• pete

    Medlem
    24 oktober, 2014 vid 11:12

    Äej, va sjutton, jag måste tunna ur idag fredag, men jag ser med förväntan fram emot en Fituna-rapport för en eventuell morgondag.

  • electric

    Medlem
    24 oktober, 2014 vid 19:06

    @pete 728584 wrote:

    Äej, va sjutton, jag måste tunna ur idag fredag, men jag ser med förväntan fram emot en Fituna-rapport för en eventuell morgondag.

    Synd om dig … ty Fituna var riktigt, riktigt bra idag (fredag). Rak syd, lite byig, jag gissar på uppemot 15 m/s i byarna (och mot slutet av e.m. i stort sett konstant). Vii var ca 10 pers där, och det kördes 4.2-6.1.

    Och som du skrev tidigare så lär vi få långa armar … det tycks ju bli bra förhållanden i flera dagar framöver. Betr morgondagen (lördag) är vindprognosen bra – det är bara att hoppas att det inte blir för mycket regn.

    /Lars

  • bjornen

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 07:39

    När åker ni till fituna?

  • pete

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 08:37

    Jag tänkte vara där vid 12.

  • malteaserr

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 18:07

    Det låter som ni har haft fina dar på fituna och torö. Dalarö var grymt både igår och idag. Synd att det var så få vindsurfare bara 🙁

    En liten reflektion på torrdräkt vs våtdräkt.
    Skaffade mig en torrdräkt för att förlänga säsongen några veckor. Det funkar toppen. Först och främst är det skönt att byta om hemma, sen om man verkligen tar på sig den ordentligt så att inget/väldigt lite vatten läcker in, blir det varmt och gosigt. Idag svettades jag som en gammal grekcypriot på olivskörd. Första gången för några veckor sedan hade jag långkalsonger under som sträckte sig ända ned till gummi-mudden på torrdräkten. Det var fail då det läcker alltid in lite vatten och sedan sugs det upp hela vägen till midjan. Nu kör jag istället med min kortarmade sommarvåtdräkt och fleecejacka under. Viker upp dräkten längst ned så att det är ca 8 cm mellan mudd och dräkt. På så sätt håller det tätt bättre och så sugs det inte upp vatten uppåt. Om det skulle sippra in lite så värmer neoprenen.

    En annan fördel är att tjocka våtdräkter smiter åt för hårt runt armarna som gör att (i alla fall jag) får kramp i underarmarna väldigt snabbt. Med torrdräkten kan jag köra hur länge som helst och ändå vara fräsch i armarna.

    En torrdräkt är inte elastisk så i vissa rörelser blir man lite osmidig. Men dessa rörelser har inte jag när jag surfar.

    Så summa summarum, torrdräkt var en bra investering för mig och min surfstil, men passar kanske inte alla. Den åker på mellan sep-nov och på våren.

    Längtar dock tills man kan köra en tunnare våtdräkt. Det är trots allt skönast.

  • electric

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 20:10

    @malteaserr 728623 wrote:

    Det låter som ni har haft fina dar på fituna och torö. Dalarö var grymt både igår och idag. Synd att det var så få vindsurfare bara 🙁

    Inte undra på att det var få vindsurfare i Dalarö – alla var vid Fituna! Det var länge sedan jag såg så många där, typ 20 pers (… nästan anarki på parkeringen, inte minst pga den allt mer frekventa förekomsten av bussar och släpvagnar 🙂 ).
    De som kom i tid, vid lunch sådär, fick bra förhållanden och kunde köra med neråt 4.7 i ett par timmar – medan vi som kom senare fick erfara avtagande vind, och efter 16.30 var det ingen idé att fortsätta.
    Morgondagen (söndag) ser väl hyfsat lovande ut (fast några pers kommer att välja Käringviken istället …). Och det gäller att vara på plats i tid: vintertid! Dvs det blir mörkt redan före kl 17 …)
    /Lars

  • henryk

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 21:30

    @Electric 728628 wrote:

    Inte undra på att det var få vindsurfare i Dalarö – alla var vid Fituna! Det var länge sedan jag såg så många där, typ 20 pers (… nästan anarki på parkeringen, inte minst pga den allt mer frekventa förekomsten av bussar och husbilar
    /Lars

    Klubben bör nog höja bomavgiften för stora bilar rejält – nu är det nästan så man känner sig tvingad att köpa ett skåp 😉

  • staffomania

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 21:45

    @malteaserr 728623 wrote:

    Det låter som ni har haft fina dar på fituna och torö. Dalarö var grymt både igår och idag. Synd att det var så få vindsurfare bara 🙁

    En liten reflektion på torrdräkt vs våtdräkt.
    Skaffade mig en torrdräkt för att förlänga säsongen några veckor. Det funkar toppen. Först och främst är det skönt att byta om hemma, sen om man verkligen tar på sig den ordentligt så att inget/väldigt lite vatten läcker in, blir det varmt och gosigt. Idag svettades jag som en gammal grekcypriot på olivskörd. Första gången för några veckor sedan hade jag långkalsonger under som sträckte sig ända ned till gummi-mudden på torrdräkten. Det var fail då det läcker alltid in lite vatten och sedan sugs det upp hela vägen till midjan. Nu kör jag istället med min kortarmade sommarvåtdräkt och fleecejacka under. Viker upp dräkten längst ned så att det är ca 8 cm mellan mudd och dräkt. På så sätt håller det tätt bättre och så sugs det inte upp vatten uppåt. Om det skulle sippra in lite så värmer neoprenen.

    En annan fördel är att tjocka våtdräkter smiter åt för hårt runt armarna som gör att (i alla fall jag) får kramp i underarmarna väldigt snabbt. Med torrdräkten kan jag köra hur länge som helst och ändå vara fräsch i armarna.

    En torrdräkt är inte elastisk så i vissa rörelser blir man lite osmidig. Men dessa rörelser har inte jag när jag surfar.

    Så summa summarum, torrdräkt var en bra investering för mig och min surfstil, men passar kanske inte alla. Den åker på mellan sep-nov och på våren.

    Längtar dock tills man kan köra en tunnare våtdräkt. Det är trots allt skönast.

    Imorgon tänkte jag i alla fall dra till Dalarö.

  • electric

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 22:28

    @henryk 728630 wrote:

    Klubben bör nog höja bomavgiften för stora bilar rejält – nu är det nästan så man känner sig tvingad att köpa ett skåp 😉

    Hehe ,,. “Problemet” är bara att Södertörns surfklubb redan har alltför bra ekonomi. Men man kunde ju samtidigt sänka avgiften för bilar i normal storlek (säger jag som har en Chrysler Voyager …) så går det jämnt upp.

    Eller så kan vi få råd med det som nån föreslog idag: anlägga en gräsmatta så man slipper få grus i seglet när man riggar/riggar av …. (Obs: skämt!).

    /Lars

  • staffomania

    Medlem
    26 oktober, 2014 vid 20:40

    Blåste mycket på Dalarö i alla fall. Var ute med ett 7.5 Sailoft Traction och det funkade bra i början men på slutet var man ju helt sjukt överriggad med det, men orkade inte rigga om så fick några survivalvändor med det. Nu brukar jag inte köra på Dalarö men det är ju ett riktigt grymt ställe , utom att det är kassa ytor att rigga på, men framförallt känns det väldigt säkert nu när det är så pass kallt.

    Var väldigt många på plats idag skulle tippa på runt 20 bilar.

  • electric

    Medlem
    26 oktober, 2014 vid 23:04

    Eftersom ingen annan rapporterat från Fituna (söndag 26/10) så får väl jag göra det … Nåväl, jag som inte ställt om klockan till vintertid var där först, typ kl 11. Och när jag gick ut med mitt 6.0 var det ingen vidare vind; rättare sagt det var vind, men den låg ganska mycket på VSV och då blir det väldigt “hattigt” där.

    Men gradvis så vred vinden mot syd – och ökade mer och mer och mer (någon mätte 12 m/s – på land!) … och 12 grader i luften: skönt! Så resultatet blev en mycket bra dag som jag tror alla vi ca 15 pers som var där var väldigt nöjda med.

    (Och nu ser det ju ut som vi får tre dagar till med vind och värme! Om det blir Fituna eller något annat ställe får man se; som vanligt får man ju kolla att det inte blir för mycket väst i vinden för att Fituna ska funka).

    /Lars

  • malteaserr

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 00:41

    Ni som var på Dalarö, jag hann med å filma lite:

    http://youtu.be/VJrQDpK5QqM

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 07:09

    Malteasrr – Kul att äntligen se en film från Dalarö! Man fick ju en bra bild av förhållandena på plats!

  • wahlgren

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 07:31

    Rapport från Farstanäs, igår 26/10
    Kom dit vid 10:30, körde första repan med 7,5 traction utan större problem. Vinden tilltog och jag riggade tillslut ner till 5,3 vilket stundtals var lite segt men i sin helhelt riktigt trevligt och bra val med tanke på hur byigt det var. Riktigt bra dag!

  • richardfb

    Medlem
    27 oktober, 2014 vid 09:11

    Bra tryck i dalarö..
    Såhär såg det ut för mig:

    https://www.youtube.com/watch?v=RKdd7zRcDn0&feature=youtu.be

    Lite huvudvärk ska man väl ha??
    😀

Sida 84 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.