Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholmsfenomenet

  • Stockholmsfenomenet

    Publicerad av callevader på 21 november, 2000 vid 13:36

    När man pratar med boysen på västkusten och det frågar om det blåser något i stoch Stockholm så svarar jag jo då, men då är man mer eller mindre ensam på stranden. Då svarar de. Ja men det är väl lite så i Stockholm.
    Är det så eller?

    anonym-anvandare svarade 23 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2000 vid 15:02

    Att det är få som seglar nu i November i Sthlm trakten tror jag mest beroro på gammal vana från tidigare år. Det brukar helt enkellt vara så jävla pisskallt att det inte går att kalla det roligt. Hade detta väder, med samma temperaturer, varit i oktober hade det varit betydligt fler ute. Vi är mentalt präglade på att det är färdigsurfat nu.Det är min teori.

  • johan

    Medlem
    21 november, 2000 vid 15:13

    Jag håller med Calle att det är lite folk, men förstår inte varför.
    Det här med att det är pisskallt håller jag inte med om, det handlar ju om att ha rätt sylar på sig.
    Det har onekligen varit as-kul vid flera tillfällen här i höst (vilket Calle kan intyga). Så ut och handla bra dräkt/puppor/hanskar
    och rocka på.

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2000 vid 18:40

    Då förstod du ändå inte vad jag menade. Jag håller fullt ut med om att det inte är så väldigt kallt I ÅR! Men det BRUKAR vara det och därför, av gammal vana, så slutar många segla i mitten/slutet av oktober.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 november, 2000 vid 20:50

    Och hur många är det ute totalt vid kända “08-ställen en “episk helg” i slutet av säg september?

  • dude

    Medlem
    21 november, 2000 vid 21:45

    En episk dag under helg i slutet av september är det nog mellan tio och tjugofem surfare ute samtidigt hela dan.

  • dr-masse

    Medlem
    22 november, 2000 vid 07:38

    Det här hösten har varit tung för Masse. Att dessutom läsa om hur det surfas lite här och där i ovanligt varmt novemberväder gör det inte bättre. Smög in ett par veckors ledighet i mitten av september. Perfekt! Här skulle det surfas! Efter en bra inledning med surf på Torö försvann vinden. Totalt. Blåste inte ens för 8.5… Och när det väl kom lite vind på Björkvik, vad hände då? Kör av masten efter en halvtimmes segling…

    Nåja, oktober blir nog fint. Och så blev det. På vardagarna… Helg = vindstilla. Men sen kom november. Ovanligt varm och med mycket vind! Nu då! Masse nedbäddad och krasslig. Så säsongen är över för min del. Men, som den amnesidrabbade man av vindsurfingsläktet man är, planeras redan nästa säsong för fullt!

    Surfa På! (även i november)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2000 vid 08:38

    Hej
    Jag tror det finns en god potential att locka många fler att windsurfa i 08-regionen. Man kan ju tex sponsra en freestyletävling i Björkvik och låta Halo tre dar i förväg bestämma, jag eller nej för kommande helg och givetvis också en wave-tävling på Torö. Prissumman kommer vara rätt väsentlig i det sammanhanget. Det finns ju i regionen flera riktigt bra klubbar som har tävlingsverksamhet, Mellansvenska mm., så här finns en stor potential. Men jag tror det måste till 08-varianten av King of the Lake om man ska få ett publikt moment. Man ska inte heller helt glömma bort att det finns ett växande intresse för nya tävlingsformer “internationellt” som är så pass intressant att man kan testa lite “lotto” av typ http://www.gpswindsurfing.com och att hitta sponsorer för ett 08-King of The Lake är inga som helst problem.

    MEN, men, men vill verkligen 08-surfarna att antalet surfare skall öka radikalt? Hur många parkplatser finns det i Björkvik tex i jämförelse med 1milj personer.

    Som vanligt krävs det glada entreprenörer att driva fram sånt här, men jag tror man ska ta sig en funderare innan man drar loss.

    Mvh / Bosse som plaskar på och konstaterar att det blåser 18m/s och 124 grader vid Söderarm just nu.

  • blueride

    Medlem
    22 november, 2000 vid 11:24

    ere du kadett-calle?

    marcus

  • callevader

    Medlem
    22 november, 2000 vid 13:20

    Kanske varje surfare också skall fråga sig hur mycket de egentligen vill surfa innerst inne och hur mycket de är berädda att lägganed på det i stället för att säga att det så sällan blåser.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2000 vid 13:47

    Det där var klockrent.
    Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2000 vid 16:54

    Jovisst Calle, jag håller helt med, men det finns en annan faktor som du har varit förskonad från under en tid nu och det kallas för jobb. För mig inträffar jobbet oftast mellan 8.30-17.00 vardagar. Visserligen är jag lyckligt lottad som ofta kan dra när det brallar genom att manipulera kunder och kollegor, men till slut hinner verkligheten ikapp när man mäts på resultat i form av kronor och ören. Det betyder att man får jobba dygnet runt för att komma ikapp. Vill man surfa så får det ofta ske på bekostnad av nåt annat.
    Skippa en date med flickvännen = inte kliva på på ett tag
    Missa födelsedag = inte kliva på på jättelänge (om flickvännen fyller år)
    Missa familjemiddag = inte låna pengar av päronen
    Missa jobbet = sämre lön
    missa jobbet många gånger = sämre jobb´
    missa det sämre jobbet många gånger = missa jobbet för gott.

    Å det är väl bra för då kan man surfa hela tiden, men glöm degen som går åt till Mauiresan.

    Livet är fullt av prioriteringar, jobba järnet nu och dra till maui och segla episkt i en månad i vår. Eller strunta i jobbet och pengar för att få segla i snöslask och tveksam planing under vintern.

    Jag vet vad jag väljer

    …..sand mellan förhuden och ollonet
    mvh
    Dr. diss yngre bror
    Per-Åke Diss

  • combat-4-2

    Medlem
    22 november, 2000 vid 16:58

    tror inte man skall ta det så allvarligt – här är inte direkt trafikstockning på de bättre ställena i november heller. skulle gissa att det mest är lite öst/väst mentalitet …

    men behövs det i sådant litet land som Sverige?? Torö verkar vara finfint, men det är ju ett faktum att det (normalt) är kallare. bättre att satsa pengarna på att resa på vintern istället för dyra torrdräkter och prylar som går sönder p g a köld.

    /johan

    gbg

  • f-g-bengtson

    Medlem
    22 november, 2000 vid 22:46

    Vad har hänt Bosse? inte på humör att hugga på Dr.diss och hans släktingar längre? Har du fått tag i nån manual för GPS:en som satt känslosvallen ur spel.
    /
    😉

    Frans. G. Bengtson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2000 vid 10:21

    Klockrent! avsåg Calleväder men nej inte en GPS manual precis utan en helt ny
    GPS w-surf site: http://www.gpswindsurfing.com som ska igång om allt funkar som
    planerat sommaren 2001.

    Givetvis kommer DrDiss och hans släktingar att få gratis tillträde till denna
    membersite om dom vill (annars ca 200 – 300:-/år) Dr Diss är en frisk fläkt
    även om han uppenbarligen har 0-koll på hundsurfing, men denna nya site har en
    annorlunda pryl. Hur kul är det att gå in på ett varuhus om alla därinne,
    kunder och personal, har bruna papperspåsar över huvudena…. Varje inlägg på
    denna nya site, oavsett om man swappar GPS+kart-data, pryl snack eller swappar
    personliga RealPlay-videos på misslyckade Diablo540´s, kommer att åtföljas av
    en bild på personen + mailadress. Det ska bli spännande att se tex Syster
    Diesel och zzzzzzt (Gray eller Reptoids??) på bild.

    Tänk om man får in tex ca 50 – 100 klart aktiva surfare över hela klotet på
    denna site, vilket forum.

    Problemet med att hugga på konf. är att veta i vilken fas i
    reproduceringsprocessen den man hugger på är- Det hela är kanske egentligen en
    fråga om oförlöst frustration, men vetenskapsmannen Dr.Diss står givetvis över
    sånt nonsens.

  • callevader

    Medlem
    23 november, 2000 vid 10:48

    Vet du en sak? Du har rätt.
    Men du har glömt en sak,
    av deg blir man seg!
    Men det kanske du kan ta.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholmsfenomenet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.