Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing steget in i “små bräde” världen?

  • steget in i “små bräde” världen?

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 september, 2003 vid 18:43

    efter att ha seglat ett tag o sätter gipp o planar stabilt så vill man ju ta steget att segla de mindre brädorna wink.gif
    jag är lite inne på en 100 liters freestyle bräda, har kollat lite på den nya jp 04-an… är jag helt ute och cyklar? confused.gif
    /alex

    nordgren svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 18:47

    Nejdå!
    Det kommer att gå as bra. Min mest svårgippade bräda var den jag lärde mig segla på en Shark291. Vågbrädor är lätta att gippa det enda som är svårtare är att lära sig ta höjd. Men om man bara börjar med lite större fena typ 25cm istället för 20cm till 5.0 så ska de nog funka.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 07:27

    småbrädevärlden och 100 liter, min storbräda har 95 liter…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 07:38

    Oj va du va duktig då……

  • gegga

    Medlem
    9 september, 2003 vid 08:16

    Småbrädor kan vara storbrädor beror på vikt och längd.
    Vad väger du?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 08:24

    Hmm, har samma funderingar! Har en *board 123L och funderar på att komplettera med en liten bräda, vilken storlek gäller egentligen? 100 känns lite nära 123? Det man vill åt är ju att brädan skall funka bra vid choppigt vatten och i vågor och då måste man väl ner lite i volym??Borde man inte ner mot 80-90L? Jag väger ca70-75kg!

    /Matta P

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 08:32

    Absolut skall du skaffa en bräda kring 80 liter om du väger ca 75 kg, väger själv 73 kg och har som sagt 95 liter i den “stora” brädan, 68 liter i den lilla, segel från 3,7 – 5,9 behöver iof minst 8-9 m7s för att plana.

  • charlieb

    Medlem
    9 september, 2003 vid 08:50

    Kör en starboard 123 som stor bräda Kör en Taboo våg på 90 liter. Väger 90 kg…
    Jag är nöjd!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 10:29

    Är inte 68L lite väl lite? sådana förhållanden där en sån bräda skulle passa finns väl ej i Sverige?? Så du tror alltså att en stor på 123L och en liten på 80är ok??

    /Matta P

  • nordgren

    Medlem
    9 september, 2003 vid 10:39

    Svar till:


    småbrädevärlden och 100 liter, min storbräda har 95 liter…

    [/ QUOTE ]
    Men kom igen, med småbräda menas ju sinker, sen om du har en “stor” vågis eller inte är inte relevant.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 13:19

    Min storbräda är 100cm bred och min lillbräda är 64 cm bred. Båda brädorna är 260.

    Dricka mäts i liter, brädor i bredd

    Hejhopp

  • nordgren

    Medlem
    9 september, 2003 vid 13:23

    Så du menar att om jag skulle ha en pråm från tidigt 80-tal på 300 liter och 55 cm bred, och en freestyle på 60 cm bred och 100 liter så är freestylen den stora brädan då? Ja just ja och solen är en ärta i min sallad.

  • calle_b

    Medlem
    9 september, 2003 vid 14:01

    Måste här blanda mej in och ifrågasätta varför man glider omkring på en 300liters (som förmodligen är lika lång) och 55cm bred?

    Byt upp dej till en Techno ellernåge!!! wink.gif

    Iaf! För att komma tbax till frågan!

    En bräda är inte lätt att köpa! Var kommer du segla, mycket vågor(1.5-3m) eller inomskärs? Hur mycket väger du? Sätter du vattenstarten? Att gå från stor bräda till mindre är ett häftigt steg men det tar en stund att lära sej! Tex gipparna? Att en vågbräda är lätt att gippa på är rätt fel uppfattning. Vågisen är lättare att svänga runt men samtidigt är dom första 50 gipparna inte lätta att få bukt med. Första gippen är väl som att hålla sej kvar på en tjur me rabies…. Men sen är det lugnt…

    good luck

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 14:15

    ok..det verkar som jag måste omformulera min fråga..mad.gif
    efter att ha seglat på en 140 liters bräda o sätter de flesta gippar o planar stabilt så vill man ju byta till en MINDRE bräda, jag är lite inne på en 100 liters freestyle.
    vad tycker ni?? confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 15:27

    jag väger 60 kilo jag ska segla i halland (havet),
    runt 0->2 meters vågor. vattenstarten är lite krasslig men det lär man ju sig efter ett tag.. så jag hade tänkt mig en 04 jp freestyle 101 liter för jag vill ju kunna segla i de hårdare vindarna smirk.gif och samtidigt ha lite bräda att stå på…..

  • nordgren

    Medlem
    9 september, 2003 vid 15:29

    Nej nej jag försökte bara ge ett exempel, min poäng var att det inte hade med bredden att göra nödvändigtvis som han sa. Hehe själv kör jag på en Fanatic Bee så det är ingen 300 liters kossa. =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing steget in i “små bräde” världen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.