• anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 21:03

    Jag tycker att det fortvarande ska vara fri konkurrens.Och att man ska kunna välja var man vill köpa justa seglet som alla vill ha.En del älskar att handla på NK för att man får en sån fin plastpåse att ha sina saker i.Och att man känner sej så nöjd med sin påse när man går ut i folkvimlet.Och det är helt okey tycker jag för dom som har det 50% behovet.Själv skulle jag känna mej minst lika nöjd med ett brunt 10% paket som jag hämtar på posten.

    Seriösa polarn Herr A.

  • weeboy

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 21:24

    Svar till:


    du är enkelspårig och kan inte erkänna att ett segel för 4000-5000 kronor är ett högt pris när det sys i asien där lönen är extremt liten ca 2kronor i timmen antar att chefen(kanske svensk) har 200 kronor i timmen eller mer. du har visserligen rätt i mycket av det du säger men inte av allt.om ett segel sys i ett västland kostar det ju inte mer med andra ord så blir dem utnyttjade av nån girig j-vel.som vill tjäna en massa pengar.

    [/ QUOTE ]

    Precis! Vårt kära doktorn använder mycket fakta i sina inlägg. Detta faktan är riktig och går inte å bestrida. Samtidigt stoppar han in annat som inte är sanning mellan denna faktan och är läsaren mindre smart så sväljer han/hon detta snacket. dock försök att se masse är inte opartisk utan representerar surf försäljarna(BSS)Därför får du aldrig nån svart på vitt svar om arbetarna i kina och deras förhållande utan här fram lyfts istället nån mindre tillverkare i Europa som kan facktisk ha höga kostnader. Därmed bli det oxå lättare att försvara surfbutikernas priser. Det som inte sägs att det absolut största volymena kommer från asien= segel kostar ej 4000 att tilverka. tongue.gif Skulle tro att 90% av alla volymer. Gå i vilken surfbutik som hellst så ser du att flesta prylar från kepsen till brädan är maid in thailand, china eller taiwan.

    Men även marknaden i Europa är sjuk. Kollade på skoj skull på en ny bräda från Ahd(inspiro) som på Wallèn AS säljes för 8999 och då påstår dem att det är med rabatt. Hittade sen samma ny bräda på en tysk hemsida för bara runt 7000 mad.gif

  • styret

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 21:42

    hittar du nån info om kinesiska arbetare som är svart på vitt så har du feta kanaler som inte ens undersökande fackförbund eller människorättsorganisationer weeboy.

    du kasnke skulle dela med dej av dom.

  • watertouch

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 22:21

    Visst är surfprylar dyra, men jag tror iallafall inte att man kan beskylla dom som kör surfshop för att ta ut överpriser. Det hela är en fråga om tillgång och efterfrågan. Surfers paradise t.ex. har satt priser som gör att folk handlar i tillräcklig mängd för att det ska löna sig att köra butiken. Om dom sen använder sin lön för att åka på glassiga surfresor så är det helt upp till dom. Det finns folk på exempelvis Telia som oxå åker på glassiga surfresor för sin lön för att vi vill kunna ringa mobilt för 5 pix i minuten. För det är ju samma sak. Vi konsumenter betalar deras resor och det är så det funkar i samhället. Pengar kommer inte ur tomma intet. För att man ska kunna få ut en lön krävs att det företaget man jobbar på säljer saker till någon, och att du som anställd utför det beställda jobbet åt kunden. Inget konstigt alls.

    Om surfshopsinnehavare sen åker på surfresor och i sin bokföring kallar det för “utbildning” för att spara en slant, så ligger även det i slutänden i vårt intresse, eftersom dom då kan undvika att ta ut ännu högre priser på prylarna. Likaså sponsring, det är ju bara en form av marknadsföring för att visa upp alla nya prylar som vi förhoppningsvis köper.

    Att prylarna är billigare i danmark och tyskland borde ju kunna härledas till att dessa marknader är betydligt större och (i ena fallet) momsen är lägre.

    Gonatt..

  • markram

    Medlem
    29 mars, 2004 vid 22:38

    De helt nya rönen som cirkulerar på här på internet får mig
    faktiskt att funder på varför min nya Ferrari ser ut som
    en sunkig 745:a.
    Likaledes fattas det en nolla (eller två) i inkomst för genomsnittsföretagaren (i synnerhet inom den av maffian styrda surfbranschen).Hur var deras huvudintäckter nu?
    Narkotika ,Trafficking/sex , Vapen, beskydd/utpressning och på femtee plats har vi bubblaren SURFGEAR.
    Undra på att Anders Bringdal ser så farlig ut.

    Jag tror faktiskt att vi har en eller två kandidater
    för nobelpriset i ekonomi bland de anonyma här på Steffo smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 05:00

    Ja nu när du säger det så ser faktiskt Eric T ut som en
    hallick i den där “kanin” dräkten från inomhus bilden!

    Där ser man!!!! cool.gif

  • silversurfarn

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 07:17

    Kan ni (weeboy och anonym mfl) inte bara fatta att det är så enkelt som att butikerna tar ut så mycket för varan som folk är beredda att betala. Tillgång och efterfrågan, den mest grundläggande regeln inom ekonomi som finns. Att vara förbannad på att det fungerar så känns ungefär lika konstruktivt som att gå omkring och vara sur på tidvattnet eller att solen går ner på kvällen. All handel i alla tider har föjt denna princip och kommer att göra det fortsättningsvis också. Problem med överpriser uppstår när vi får icke-statliga monopol eller kartellbildningar, men den situationen har vi knappast på vindsurfingmarknaden idag.

  • oscar

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 07:33

    OK känner mig tvingad att bidra Masse lite här när han beskylls för att vara enkelspårig.

    FAKTA:

    Ett vågsegel kostar ca 1000 kr att tillverka i Kina. JA, det stämmer, det är svårt att få tag på segelmakare i Kina och dessutom är det ett högstatusyrke med bra löner. Fabrikerna är väldigt fina och arbetsförhållandena bra även om de jobbar många timmar.

    En stor del av kostnaden är materialkostnad. Monofilm är dyrt i de MYCKET små volymer som segelföretagen köper. Det är knappt filmföretagen bryr sig att sälja till dem. Vad tror ni de säger när Neil Gaastra von North ringer och säger: hej jag vill ha 10 rullar film. ÄÄH vi sålde precis 1000 rullar till 3M så ni får nog vänta lite….

    Sverige är en väldigt liten marknad. Danmark är typ 5:e största i Europa och Sverige är inte ens 1% av den totala europamarknaden där tyskland har ca 50%. Svenska importörer för därför inte “storkundsrabatt” och de tvingas därför hålla lite högre pris för att täcka sina kostnader (vilket svenska staten inte hjälper till med direkt).

    Jag tycker man ska vara jävligt glad att det finns folk som driver surfbutiker i Sverige överhuvudtaget, det finns betydligt mer lönsamma sysselsättningar. Men de som driver butik är förmodligen riktiga entusiaster som älskar sporten och det ska de bara ha cred för. Tyvärr kommer många få det svårt, undrar hur många som köpt av keppler i år….

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 07:37

    Du har nog misstolkat en hel del av innehållet av mina inlägg rätt rejält. Det är helt OK, det blir ju alltid en massa misstolkningar när man skriver såhär.

    Inte någonstans har jag skrivit att ett segel för 4000:- som kostar 2:-/h att tillverka är billigt. Jag tycker också, vilket jag har skrivit, att det är mycket pengar.

    Även jag kan fascineras över hur vi i Väst betalar det vi gör för artiklar som kostar såpass lite att tillverka, det gäller ju liksom inte bara vindsurfprylar. Elektronik, kläder, cyklar, leksaker, etc, etc.

    Det enda jag försökt påvisa, suck, är att med tanke på hur förutsättningarna ser ut för vindsurfingbranschen i stort och för handlare i Sverige så är priserna här konkurrenskraftiga.

    Observera! att konkurrenskraftiga priser INTE är detsamma som billiga, OK? Det har jag aldrig påstått.

    Jag tror att vi i låglöneländer har hela registret av tillverkare. Säkert finns giriga j-ar som utnyttjar möjligheten, men jag tror (vet) att det även finns sådana som erbjuder vettiga villkor och arbetsförhållanden. Det är ju ungefär som här (det finns ju bra och dåliga arbetsgivare överallt, även om situationen blir mer extrem i låglöneländer).

    Tänk på att en arbetare som har mycket låg lön i Kina kanske ändå förbättrar sin livssituation högst påtagligt genom att överhuvudtaget ha ett arbete.

    Surfa På!

  • watertouch

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:10

    Svar till:


    Tyvärr kommer många få det svårt, undrar hur många som köpt av keppler i år…

    [/ QUOTE ]

    Ja, det är ju lite tråkigt om nån ska behöva lägga ner sin verksamhet, men det är nog den utvecklingen vi kommer att se på rätt många marknader framöver. Om man försvarar att segeltillverkarna låter sy sina segel på billigaste ställe, så borde man inte heller ha invändningar mot att försäljning till slutanvändare sker på ett sånt ställe oxå, vilket Internet möjliggör. Skivor, böcker och filmer har ju handlats från Amazon m.fl. i några år nu, vilket nog märks i affärer på hemmaplan.

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:14

    Kunde inte hålla med mer. Tyvärr, vilket jag försökt beskriva, så förekommer det olika former av konkurrenshämmande faktorer. Ibland medvetna, ibland påtvingade (lagar och förordningar, t ex), ibland nödvändiga (agenter för att kunna hålla garantier som kunder vill ha) och ibland helt naturliga (exempelvis kompetens, kunskap och investeringströsklar, är ju rätt dyrt att starta ett stålverk även om man kan).

    Det som är lite trist är att om alla jagar lägsta pris så mycket de orkar så kommer det att bli ännu svårare att överleva som svensk surfhandlare. Och lustigt nog tror jag att många av de som köper över nätet och liknande idag hör till de som kommer att beklaga sig över att det inte finns någon surfshop i närheten där de bor när en ny mastfot behövs eftersom det skall blåsa apa dagen efter… 🙂

    Men jag har självklart förståelse för de som handlar över nätet, priserna på fjolåsrprylar i Tyskland är ju klart intressanta, och det kommer nog att påverka våra handlare oxå. Konkurrens heter det visst, och jag hävdar fortfarande att de jämfört med många andra branscher funkar ganska väl inom vindsurfingen. Inte perfekt, inte superbra, men väl i förhållande till branschens storlek och villkor.

    Surfa På!

  • solbrillekrille

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:23

    R&D kostnaderna då?? glömt det

    den största kostnaden kan jag tänka ,förutom kanske moms o skatterdå:-) men det får man ju leva med i vilket fall som helst

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:30

    Jag använder en del fakta, men mest rimliga bedömningar utifrån min erfarenhet från närliggande branscher och hur det fungerar i andra länder.

    Jag är inte på något vis ute efter att “lura” någon utan utgår istället från att läsaren är begåvad och kan läsa alla inlägg här med lite egen tanke och inte bara ta allt som sanning.

    Njäe, jag tycker nog inte att jag representerar surfförsäljarna. Jag har skrivit lite i Skidsports katalog, men det är i stort sett allt. För att representera surfförsäljarna bör man sälja surfprylar själv, vilket jag inte gör. (vore kul att göra, det medger jag dock!)

    Men helt neutral och objektiv är jag naturligtvis inte. Det är ingen. Och jag, liksom alla andra, bör bedömas utifrån det och vad jag skriver.

    Jag försvarar inte surfbutikernas priser. Jag försöker förklara varför priserna ser ut som de gör. Det är skillnad.

    Att de absolut största volymerna av alla vindsurfprylar kommer från Asien är ju mycket, mycket välkänt. Det är väl det stora delar av den här diskussionen handlat om, så här förstår jag inte riktigt vad du menar.

    Vem har på något sätt någonstans i hela denna långa harang påstått att ett segel kostar 4000:- att tillverka?!? Då har du sett något som jag tokmissat, helt klart.

    Till sist förstår jag inte vad som är så “sjukt” att en bräda som Wallén säljer för 8999:- med rabatt finns i Tyskland för 7000:-? Rabatten är ju sann, och inte påstådd, utifrån de villkor som Wallén har för sin verksamhet. Butiken i Tyskland säljer sannolikt helt andra volymer, har helt andra inköpsrabatter, en annan kostnadsbild och, sist men inte minst, lägre moms.

    Du har ju bara bevisat hur Internet kan belöna en prisjagande konsument, ingen nyhet precis. Jag och många andra gör ju samma sak på många områden (försäkringar, bilköp, elektronik, böcker, skivor etc, etc).

    På en mängd varor råder fortfarande stor prisvariation mellan olika europeiska länder. Anledningarna är många, vissa förklarliga, andra mer diffusa. Själv tror jag benhårt att en likriktning av priserna är oundviklig, och bra, vilket vi ju ser redan här i vår egen lilla vindsurfingvärld. Jag vågar nästan påstå att priserna mellan Sverige och närliggande länder för vindsurfingprylar kommer att ligga på klart jämförbara nivåer. Sedan kommer skillnader att kvarstå på grund av olika saker (många vill handla i butik, det kostar och är en risk att frakta prylar, marknaderna har olika storlek och förutsättningar).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:32

    Läs tidigare inlägg, har skrivit om det. Självklart en tung post för vilken tillverkare som helst, framförallt de som vill ligga långt fram i utvecklingen och kunna ta betalt för det.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2004 vid 08:42

    Jag måste berömma dig, Masse, för ditt oerhörda tålamod. Att gång på gång, ödmjukt och lugnt, bemöta felstavade, ilskna påhopp utan substans. Du är en mästare på att lägga fram dina åsikter på ett begripligt sätt och utan att lägga prestige i det hela. Mina komplimanger.

    Hälsningar Kristian!
    (Som inte köpt ett enda segel eller en enda bräda ny i surfbutik då jag tyckt det varit dyrt. Finns ju massor av fina, lätt begagnade fjolårsprylar till halva priset. Men butikerna behövs och jag har förståelse för prissättningen även om den inte passar just min plånbok)

Sida 4 av 8

Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.