• electric

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 19:51

    Fituna levererade igen, trots att prognoserna inte var särskilt lovande, Du gissade rätt, Hr Pelegrin!

    Det kördes 5.0 (jag, som är lättviktare) – 7.4 (en pessimist som inte hade med mindre! Men det gick bra ändå …) och allt däremellan; optimal storlek var kring 5.7. Vi var ca 12 pers där. Faktiskt är det är nåt mystiskt med Fituna – hur kunde det blåsa 5.0 (dvs 9-12 m/s) under i stort sett hela eftermiddagen när byvinden på Landsort, Nynäshamn m fl bara någon gång under hela eftermiddagen nådde 10 m/s? Och det var ju ingen engångsföreteelse. Ja, såklart det inte är något mystiskt utan beror på Fitunas läge och topografi.

    Härligt att det finns!

    /Lars

  • brutus

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 20:54

    Onsdag ser ut att blåsa en del – men vad är bra på NV i 08-trakten? Minns att Lövstabadet var rätt trevligt ställe för flera år sedan, någon som kör där fortfarande på NV, som väl är enda riktningen som funkar där?

  • pete

    Medlem
    24 augusti, 2014 vid 21:09

    …och pessimisten var ju jag. Tror fasen jag aldrig kört så fort som idag; hade hellre valt 100-litarn med 5.7 men ändå rätt nyttigt att försöka hantera lite extra tryck på rejsbrädan (Björnen körde ju större ändå, gissar att det var han som persade på tmmen). En Bra Dag på det hela taget!

  • gifvars

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 07:13

    @Electric 726834 wrote:

    Pete, jag fick just ett SMS nu kl 13 från en som är på Fituna: nu: “Jag riggar 6.2”. Så viss chans till vind tycks det ju finnas. Jag drar själv dit om en stund.
    /Lars

    Tack Electric, hade inte kommit ut om du inte postat!
    Kanske skulle fixa en sms-tjänst!? 🙂

    -JG

  • staffomania

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 08:53

    @gifvars 726871 wrote:

    Tack Electric, hade inte kommit ut om du inte postat!
    Kanske skulle fixa en sms-tjänst!? 🙂

    -JG

    Det finns ju gratis smsgrupper. Kanske vore något.

  • electric

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 09:33

    @gifvars 726871 wrote:

    Tack Electric, hade inte kommit ut om du inte postat!
    Kanske skulle fixa en sms-tjänst!? 🙂
    -JG

    Bra att det var till nytta – och tur då att det verkligen var vind! Annars hade du kanske blivit lite sur istället …

    Betr SMS-tjänsten (surfnet.se i salig åminnelse) hade jag faktiskt tänkt påminna dig om det – men det anade du tydligen eftersom du “smet iväg” efter surfet utan att jag hann hoppa på dig 🙂 . Men jag nämnde det för Pete så nu kanske det blir fler som gör att du känner dig pressad att gripa dig an det.

    (PS: Mitt inlägg var f ö genererat av en “manuell” SMS-tjänst: från en viss hanlar … så ytterst kanske det är honom man ska tacka för att man fick en fin surfdag! Eller hade fått klaga på ifall det inte varit vind och man åkt i onödan! DS)

    När man skriver i t ex denna tråd om läget, formulerad i text, så är man ju rädd för att man a) med en positiv rapport lockar ut folk – och så visar det sig att vinden har lagt sig när de väl är på plats eller b) med en lite negativ rapport får folk att avstå – och så visar det sig att vinden kommer. I bägge fallen kan ju folk bli lite sura. Bättre då att låta bli (tänker jag ibland).

    (Om du läser min rapportering som du tog fasta på så ser du hur full med “garderingar” den är! Visserligen riggar någon 6.2 – men så tillägger jag att det indikerar att det nog finns viss chans till vind. Och att jag själv drar dit kan ju trigga folk …).

    En “objektiv” redovisning av situationen på plats med aktuell vindriktning, vindstyrka, kanske segelstorlek(ar), presenterad på webb/app i strikt enhetlig form kan göra att det helt enkelt betraktas precis som data från vilken väderstation som helst – och att var och en utifrån det får göra sina egna bedömningar. Idealet vore förstås en egen vädermätare på våra surfplatser, men i brist på sådana kan ju en SMS-rapporteringstjänst ge ett provisoriskt tillskott till de observationsplatser man nyttjar inför det egna beslutet om man ska ut – och vart.

    /Lars

  • malmorama

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 09:47

    Windguru och klart.se visar på nordvästlig vind i veckan. Vart seglar alla efter-jobb-surfare på spots i Stockholm vid NV vind?

  • electric

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 10:22

    @malmorama 726891 wrote:

    Windguru och klart.se visar på nordvästlig vind i veckan. Vart seglar alla efter-jobb-surfare på spots i Stockholm vid NV vind?

    Telgesurfarna (och vissa Stockholmare) väljer Sandvikens brygga, bra på NV-N (se beskrivning i slutet av http://sodertornsurf.com/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=55 . Där beskrivs också andra ev. lämpliga spots om det blir rak NV, som Älvnäs och Stenhamra.)

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 10:42

    Electric – Det är som Du skriver! Man vill definitivt inte lura ut någon genom att vara lite väl optimistisk. Men, om man är på plats och rent optiskt kan göra en beskrivning à la ” på plats Fituna o riggar 5.7″ eller något mer utförligt så kan denna information tillsammans med proggar, vindmätare på Dalarö, Viva mm utgöra ett hyfsat underlag för beslutet om andra ska ge sig ut eller ej.

    Det tål att notera att proggarna många gånger beskriver vindstyrkor som ligger flera m/s för högt. Dessutom kan förhållandena ändras mycket på kort tid. Jag kollar Viva Nynäs, Landsort, Revenge och vindmätaren på Dalarö inför att jag ska ge mig ut. Är det tveksamt så går jag och tittar ut över Horsan. Då får man en bra bild över hur vindarna håller inomskärs.

    Under normala omständigheter med S eller SV så är det för egen del mest en fråga om vilken styrka byarna håller. Räcker dessa för planing? Grundvinden är av mindre intresse. Man är rätt van att stå och plöja ickeplaning. Planar man hälften av tiden är det ok. För vissa åkare är den här typen av vindsurfing helt ointressant. Man ger sig inte ut i dessa mellanlägen utan väntar tills tillfällen ges med fullt spett över hela fjärden. Därför kan det ju vara bra om de som skriver en notering om vindförhållanden på plats skriver något om uppskattad vindstyrka i byar och hur det ser ut mellan byarna. Bara en tanke för att få informationen att vara till vägledning. Om man varit ute och kört kan ju en variant att beskriva byarna vara att beskriva ungefär hur långa planingsrepor man får i byarna i kombination med kvm på seglet.

  • gifvars

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 15:10

    Hahaaa, ursäkta smitningen Electric, jag hade en del o rodda med hemmavid!
    Hanlar, tack du med. Jag håller på o spikar o filar på ett annat surnet… tyvärr tar det lite. 🙂

    -JG

  • nicke5

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 19:43

    Någon som drar till Rangsta eller Sandvikens imorrn fm?

  • kapten_kork

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 21:10

    Ja, Fituna verkar magiskt. Själv valde jag på Björkvik på Ingarö. Tänkte att det är mer vind längre ut. Kollade VIVA Revengegrundet och Skötkobben som visade 8-11 om jag minns rätt. Men Björkvik verkade inte alls leverera i klass med Fituna. Körde 8.4 med planing kanske 50% av tiden. Det var dock bättre längre ut vad jag kunde se.
    @Electric 726855 wrote:

    Fituna levererade igen, trots att prognoserna inte var särskilt lovande, Du gissade rätt, Hr Pelegrin!

    Det kördes 5.0 (jag, som är lättviktare) – 7.4 (en pessimist som inte hade med mindre! Men det gick bra ändå …) och allt däremellan; optimal storlek var kring 5.7. Vi var ca 12 pers där. Faktiskt är det är nåt mystiskt med Fituna – hur kunde det blåsa 5.0 (dvs 9-12 m/s) under i stort sett hela eftermiddagen när byvinden på Landsort, Nynäshamn m fl bara någon gång under hela eftermiddagen nådde 10 m/s? Och det var ju ingen engångsföreteelse. Ja, såklart det inte är något mystiskt utan beror på Fitunas läge och topografi.

    Härligt att det finns!

    /Lars

  • kapten_kork

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 21:22

    Jag tror appen WindSpotter kan fylla denna funktion. Har testat lite men är inte helt säker då det inte är så många andra från STHLM att interagera med….

    @Electric 726890 wrote:

    Bra att det var till nytta – och tur då att det verkligen var vind! Annars hade du kanske blivit lite sur istället …

    Betr SMS-tjänsten (surfnet.se i salig åminnelse) hade jag faktiskt tänkt påminna dig om det – men det anade du tydligen eftersom du “smet iväg” efter surfet utan att jag hann hoppa på dig 🙂 . Men jag nämnde det för Pete så nu kanske det blir fler som gör att du känner dig pressad att gripa dig an det.

    (PS: Mitt inlägg var f ö genererat av en “manuell” SMS-tjänst: från en viss hanlar … så ytterst kanske det är honom man ska tacka för att man fick en fin surfdag! Eller hade fått klaga på ifall det inte varit vind och man åkt i onödan! DS)

    När man skriver i t ex denna tråd om läget, formulerad i text, så är man ju rädd för att man a) med en positiv rapport lockar ut folk – och så visar det sig att vinden har lagt sig när de väl är på plats eller b) med en lite negativ rapport får folk att avstå – och så visar det sig att vinden kommer. I bägge fallen kan ju folk bli lite sura. Bättre då att låta bli (tänker jag ibland).

    (Om du läser min rapportering som du tog fasta på så ser du hur full med “garderingar” den är! Visserligen riggar någon 6.2 – men så tillägger jag att det indikerar att det nog finns viss chans till vind. Och att jag själv drar dit kan ju trigga folk …).

    En “objektiv” redovisning av situationen på plats med aktuell vindriktning, vindstyrka, kanske segelstorlek(ar), presenterad på webb/app i strikt enhetlig form kan göra att det helt enkelt betraktas precis som data från vilken väderstation som helst – och att var och en utifrån det får göra sina egna bedömningar. Idealet vore förstås en egen vädermätare på våra surfplatser, men i brist på sådana kan ju en SMS-rapporteringstjänst ge ett provisoriskt tillskott till de observationsplatser man nyttjar inför det egna beslutet om man ska ut – och vart.

    /Lars

  • richardfb

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 14:51

    Bara jag som köar mig ut mot Ekerö för att hitta lite vind i regnet?

  • surfing_is_great

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 15:14

    Om du meddelar vart du hamnar och om det blåser så kanske jag hakar på!

Sida 74 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.