vad ska jag ha?!
    -Vill ha ngt för framförallt 5,5 men även 4,7 för hård vind hemma. Ska även kunna funka i havet. ( Dock ingen lite vågbräda för det är steg tre, Lejet och Ekeviken när det blir stort får vänta några år… Men jag ska dit 😄)
    – Vill börja småhoppa lite och fånga mindre vågor och bemästra fullfartsgippen men OFTAST blir det nog bränna fram och tillbaka i choppigt vatten
    – ska även kunna fungera som inlärningsplattform och framtida lättvindbräda för min sambo som gått nybörjarkurs och är fjäderviktare. ( 55 kg,165 lång, drar rigg seglar och kan precis slå…) Sköna sommardagar när jag kör 145 liter och 8,0 är min tanke att hon kan köra den mindre… Fastnar hon får hon sen själv bestämma vad hon ska ha för bräda 😄

    Jag TROR att jag ska ha 110-115 liter och mer svängigt än racebetonat (så slalombrädor har jag tänkt bort ) samt att det ska passa befintlig segellinje. Sneglat in på mindre begagnade freeride ( JP allride, JP Xite ride, fanatic eagle, AHD fast forward ) men sen kör jag fast. Tänker jag fel? Ska det vara en stor freestyle wave istället? Och hur mycket mer svårgippad är egentligen en freerace gentemot en freeride?
    Input ngn?

    tws svarade 9 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • alexasu

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 21:19

    Om vågbräda är steg 3 så tycker jag det mest logiska är en freewave/freestyle wave som steg 2.

  • kapten-k

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 21:38

    6.6 är perfekt på en 100l freeride iom att du seglar i sjö och inte havet. När du kör 4.7 och 5.5 kommer dock även en 100l bräda bli för stor. en FSW på 95l hade varit perfekt i skåne.. en 100l Slalom är oftast väldigt lättgippad men funkar inte så bra med dina segel..
    Har aldrig seglat i Hjälmaren, Skagern, Vänern.. så jag vet inte hur det är där… vad kör andra människor på?

  • kapten-k

    Medlem
    20 februari, 2015 vid 21:40

    Alternativet är att du köper en modern 110 freeride så kommer du köra 8.0 med den i stället och så kan tjejen ta den stora.

  • kailua

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 06:16

    Hej
    Tack för snabb input!
    Då får jag börja plöja trådar och tester på Freestyle wave också.. Hade liksom fastnat med tankarna freeridesegmentet. Haft en , kanske helt felaktig, teori att samma brädtyp som jag redan kör fast mindre skala borde ge snabbast inlärningskurva? (Igenkännandet)
    Tänker jag efter så är prioriteten att brädan ska vara lättgippad för det är gippandet jag måste nöta mest och gärna bra höjdtagning så jag hinner få några gippar också.
    Samtidigt klara chopp och mindre vågor ovh mindre hopp enligt ursprungsinlägg.
    Sen kombon att det ska vara en lättvindbräda och plattform för sambon också. Så här kommer en följdfråga.
    Vilket blir lättast att lära på för henne? en freestyle wave runt 100 -110 litet eller liten freeride runt samma volym? Blir det stora skillnader med bottenkrypande, tailbredden etc…
    Tappar jag väldigt mkt i manöver och balansen med ett snäpp mindre segel på att gå upp de sista 10-15 litrarna? Det händer rätt så,ofta att vinden dör snabbt hemma – skönt att hjälpligt kunna vingla upp riggen och pumpa mig hem då…
    Tips på vettiga allround freestyle wave från åren 07-10 att hålla ögonen öppna efter?

  • kailua

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 06:17

    Bottenkrypande… Bottenkurva ska det ju vara.

  • maca

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 09:39

    Låter som en allround freestylebräda på +100l skulle kunna göra jobbet mkt bra.
    Om mer fokus mot vågor, välj freewave/freestyle wave 😉
    Kring 07-10 finns många allround plankor att välja bland, kolla tex Fanatic.
    Lycka till

  • kailua

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 10:06

    Tjo
    Den här tråden ändrar lite fokus. Bläddrat runt här på Surfzone och det finns ju tonvis skrivet om FSW och freestyle. Va kul !
    Tror jag kommer klara valet för min del med den info som finns . Med det slutliga målet mot att faktiskt få fånga vågor och göra långa oldschool hopp så borde nog nästa val bli freestyle wave runt 100 liter . Sen ngt ännu mindre
    Nu till inriktningen på tråden. Jag är fast i surfingen så för min del är framtiden spikad oavsett kommande brädval …
    Men nu behöver jag hjälp att tänka taktisk!
    Ju snabbare inlärning Sambon har och roligare/lättare det blir för henne desto större chans för fler helger, resor och semestrar med bräda de kommande åren ( jag har lyckats med den taktiken med utförsåkning 😄 ).
    Så vad tror ni där ute ? Oavsett mig; Vad blir bäst plattform för henne – Liten Freeride eller stor Freestyle Wave.? Är det gigantiska skillnader mellan brädtyperna när det kommer till att att nöta grunderna och att faktiskt nå Nirvana d.v.s bemästra fullfartsgippen.
    Jag kommer väl under ” träningsdagarna” fortsätta segla 145 l och 8,0 ( eller ännu större)
    Blåser det hårt blir jag nog ute själv med lilla brädan första året/åren…

  • alexasu

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 10:07

    Hur mycket väger din sambo? Är hon lätt kommer hon klara sig med mindre bräda. Min flickvän har lärt sig sig plana lite och köra med sele (men inte samtidigt) nu i sommar och brädor över 110 liter och fenor över 25 cm går bort med en gång efter som hon inte har en chans att kontrollera dem när hon väl får lite fart med sina 53 kg. En allround freestyle bräda är fantastisk att lära sig grunderna på för lättare personer, då de är lättplanade och lätta att gå i stropparna med.

    Vill du klara mindre vågor och en del hopp är det helt klart freestylewave som är optimalt, men även en allround freestyle typ fanatic eller jp klara lite småvågor och hoppar riktigt bra jämfört med en freeride.
    Det är klart du kommer känna dig mer hemma snabbare på en mindre freeride om du är van vid det, men om ditt långsiktiga mål är att även skaffa en vågbräda så gör du dig en stor tjänst om du redan nu börjar vänja dig vid den mer upprätta stilen som en fsw till viss del uppmuntrar, så länge du har centrummonterade stroppar och inte för stor fena. När du väl kört ett tag kommer du inte vilja ha en fsw större än 100 liter, men det är klart att lite mer volym och bredd kan kännas förlåtande i början. Det blir dock även svårare att kontrollera när det börjar bli choppigt och vågigt. När vattenstarten väl sitter ordentligt kommer inte några liter mindre vara något stort problem, då man ändå kommer iväg snabbt igen när man trillat. Man får välja lite hur man vill kompromissa mellan kontroll i hård vind och förlåtande egenskaper i lättare vind helt enkelt.

  • kailua

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 13:51

    Sambo; 55 kg 162 cm.
    Alexasu – det var mycket intressant input att din flickvän med nästan samma vikt får lite problem att hålla ihop det när det blir över 110 l och lite längre fena.
    Jag hade tänkt att viktratiot 55 kg mot 105-115 l skulle motsvara mitt ratio 85 kg mot 145 l – Alltså 60 liters extra bärkraft. Skönt och lagom att köra första säsongen/säsongerna i lättvind. Kanske tänkt fel av mig där…
    Är det månne annat än kroppsvikten som påverkar? Spelar kroppslängden in mkt?

    För övrigt; De sista 10-15 litrarna upp för förlåtande egenskaper samt att hjälpligt dra rigg när vinden dör mot att få ut max i hård vind och chopp kommer nog vara det som kommer att vålla mest beslutsångest 😊.
    Fortfarande så skeptisk och försiktig mot att ta mig vatten över huvet genom att gå på för lite volym
    Jag kan fortfarande förnimma den misströstande känslan från sent -80 tal tidigt -90 tal när jag stod där med “lång och smal semisinker ” och vinglade svor och förbannade “alla jäkla funboards” och önskade att jag seglat courseracer den dagen istället, suck, men det var ju då det.

  • tim-eriksson

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 14:31

    Kan bara hålla med Alex när det kommer till brädvolym. Min flickvän väger ca 55 kg och 160 cm och hon började med att köra 108 L freestyle som ren nybörjare men bytte sedan ned sig ganska fort till min 100 L och nu senast till 89L. Hon klarar inte av att behålla mastfottrycket och mister kontrollen när brädan är för stor. Hon tjänar, i princip, ingenting på att ha större segel än 5.2 och seglar ofta 4.6 när jag kör 5.9. (Jag, 82 kg och 100L)

    Finns ju en Excocet 108L freestyle här på konfen för 3000 kr om jag kommer ihåg, Perfekt bräda att börja med!

  • alexasu

    Medlem
    21 februari, 2015 vid 15:20

    Värt att notera är att problemen som sagt uppstår först när hon börjar plana. I den tidigaste fasen när man drar rigg och cruisar runt i väldigt låga farter är det fortarande bra med så stor bräda som möjligt, men då kan hon ju använda din 145 liters bräda.

    Om du nojjar för att 100 liter kommer vara för litet, så skaffa en 110 liter till att börja med, det går alltid att byta ner sig senare och om du handlar begagnat så förlorar du inte så mycket pengar.
    Tims notis om att tjejen ofta kör en eller till och med ibland två segelstorlekar mindre stämmer för oss också, så du kanske kommer behöva en 4.2:a också.

    Sammanfattningsvis kan vi väl säga att lika viktigt som det är att stora tunga personer har tillräckligt stora segel och brädor är det att små och lätta har tillräckligt små segel och brädor 🙂

  • kailua

    Medlem
    22 februari, 2015 vid 05:52

    Tack ska ni ha – Det blev för mig en mycket nyttig (men dyr 😄) tråd.
    Sammanfattning; min tanke om perfekt kombobrädan verkar fallera.
    En bräda blev två.
    Ska det vara hyfsat rätt volym för mig så tenderar det bli för stort för sambon så fort hon börjat plana rejält. Blir bara ” halvbra” för båda.
    Om taktiken att det snabbt ska bli kul för henne när hon väl kommit från subplaningsfarter så behöver hon nog snarast en egen och rätt anpassad bräda.
    Verkar heller inte som att 4,7 minsta storlek i segellinjen kommer räcka till.
    Nåväl – mindre brädor och små segel har jag sett till hyfsade priser på forumet när jag jagat efter min stora så det kanske inte behöver bli så farligt dyrt ändå.
    Återigen tack för delandet av tankar och erfarenheter – grymt
    Nu ska jag plöja trådar, gamla tester och leta bräda/ brädor
    Beslut att ta: FSW eller freeride – lutar (just nu) åt FSW samt volym dvs gå på större eller våga steget att kapa sista litrarna.
    ha det bra!!

  • kailua

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 07:10

    Kan detta upplägg bli rätt?

    Nu har jag läst och tänkt – vad tror ni, detta borde vara en “safe” linje där jag inte går för smått för mina 85 kg och att brädorna kompletterar varandra – eller…?
    Får bli två till brädor så att brädan och segellinjen ser ut så här:

    Lättvind
    Befintlig 145 shark + 8,0 segel ( eller kanske ännu större…)

    Köp 1 (prioriterat) :
    För medelvind – lagom svängorienterad freeride eller stor FSW runt 110-115 liter med 6,6 och hjälpligt 5,5 segling.
    Ska fungera som fortsättningbräda i hemma vatten för att nöta gippar och vattenstarter samt fungera fina medelvindagar dagar i Varberg och på Fårö. (om jag läst rätt…typ RRD FSW 115, JP Xite-ride, Fanatic Eagle 113, Naish global freeride eller liknande från runt 08-09 )
    Tror även Sambon hjälpligt kan glida runt på denna med litet segel. säsong 1 när 145 l snabbt känns alldeles för stor…

    Köp 2:
    För hårdare vind och när jag verkligen sätter gipparna och vattenstarterna.
    FSW runt 90 liter. Ska fungera runt 4,7-5,5 men kanske mindre.
    Borde även bli en bra utvecklingsplattform för Sambon.
    Komplettera eventuellt med ytterligare ett mindre segel

    Har jag tänkt hyfsat rätt?

  • alexasu

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 08:05

    Låter som en bra plan!

  • kailua

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 08:43

    @alexasu 731093 wrote:

    Låter som en bra plan!

    Vad bra !
    Då har jag gått från förvirrad till målinriktad igen. Känns betydligt bättre och definitivt lättare att veta VAD man ska hålla ögonen öppna efter på beg marknaden. Nu ska det bara dyka upp också 👍
    Ha det gott

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Steg 2 – en mindre bräda men vadå för nåt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.