Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda + stora vågor + galen surfare = inte så bra kombo

  • Stor bräda + stora vågor + galen surfare = inte så bra kombo

    Publicerad av svenne på 6 augusti, 2009 vid 21:31

    Idag var det stort på Guincho, jättestort och jobbigt att vara på fel ställe. Idag var inte spolningarna något att skämta om. Jag hade lovat Jonas Hörnstein (Bluebottle Surfboards) att få testa 83:an långt innan jag ens hade byggt den, och idag var ändå en bra dag för lite “seriuos pounding” som de säger i filmer Surfslusken tittar på.

    Stort och tätt i seten, men det fanns bra kanaler att komma ut genom. 3,7:an var helt omöjlig i början, efter mer uthal och nedhal så var det riktigt fin segling. 83 liter och 3,7 är lite knasig kombo, men brädan går väldigt bra trots att att den är överdimensionerad för såna här dagar.
    3795511805_d2f330440e.jpg

    Jonas kommer inåt, det är lätt att höjd när det är nerförsbacke.
    3796330382_11eb2bca13.jpg
    3795512063_eea2c54b3c.jpg

    Där har vi ett skönt litet spår upp på väggen.
    3795512163_2e40a75427.jpg

    Som sagt, det var ganska jobbiga spolningar idag. Mycket vittvätt om det sket sig.
    3796330718_011dfffbb0.jpg

    Det var inte bara stort, det var tätt i seten också.
    3796330798_f1f425f9fe.jpg

    Jonas laddar på ut igen.
    3796330964_8449d579a6.jpg

    Och så sätter vi en rejäl…
    3795512641_4386673eef.jpg

    Och sen vet i tusan var han tog vägen…

    …tills… …men va f…
    3796331214_af22ec2d46.jpg

    Tvärplatt landning och brädan vek sig. Sen kom spolningarna och lagom som masten knäcks håller den inte ihop längre.

    Jonas utlåtande: “Det var tur att brädan vek sig, annars hade knäskålarna hoppat loss”.
    Deutsche Master Yodas utlåtande: “Tsere izz no boarrd in Ze wörrld thatz can guarantee a flatz landing jaaa”.
    Kanske det, men jag hade ju tänkt att testa Grönhögen med den här…

    Idag var det flera saker som gick sönder, så vi var i alla fall inte ensamma med att släpa skräp. 🙂

    Nu kan ju tyckas att det är tokigt att posta nåt sånt här när jag vill få folk att beställa brädor hos mig. Men jag säger tvärtom! Det var just därför jag åkte hit. För att testa olika konstruktioner och se vad som håller och inte håller (och det här var inte första brädan som Jonas “testar av”). Den här brädan har fått ta otroligt mycket stryk och har smakat shorebreak, botten, hängselekrok och stenar utan att gå sönder. Nu när den väl var av försökte vi få hål på den. Med en stor sten blev det ett märke på fjärde slaget, när jag drog den så mycket jag orkade i en stenmur gick botten sönder, men inte större än en snusdosa. Likaså railen klarade hur mycket stryk som helst innan den vek sig.

    Att brädan gick av i landningen beror på några saker som har samverkat. En extremt hård landning, mycket bakfotstryck, förmodligen ett litet chop som tvingar brädan att momentant ta höga dragbelastningar på ovansidan, billig fransk skitepoxi, för lite förstärkningar mellan stropparna och så en fotstroppsplugg som agerar brottsanvisning – ritsch…

    Summa summarum: Jag är otroligt nöjd med hur det har funkat att bygga (trots allt portugisisk strul), och med de förstärkningar jag lägger på efterföljande brädor så kommer det att bli riktigt bra. Det blir en bräda kvar här nere som är lättare men redan starkare än den här, och då är den inte ens färdiglaminerad. Så det ser verkligen ut att bli som jag hade hoppats.
    Nu är det sluttestat i Portugal, snart rullar vi hemåt igen. Jag ska bara laga några kolfibercyklar först, sen kommer de första beställda brädorna att ta form. Det är faktiskt redan kö. 🙂

    rusiak svarade 14 år, 8 månader sedan 20 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 21:34

    Haha, Oloha!

  • roding

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 06:27

    Det e sådana vågor som vi nybörjare bara går ut i om vi har haft ett dåligt liv och vill ta självmord! 😀
    Lite häftigt att det faktiskt går att segla i dom om man är riktigt bra!

  • nlc

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 06:37

    Grymma bilder! Hoppas bara inte kalsongerna behövde sköljas efter allt tvättande 😉

  • jonatan

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 07:10

    Vackert! Det är väl alltid intressant att se VAR brädan går av också? Eller är det slumpen som avgör det om den är rätt byggd & konstruerad? Min ena bräda gick av på undersidan och den andra på översidan.

  • mikaels

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 08:38

    Snygga bilder och intressant story. Det låter ju som om brädan nästan var atombombssäker ändå, med tanke på hur ni misshandlade den efteråt ;). Har man fortfarande stringers i skummet, eller är det 80-talsteknik som ersatts av något annat? Är det fortfarande av trä, eller något exotiskare? Är det laminatet som är enda armeringen (eftersom du sade att det bl a berodde på fransk skitexpoxi)? Jag har inte tittat på brädbyggen sen slutet av 80-talet, så mina kunskaper är lätt föråldrade ;)…

    Hur har du gjort den näst sista bilden, är det avancerad Photoshopping av flera bilder eller? Och är det en vimpel i segeltoppen?

    Personligen tycker jag förhållandena ser ut som man helst ser dem inifrån bilen 😉

  • oldschool

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 09:52

    Killer-varning på den framåtloopen!!!!! Nice

  • zucko

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 10:58

    Köp nm båtepoxi 250 på one design center / Jollespecialisten. Har själv byggt skitmycket med den och den är överlägsen alla andra då den e nästan omöjlig att få allergi av samt att den är jävligt stark

  • doc

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 11:32

    Låt mig gissa – du har ingen medicinsk utbildning va?
    Ett gott råd är att inte skippa handskar o mask oavsett vad du hört.

    Quote:
    …då den e nästan omöjlig att få allergi av…
  • jogge

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 11:50

    jonas brädornas skräck!statistiskt borde jonas ligga på 1 knäckt bräda/tionde seglinstillfälle.tur han lånar brädorna han knäcker

  • crash151

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 12:12
    Svenne;564631 wrote:
    billig fransk skitepoxi

    Det råkar inte vara epoxi från Secomin eller hette det Secomen, eller något liknande.

  • kesse

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 12:32

    Gooo sista bild. Två glada grabbar trots mosad utrustning.

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:29
    zucko;564738 wrote:
    Köp nm båtepoxi 250 på one design center / Jollespecialisten. Har själv byggt skitmycket med den och den är överlägsen alla andra då den e nästan omöjlig att få allergi av samt att den är jävligt stark

    Hmm… Nu är ju NM250 ett lim och inte en lamineringsepoxi. Dessutom skulle jag rekommendera dig att använda NM535 istället. Fortfarande bättre för limning än laminering, men absolut bättre än NM250. För övrigt köper jag aldrig lägre kvalitét än NM275, oftast NM650 (om det är just NM vi pratar om) och sällan mindre kvantitét än 10 kilo, så jag köper direkt från distributör istället. Men tack för tipset.

    jögge;564750 wrote:
    jonas brädornas skräck!statistiskt borde jonas ligga på 1 knäckt bräda/tionde seglinstillfälle.tur han lånar brädorna han knäcker

    Jo tack, han har rippat några kites i år också… 🙂

    crash151;564757 wrote:
    Det råkar inte vara epoxi från Secomin eller hette det Secomen, eller något liknande.

    Sicomin. De har som alla andra olika kvalitéter och deras SC och 1500 funkar bra för lagningar och bygga vågbrädor. Men för vindsurfbrädor, ska man nog gå på 1700 eller 1800.
    Jag använder som sagt en hel del NM, men använder mer och mer Poxy och Axion. Deras bättre kvalitéter är riktigt bra och går att köpa till bättre priser än NM. Då pratar vi iofs 15 kilos beställningar eller mer.

  • svenne

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:39
    mikaels;564701 wrote:
    Snygga bilder och intressant story. Det låter ju som om brädan nästan var atombombssäker ändå, med tanke på hur ni misshandlade den efteråt ;). Har man fortfarande stringers i skummet, eller är det 80-talsteknik som ersatts av något annat? Är det fortfarande av trä, eller något exotiskare? Är det laminatet som är enda armeringen (eftersom du sade att det bl a berodde på fransk skitexpoxi)? Jag har inte tittat på brädbyggen sen slutet av 80-talet, så mina kunskaper är lätt föråldrade ;)…

    Hur har du gjort den näst sista bilden, är det avancerad Photoshopping av flera bilder eller? Och är det en vimpel i segeltoppen?

    Personligen tycker jag förhållandena ser ut som man helst ser dem inifrån bilen 😉

    På vågsurfingbrädor är det i princip alltid stringer, om de inte är masstillverkade i sprutform. Oftast är stringern i trä, en del kör med plaststringer men det verkar inte vara så mycket bättre att det är värt det. Armering i ett laminat är fibern. Matrisen är till för att hålla ihop fibrerna och hjälpa till att ta upp drag/böj/tryck. Om inte matrisen är tillräckligt hållbar så matchar det inte krafterna som fibrerna får ta upp och då ger det sig ändå.
    Jag kommer att lägga en viss typ av stringer i några brädor för att minska risken för delaminering inne i skummet. Fast en vindsurfingbräda är uppbyggd kring en sandwichkonstruktion och då är allt som oftast inte stringer nödvändigt. Däremot är kvalitéten på kärnskummet viktig, annars börjar det att delaminera inne i brädan och då ger sig den till slut ändå.

    Det är fyra bilder som är ihoplagda i PS. Det är en vimpel med Portugals färger på, mest för att det är kul att synas på vattnet. Eller så är det variotoppen. 😉

  • lars_k

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:47

    Hur avgör du om en epoxi är bra eller dålig Svenne? Gör du provstavar som du gör drag- eller böjprov på? Vad för egenskaper är du ute efter?

  • mikaels

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:47

    OK, intressant att höra. När jag var med och byggde brädor hade man skumkärna med dubbla trästringers; de styvade dels upp kärnan, men satt också så att mastkassett och fenkassett satt dikt an mot dem, så de satt stadigare.
    Det var därför jag undrade om dagens fibrer är så starka att stringers eller annan armering inte behövdes…
    Sandwich säger du, hur funkar det? Är det något utanpå skumkärnan, men innan man laminerar på glasfibern?

    Kul att läsa och se, hursomhelst 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor bräda + stora vågor + galen surfare = inte så bra kombo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.