• surfchrille

    Medlem
    24 november, 2014 vid 14:10

    Hej Surfzone!

    Jag har just reggat mig och tänkte säga hej. Jag återupptäckte vindsurfingen i vintras på Kanarieöarna efter en ca. 20 års pause och är nu sjukt biten! Surfar mest i mälaren nära stan, är ute så gott som varje helg, har 8.0, 6.0 och 4.5. Blev Lövstabadet idag, var ett jäkla tryck med 4.5 och rejält bumpigt, säkert enmetersvågor! Kände att torrdräkten läckte lite så jag gav mig efter ca. 2.5 timmar. Tätning som släppt lite på insidan såg jag när jag kom hem. Limmade fast igen med polyuretanlim, ser lovande ut! Någon annan som var ute?

    /C

  • electric

    Medlem
    24 november, 2014 vid 14:13

    Bara för att det händer så lite på Surfzone liksom i denna tråd … här en liten rapport från dagen.

    Vi var 8 pers vid Fituna idag på fm, varav 5 pers redan kl 10 (till och med jag 🙂 ) eftersom det skulle börja regna senare på fm och vinden senare avta gradvis. 6 av oss kom ut på vattnet, mestadels med 4.7.

    Vinden räckte till, om man säger så … Under den tid vi var ute så visade Landsortsmätaren 20 m/s i medel, 23 i byarna. Till och med Brandalsundsmätaren längre in, nästan i lä, hade 13 m/s i medel!! Det är väl OK med mycket vind – men pga att den var ganska mycket på SO så var den extremt byig och varierande. Så det var mestadels hård vind, men när byarna kom så kändes det som rena stormen – ändå kunde det bli lite (men bara lite) guppa emellanåt.

    Jag var inte ute länge. Jag är ju rätt van, men det här var för mycket. Hade det varit jämn vind hade det väl funkat – men det här! Jag vågade knappt koppla i kroken! Därtill gjorde jag tabben att välja 4.7 som de andra hade. Lagom hade varit 4.2 (eller mindre i byarna) (fast då hade det kanske varit knepigt att ta sig in?).

    Sammanfattningsvis blev det för mig en halvdålig säsongsavslutning (?), men som en surfkompis brukar säga: jag fick ju i alla fall bli våt!

    /Lars

  • raggarn

    Medlem
    24 november, 2014 vid 18:46

    låter precis som 23/9 alltså………e de framtiden…..me klimatet…brutalbyigt el inget…???
    :-O

  • electric

    Medlem
    24 november, 2014 vid 20:23

    @Raggarn 729350 wrote:

    låter precis som 23/9 alltså………e de framtiden…..me klimatet…brutalbyigt el inget…??? :-O

    Du menar säkert den 22/9 – med nordlig vind typ 12-20 m/s (enligt min surfdagbok 🙂 ). Jo, då var det brutalt, men ändå överkomligt, tyckte jag (jag orkade iaf köra en timme, med 4.2). Och även om det då var samma luftttemp som idag (dvs 7 grader) så var det mycket varmare i vattnet då, ca 15 grader mot dagens kanske 8-9 grader. Och då var det uppehåll, idag var det regn. (måste ju skylla på nåt …)

    /Lars

  • surfchrille

    Medlem
    21 december, 2014 vid 13:50

    Fick en fantastisk surfdag på Mälaren idag, strålande sol och 6(10) m/s enligt smhi. Var lite tveksam när jag stack vid 9 och det var minus två. Men det var inga problem, med typ 4 lager underställ var det varmt som i en bastu i torrdräkten. Och med Dakine tumvantar och 7mm boots var även händer och fötter hur varma som helst. Blev is på brädan när jag tog en fikapaus, men den smälte så fort brädan blev överspolad med vatten och bommen blev aldrig hal konstigt nog. Körde med min enorma Bic 293 och 8.0, har bara kört med 105l under hela hösten, hade glömt hur fet Bicen är, men riktigt fort går den faktiskt! Med centerbordet nedfällt kan man kan kryssa upp superhögt och sedan få ett par repor fram och tillbaka med halvvind eller lite läns med full ös och fötterna i stropparna.

    Kul att veta att det funkade så bra att köra även med lite minusgrader i luften. Kanske hinner ut ett par gånger till innan isen lägger sig. Sen köper jag en pirate iceboard. Verkar sjukt kul med issurfing! (Oroar mig lite för hur ett kastfall känns bara)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 december, 2014 vid 18:02

    Bra initiativ! För Er andra som fegar lite men vill ha lite inspiration till jul:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93844-Lite-dött-inför-vintern%21&p=729768#post729768

  • martin-c

    Medlem
    22 april, 2015 vid 16:23

    Funderar på att fira födelsedagen med vindsurfpremiär i morgon, torsdag 23. Får man sällskap någonstans? Christers place? Sandvikens brygga?

  • hanlar

    Medlem
    22 april, 2015 vid 16:45

    Det lutar åt rangsta brygga imorn em.

  • raggarn

    Medlem
    22 april, 2015 vid 19:45

    nu e de Stockholm 2015 som e igång….tråden alltså..!!
    🙂

  • labbe

    Medlem
    23 april, 2015 vid 14:16

    körde Gällstaö (Ekerö) kl 13-15 , några vändor med 5,7 sen 7,7 stundtals riktigt bra, inga problem att köra utan handskar.

    //L

  • electric

    Medlem
    23 april, 2015 vid 19:39

    Trevlig med rapport – MEN nästa gång vv använd inte den här gamla tråden! Använd istället den nya “Stockholm 2015”!
    /Lars

  • mick

    Medlem
    23 april, 2015 vid 20:40

    “” körde Gällstaö (Ekerö) kl 13-15 , några vändor med 5,7 sen 7,7 stundtals riktigt bra, inga problem att köra utan handskar. //L “”

    Labbe, var ligger Gällstaö?

    Jag körde strax söder om Rasta imorse men det var byigt som satan. 7.9 var för litet förutom i några byar.

  • henryk

    Medlem
    24 april, 2015 vid 00:13

    Haha – Stockholmstråden vill inte dö ;-). Det är väl så ett forum ska funka, man startar ny tråd eller skriver i en relevant som ligger framme… (att sen den rekordlånga stockholmstråden blivit så lång beror ju på att varje gång den sjunkit undan för att dö en naturlig död – och man kunnat se nya fräscha rubriker, så har den lyfts upp av igen av en P 😉 Att strukturera innehållet på forumet gör ju dom som driver surfzone alldeles utmärkt ihop med moderatorerna, så det kan man med gott samvete lämna åt dom, blir ju liksom bättre då !

    Skickas från min iPad via Tapatalk

  • labbe

    Medlem
    24 april, 2015 vid 07:28

    Mick, länk till Gällstaö, jag går i vid badet (parksidan)

    http://kartor.eniro.se/m/7d0Wb

    (använder 2015 tråden hädanefter ;-))

    //L

  • tbsurf

    Medlem
    24 april, 2015 vid 08:23

    hahaha, kommer nog snart en “handbok” i hur vi ska skriva 😉

Sida 86 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.