Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stockholmssurf på MÅNDAG!!!!!
-
Stockholmssurf på MÅNDAG!!!!!
Publicerad av calle_b på 6 juni, 2003 vid 16:41Ser juh ut att bli riktigt fint!
Dags att börja längta!!
Lite trött på alla dessa fisbrisar. Speciellt eftersom man har inhandlat en ny 4.2:a……
Ha d gött alla surfglada stollar!
calle_b svarade 21 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Jaaaaaa!AAAA!!
synd bara att min tilltro till långtidsprognoser är lika med 0 ! , men blir det bra går björkvik av!
-
Är det säkrast i Björkvik??? Det verkar vrida från sydost till sydväst och det är ju lite lurigt… Finns det alternativ? Torö? Trälhavet?
/Mats -
Det är västkusten som gäller på måndag nu när dem riktiga vindarna kommer! baksidan är till för loosers!
-
Visst ser västkusten helt ok ut men kan nog bli ganska hyfsat även på ostkusten.
http://batvadret.foreca.se/finE-20030607000000-area4a-066.gif
http://batvadret.foreca.se/finE-20030607000000-area4b-060.gif
http://batvadret.foreca.se/finE-20030607000000-area3-072.gif -
Var ute idag, lördag i Erstaviken. Det var fett med vind där! 10 m/s säkert!
-
Gör ett inlägg här om Gotland på måndag, som vanligt Kallbadhuset..
Peter, du som skrev om w-sourfa i torsdags (?) Är du Peter som sålt av alla sourfprylar tillfälligt eller e du nån annan? Jag w-sourfa då, gick finfint.. Sourfa på färjevågorna igår också, utan våtdräkt! (16.5 grader i vattnet) Kom upp en gång.. Sög lite vattenpipa på stranden därefter
I übermorgen (måndag) smäller det i Visby, kallbadhuset!!!
-
Sommarens första prognos som passar Torö! Då är det nästan krimminellt att inte åka dit. Så oerhört mycket bättre än alla andra Stockholmsspots. Kan bli klockrena gubbhöga vågor och sideshore på måndag.
-
Är det den enligt myterna livsfarliga stenstranden på Torö som gäller på måndag eller kan det funka på den civiliserade sidan?? Kan det bli bra fotomöjligheter, dvs kan man komma ca 20-30 meter från looparna och vågtrixen?
Är det värt 20 mil tor eller ska man satsa på 9 mil tor till Björkvik? Jag har aldrig surfat på desa ställen men är sugen… -
Mig veterligen har ingen dött på stenstrand men vid sydväst funkar även insidan för den som föredrar plattvatten. Vad gäller fotomöjligheter är Torö ypperligt – vågorna bryter NÄRA land. Är det riktigt bra förhållanden blir det dock relativt lite loopar och trix. Då blir fokus renodlad vågridning. Hoppa och trixa kan man göra i det mesta, men riktig vågridning kräver förhållanden som inte kan slösas bort på annat. Men vad är vackrare att fota än en snygg våg, en bottomturn med mycket power eller en riktigt snäv cutback? Att köra timmen ner till Torö är värt besväret. Åtminstone för mig är stället nästan magiskt. De bästa dagarna är det i klass med ett halvstökigt men ok Ho’okipa – inte är det långt med en timmes körning för att komma dit? Skulle vinden bli för lätt är det surf som gäller – ta med longboarden om ni har någon! Är det on-shore (nära syd) blir det stort och ganska elakt vilket åtminstone får mig att känna sig riktigt levande. Cross on-shore (syd-väst/syd-ost) är vågorna perfekta för höga hopp. När när det vrider upp på ost eller väst (i morgon kan det bli vågor med side-shore från väst) kan det som sagt bli i klass med en halvdan dag på värdens kändaste vindsurfingspot. Även när det inte blir någonting är det fint därenere. Den obrutna horisonten, havet, stenstranden, udden, insidan, vegetationen, fåglarna… alltihopa gör en entimmes resa löjligt kort! Tycker jag.
Jesper B
-
Mig veterligen har ingen dött på stenstrand men vid sydväst funkar även insidan för den som föredrar plattvatten. Vad gäller fotomöjligheter är Torö ypperligt – vågorna bryter NÄRA land. Är det riktigt bra förhållanden blir det dock relativt lite loopar och trix. Då blir fokus renodlad vågridning. Hoppa och trixa kan man göra i det mesta, men riktig vågridning kräver förhållanden som inte bör slösas bort på annat. Men vad är vackrare att fota än en snygg våg, en bottom-turn med mycket power eller en riktigt snäv cut-back? Att köra timmen ner till Torö är värt besväret. Åtminstone för mig är stället nästan magiskt. De bästa dagarna är det i klass med ett halvstökigt men ok Ho’okipa – inte är det långt med en timmes körning för att komma dit? Skulle vinden bli för lätt är det surf som gäller – ta med longboarden om ni har någon! Är det on-shore (nära syd) blir det stort och ganska elakt vilket åtminstone får mig att känna sig riktigt levande. Cross on-shore (syd-väst/syd-ost) är vågorna perfekta för höga hopp. När när det vrider upp på ost eller väst (i morgon kan det bli vågor med side-shore från väst) kan det som sagt bli i klass med en halvdan dag på värdens kändaste vindsurfingspot. Även när det inte blir någonting är det fint därnere. Den obrutna horisonten, havet, stenstranden, udden, insidan, vegetationen, fåglarna… alltihopa gör en entimmes resa löjligt kort! Tycker jag.
Jesper B
-
Björkvik har en tendens att bli lite hoppit o hårt eftersom vågorna studsar ut o in o kors o tvärs… Motorcross alltså.
Torö vore juh jävligt trevligt!!!!!! Ska höra med chafförerna… Annars så funkar viggbyholm på SO- SV… Kan till och med bli lite böljor. SO blir nästan från Askrikefjärden, rätt på ner till Stora Värtan… Vrider vinden från SO- SV så kan man nog kanske få fina ramper vid ön nere vid sundet…. Längtar till ööööööööööööös!!!!
-
Våren bästa dag väntar…..och så är man uppbokad med hela tjocka släkten på eftermiddagen….Arrrrrrrrghhhh!!!
Lägg därtill att det är mitt eget fel, det är jag själv som fyller år och bjöd in alla!!!
Uschhhh, vad klantigt!
Kände ifs inte till prognosen då.Får se till att få några timmar på förmiddagen, tyvärr ser vinden ut att komma först vid 11-12-tiden. Någon som vet ett bra ställe som täcker upp för SO-SV, som ligger i närheten av Järfälla. Vill inte spendera den lilla tid jag har körandes i bilen.
Åh andra sidan kanske man borde möta vinden nere på Torö, eftersom den kommer söderifrån, och få in några timmars surf och sedan race:a hemåt.
Någon som har ett bra tips?
/André
P.s. Hade jag haft tid, hade jag lugnt valt Torö imorgon D.s.
-
Stenarna på stranden är väl en sak men det är värre med stenarna i vattnet en bit ut. dom plockar både en del fenor och brädor. så är du rädd om grejorna så åk till Björkvik
-
Hmm, något av ett dilemma, mitt val står mellen att hålla mig hemma o köra på värtan. Fungerar hyfsat i SV-SO men med risk för att inte ha fullt tryck hela dagen.
Eller så masar man sig ner till Torö, många långa mil men o andra sidan kul att åka dit o testa lite vågsegling, (något som jag aldrig provat förut), risken finns också att bli överriggad i torö iom att mitt minsta segel är en 6.2:a.
Hur ska jag göra…?
Är Björkvik ett alternativ kanske? Har man o andra sidan åkt genom hela stan så kanske man lika gärna ska åka hela vägen till torö? -
Vi är ett gäng som sticker till Björkvik på måndag,
blir säkert grymt efter vad vindprognosen säger.
Björkvik kan bli hur fint som helst….hoppas.
Logga in för att svara.