Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?

  • Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?

    Posted by zehlertz on 7 mars, 2003 at 11:38

    Jag har fått upp ögonen på freestyle och är nu på jakt efter en bra bräda.

    Men eftersom jag inte har så mkt stålar tänke jag kolla med er som vet:

    Hur mkt skiljer det egentligen på en bräda från -98 och -03?

    Är det nån markant skilnad?

    Hur länge har det funnits dom här korta brädorna (tex 240 långa och på 100L ca 60cm breda?)

    Blir jag tvungen att spara mer, kanske är det inte lönt att lägga pengar på en bräda 4-5 år gammal om jag vill ha nåt att utveckla mina freestylekunskaper på *dom är ruskigt få idag*

    Kör idag på en Mistral ca -95:a slalom bräda 267/53/92L och en liten tiga 264. Jag tror att en bräda som fortfarande är lätt manövrerad men ändå ca 60 bred o volym på 100L hade hjälp mig lite på traven….

    vad tror panelen?

    getwet replied 21 years, 8 months ago 7 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • dr-masse

    Member
    7 mars, 2003 at 12:18

    Hmmm, jag är ju ingen freestajlare, precis, men gick igenom ungefär samma tankar för ett tag sedan. Det hela slutade med att jag sålde lite mer grejor än tänkt för att finansiera en lite nyare modell…

    Men här kommer min, som alltid, teoretiska syn på saken…

    1998 var väl nästan det första året som freestyle-brädor började dyka upp i lite större antal, typ Mistral Score 85 och 104, RRD TwinTip och F2 Air (260). Jämfört med dagens freestyle-brädor så är de lite mer “försiktiga” i sin design och är nog mer allroundbetonade.

    Utvecklingen från -98 och framåt har gått mot kortare och bredare. De där riktigt korta dök väl upp i serieproduktion 2001 (Naish Flying Pig var nog först, men även AHD hade tidigt riktigt korta saker). Någonstans förra året tycker i alla fall jag att det verkar som om freestyle-brädorna dessutom delades upp lite i två “olika” skolor:

    – Allround-betonade freestyle brädor
    Brädor som funkar fin-fint till freestyle, men som även är kul för de (dvs oss, i mitt fall) som även vill åka lite längre sträckor rakt fram.

    Exempel på detta är brädor som JP Freestyle, Mistral Score, Starboard FreeSex, AHD MaxxRide

    De här brädorna ligger ju väldigt nära kategorin “freemove”, anser jag. (som dessutom anser att alla de här f-annade kategorierna gör mer skada än nytta, det är ju tokförvirrande nästan jämt)

    – Renodlade freestylebrädor
    Brädor som bara handlar om freestyle och inte är något att åka rakt fram på. Manövrar är det enda som gäller. Exempel på brädor är väl sådana alster som Mistral Twister (Joker 03), Naish Flying Pig och F2 CompStyle.

    Brädor som ligger väldigt nära det renodlade, men som har kvar lite mer allround förmåga verkar typ RRD och Fanatic Skate vara, på någe vis. Guuuuu va logiskt det här blev, öh.

    Nåja, summa summarum. Vill man ha en verkligt radikal freestylesak att bränna runt på så är det nog klokt i att handla något från i fjol eller i år. Vill man däremot hitta en bräda som är kul för manövrar men som även funkar att åka runt lite sådär allmänt på så tror i alla fall jag att en 2-4 år gammal freestyle-bräda kan vara ett helbra köp. Kolla bara skicket lite extra noga eftersom de i många fall får lite mer stryk än en “vanlig” bräda. Typ nosen är värd att kolla in…

    Något som jag dessutom tror har förbättrats ganska mycket på freestylebrädor är vindregister. De både planar tidigare men är trots det lättare att kontrollera i mer vind. Jag seglade en Mistral Score 111 för några år sedan (tre?) och den var väldigt skoj tills det började blåsa lite mer, då blev det studsigt. Likadant med en annars skojig AHD (MaxxRide 62 tror jag det va). Även om min nuvarande JP Freestyle 115 inte heller är någon höjdare i mycket vind (femhalv-segling) så är kontrollen bra mycket bättre än på Mistralen och AHDn, dessutom så planar JPn tidigare.

    För övrigt så tror jag att du som första freestyle-bräda kan leta efter något som är minst 100L och 60 brett i början, gärna större. Ju större bräda, desto enklare att lära sig. Till å med Matt Pritchard kom med liknande tips på Gaastras forum, typ “Go big!”. Jag är ju i hög grad på “segeltrickstadiet” å dår är det fint att kunna snubbla runt med fötterna på en lite bredare och lättflytande sak. Hopptrick är det en bit kvar till, för min del… 🙂

    För mig så har införskaffandet av mer freestyle-betonade grejor varit ett personligt lyft. Jag seglar när det blåser och lär mig nya saker varje gång. Det var länge sedan jag badade så mycket som förra säsongen, samtidigt var det en av de roligaste på länge och även dagar med tveksam vind var kul för då var det bara ut och testa lite lättvindsmanövrar. Mycket skojigt. Någonstans inbillar jag mig dessutom att lite manöverträning gör mig till en bättre vindsurfare sådär i största allmänhet. Bra blir jag aldrig, men mindre dålig är ju alltid rätt!

    Lycka till å Surfa På!

  • zehlertz

    Member
    7 mars, 2003 at 12:36

    Än en gång njuter jag av fullo av ditt inlägg *ungefär som en dag med 4,5a =)…*

    Så härligt att nån orkar lägga ner lite energi och tankeverksamhet i sina svar istället för en lista på tänkbara brädor…

    Tack Dr Masse!

    Anledningen till att tankarna svävat iväg mer mot freestyle var mitt köp av en bic formula i sommras. Plötsligt satt ju alla jippar + att lalla runt i 1-2s/m gav mig väldigt mkt.

    Mistralen jag kör på upplever jag som väldigt rank o svårjippad, därför vore nog som du säger ett mellanting mellan formulan o mistralen en bra grej…

    Mina tidigare fördomar om att brädor med mkt volym är klumpiga försvann helt efter att ha upplevt hur livlig min formula är (ca 150L) 75cm bred.

    Sen är ju alltid pengarna ett dilemma, men jag är ruskigt sugen på naish piggen *speciellt den som är 239*

    Sen vet jag ju sen tidigare och som du själv har sagt: Marknadsföringen av nya brädor är ju grymt bra *bara av att läsa om brädorna får mig att gippa bättre/hoppa högre mm*

    Slutsatsen får nog bli att hitta en bräda runt -99/-00, ca 60cm/volym på 100L och helst så kort som möjligt.

    Mistralen får jag nog inga pengar för så den får jag nog behålla… men kanske kan jag komma undan med ca 3000 SEK för min tänkta bräda?

  • dr-masse

    Member
    7 mars, 2003 at 13:13

    Varsågo! Mistralen är det bara att behålla, om inte annat kul att bränna runt på i hög fart lite blåsigare dagar… 🙂

    Att du upplever den som “rank” är ju inte märkligt, precis… den är ju rätt liten.

    3000-4000 borde du kunna hitta en hygglig fristajlare för. Tycker inte du skall hänga upp dig sådär överdrivet på längden, viss det är kool med kort (går in fint i bilen oxå), men skillnaden mellan 239 och, säg, 255 är ju inte sådär våldsam… (6%). Ta fram linjalen och kolla in 16 centimeter. Det är inte mycket och hindrar knappast en ofjädrad fristajlåkare liknande mig från att bli bättre… (“fan, nu missade jag Spock 540 igen eftersom brädan är för lång…”, knappast).
    Dessutom har längden, till en viss gräns förståss, nog rätt lite med brädans egenskaper i stort att göra.

    Surfa På!

    (fast den dagen jag skriver inlägg som motsvarar värdet av en dag med fyrhalv så lär Horace flåsa i luren närsomhelst, “ja, det var Horace från Svenska Akademien här, årets nobelpris i litteratur har tilldelats en dr masse, känner du honom? (jag svarar nog iofs “nej” på det övertygad om att chefen slutligen kommit på vad det är jag egentligen gör under dagarna och nu har riggat en fälla)…”. Men mitt ego gillar ditt beröm av tangentbordsvalsen!)

  • zehlertz

    Member
    7 mars, 2003 at 14:27

    Nä det är klart… min jämförelse med en “4,5 dag” var kanske lite att ta i…men nu i vintermörkret behöver man ta till vara på alla små ljusglimtar…och då blir det nog lätt så att dom förstoras en aning.

    Tillbaxs till ämnet.

    Tidigare har jag ansett mistralen som en stor bräda, var helt inne på pyttesmå bärdor förut *väger ju bara 62kg så jag klarar mig på rätt lite volym* Men 53cm brett och med hela formen ala slalom så blir den ju rank.

    Sen är det nog som du säger… det är ruskigt lätt att snöa in sig på cm bara för at det är fräckt… omräkat i % så är det skitsamma…speciellt då jag har en stund kvar tills jag straffar “dunken” o dom andra.

    “fan, nu missade jag Spock 540 igen eftersom brädan är för lång…”, knappast).” …*asg* precis… du har så rätt så.

    Nä nu får jag sätta igång o spara pengar: Under kommande år skall följande investeras:

    1st surfbuss *ska hålla för europaresor*
    1st hängsele
    1st mastfotsförlängare *minst 30cm*….någon?
    1st freestylebräda i ja 3-4000SEK klassen.
    1st resa till SA, GC eller annat varmt blåsigt land *gärna med rekvisita såsom många välformade bikinirumpor*

  • styret

    Member
    7 mars, 2003 at 18:34

    jag planerar att införskaffa en twintip från 99 imorrn, om allt är som det ska med den.
    råder deja tt göra likadant. hehe
    ska ge 3papp för min så din prisidé är helt korrekt verkar det som. min med.

    Lycka till.

  • zehlertz

    Member
    10 mars, 2003 at 09:43

    Fan va härligt… så skönt när man hnadlat nya prylar… stå hema o bara njuta…

    Kollade runt lite men hittade inte så mkt info om den.

    Har du lust att lägga in lite info om den…bredd, längd, volym o så?

    Kanske en bild eller en länk om du har?

    *låter ju helrätt med 3000SEK*

  • styret

    Member
    10 mars, 2003 at 21:22

    jo det var gutt som fan faktiskt.
    så började morsan tjata om att det var för mycket prylar trällande nere i hennes källare så fick lov att inreda brorsans garage lite. med tre brädor och ett par riggar cool.gif
    så han fick en bräda för besväret, surfpartner ufo på ett gäng hundra liter med rigg och det.

    iallafall. brädan verkar riktigt schysst, trots ett par lagningar men grymt bra gjorda. hård som sten så…

    ska försöka knycka en digitalkamera på skolan framöver så jag kan fota den i befintilgt skick.

    jag vet itne så mycket om den heller. inte exakt alltså. så nu får jag ju anledning att pressa modemet till att hitta en länk om den. laugh.gif.

    verkar svårt.
    har funderat på det. finns det nån bra sida med data över gamla brädor? windsuringmag har ju bara ner till 00:or

    men den är iallafall 265 lång.
    twintip max, den blåa. tror den är på 108 liter. om jag inte tar fel. bredden, ingen aning. men kanske runt 55 bred.

    har förstått at inlägg här på konfen att dom tidiga twintip, runt 98-99 är inte så grymt freestyleinriktade som dom nyaste utan verkar funka lite mer freerideaktigt om man vill det. vilket jag som nybörjare tycker är schysst, innan man bestämmer sej för freestyle.

    det enda jag tycker är lite negativt. troligtvis mest av lathet smile.gif är att det är tuttlebox.
    två skruvar att dra i. jobbigt jobbigt… hehe cool.gif

    men har ju som sagt inte testat den än. men snart så.

    för 3000 kan man gott chansa lite med.

  • vatternjohan

    Member
    10 mars, 2003 at 22:39

    har själv exakt den brädan! den är på 106 litras! Du komme rinte bli besviken på den… den e dödsskön enligt mig som då seglar freeride eller vad man ska kalla det!

    ha så kul på den.. det kommer du ha!

  • styret

    Member
    11 mars, 2003 at 20:31

    tack.
    det värmde. så man vet tt man itne har gort ett helt åt hellvetes köp.
    106 låter tillräckligt.

  • dude

    Member
    28 mars, 2003 at 10:47

    Här är min syn på förändringarna på freestyleprylar från 1998 till nu.

    Jag skulle säga att ju mer pengar desto mer “up to date shape” kan du få och därmed fler och mer av alla fördelar. Men du kan dessutom göra felköp så har du mindre kunskap så är det mindre lönt att satsa mer pengar på något som du inte känner till. För en viss kunskap är det lönt att köpa någonting som kunskapen täcker in. När jag pratar om kunskap så menar jag känsla för vad det handlar om. Det gäller att värdera den information som man får och försöka värdera den för sin egen sak för att stämma av att den stämmer för sig själv. En viss egenskap som det talas om som vissa gillar kan vara ointressant för dig då du själv är intreserad av en annan egenskap.

    T ex så är Fanatics Cross-serie en uppskattad serie brädor med egenskaper som många gillar, men själv gillar jag inte den känslan som brädan har.

    Så satsa på någonting som du vet att du vill ha och surfa så mycket du kan och få känsla för vad du gillar.

    Här är några kommentarer som respons till Dr Masses inlägg:

    >> 1998 var väl nästan det första året som freestyle-brädor började dyka upp i lite större antal, typ Mistral Score 85 och 104, RRD TwinTip och F2 Air (260). Jämfört med dagens freestyle-brädor så är det lite mer “försiktiga” i sin design och är nog mer allroundbetonade. >>

    ____Min erfarenhet säger tvärt om, att tidigare freestyle-brädor har varit mer specialiserade. Min erfarenhet är av Fanatic Skate 62 från år ?2000?. Denna freestle-bräda hade mer kantiga, hårda kanter/”rails” och var inte så användarvänlig tyckte jag efter att ha kört Fanaticbrädor en vecka på Cabarete.

    >> Utvecklingen från -98 och framåt har gått mot kortare och bredare. >>

    ____Brädorna har blivigt tunnare! Att ingen tänker på det?! Tunnare brädor gör dem mer lätthanterliga då man kommer närmare vattenytan.
    ____ Jag skulle vilja påstå att det finns en volym som är ultimat för en persons vikt tillsammans med dennes nivå.

    Det var en riktigt bra sammanfattning av freestyle-kategorierna som Dr Masse gjorde tycker jag! smile.gif

    >>
    Allround-betonade freestyle brädor
    Brädor som funkar fin-fint till freestyle, men som även är kul för de (dvs oss, i mitt fall) som även vill åka lite längre sträckor rakt fram.

    Exempel på detta är brädor som JP Freestyle, Mistral Score, Starboard FreeSex, AHD MaxxRide

    De här brädorna ligger ju väldigt nära kategorin “freemove”, anser jag. (som dessutom anser att alla de här f-annade kategorierna gör mer skada än nytta, det är ju tokförvirrande nästan jämt)

    Renodlade freestylebrädor
    Brädor som bara handlar om freestyle och inte är något att åka rakt fram på. Manövrar är det enda som gäller.

    Exempel på brädor är väl sådana alster som Mistral Twister (Joker 03), Naish Flying Pig och F2 CompStyle.

    Brädor utan kategori
    Brädor som ligger väldigt nära det renodlade, men som har kvar lite mer allround förmåga.

    Exempel verkar typ vara RRD och Fanatic Skate vara, på någe vis.
    >>

    Jag fortsätter med kommentarer:

    >>Vill man däremot hitta en bräda som är kul för manövrar men som även funkar att åka runt lite sådär allmänt på så tror i alla fall jag att en 2-4 år gammal freestyle-bräda kan vara ett helbra köp.>>

    ____Men i detta fall finns inte tunnare modeller för 70-kilos-surfare-klassen och neråt (i vikt) som valbarhet. Om man inte av någon anledning vill ha större volym.
    ____Jag tycker att volym behövs när man står still. Men den är i vägen när man är igång och har rörelse. Det finns alltså en maximal volym för alla och det är den volym som du tycker att du flyter bekvämt med utan nämnvärd vind i seglet.

    >> Kolla bara skicket lite extra noga [på några år gamla freestylebrädor] eftersom de i många fall får lite mer stryk än en “vanlig” bräda. Typ nosen är värd att kolla in…>>

    ____Mellan stropparna är värt att kolla in där brädan får stryk av hälar när man landar efter diverse hopp. Sprickbildningar där vatten tas in eller att brädan blir svampig där är ju inte värdens mest positiva grej…

    >>Något som jag dessutom tror har förbättrats ganska mycket på freestylebrädor är vindregister. De både planar tidigare men är trots det lättare att kontrollera i mer vind.>>

    ____Detta tycker jag kommer utav att brädorna är tunnare!

    >>Även om min nuvarande JP Freestyle 115 inte heller är någon höjdare i mycket vind (femhalv-segling) så är kontrollen bra mycket bättre …, dessutom så planar [den] tidigare.>>

    ____Volymen är mer utdragen på en större yta (planingsyta) så att du planar tidigare och kommer närmare vattnet för bättre kontroll.

    >>För övrigt så tror jag att du som första freestyle-bräda kan leta efter något som är minst 100L och 60 brett i början, gärna större. Ju större bräda, desto enklare att lära sig. Till å med Matt Pritchard kom med liknande tips på Gaastras forum, typ “Go big!”. Jag är ju i hög grad på “segeltrickstadiet” ä där är det fint att kunna snubbla runt med fötterna på en lite bredare och lättflytande sak. Hopptrick är det en bit kvar till, för min del… :-)>>

    ____Jag tycker att av två lika breda brädor, säg 61 cm, så är den med mindre volym, ner till 90 liter, att föredra för man kommer närmare vattnet. Annars, ju smalare brädan är desto senare planar den upp.

    Tunnare brädor alltså, det är vad de senaste åren gett oss. Världens bästa grej faktiskt!

    //Niklas

  • dr-masse

    Member
    28 mars, 2003 at 11:47

    Det här med tunnare brädor måste jag hålla med om. Många märken har ju gjort sina brädor bredare utan att volymen ökat, tydligt tecken på att brädorna blir tunnare, eller hur? Och även jag gillar tunnare brädor, det blir en mer “direkt” känsla i åkningen och mer grepp i svängarna, tycker jag.

    Fast jag tycker fortfarande att de första freestyle brädorna som kom i många fall var mindre specialiserade än dagens. Visst, allround-betonade brädor finns kvar (bra, tycker jag), men brädor som Mistral Twister och Naish Flying Pig hade inte någon riktig motsvarighet för fyra-fem år sedan.

    Personligen tror jag faktiskt till å med att Fanatic är det märke som sticker ut lite här. De första skatarna som kom (utan batnose) fick sådär mottagande, man hade till och med problem med shapen på den första större skaten och den ändrades under samma år. Så till kommande säsong så gjordes ganska kraftiga ändringar i Fanatics fall, vilket verkat ha gett önskat resultat. (jag har seglat de tre senaste årens skate-brädor och gillat allihop, skillnaden är att de blivit, just det, bredare och därmed tunnare).

    Att det finns en “absolut volym” som gäller för varje seglare håller jag till del med om. Dock påverkar volym brädans flytkraft och därmed förmåga att bära lite större segel samt hur “förlåtande” den är när man tränar vissa manövrar. I mitt fall har jag valt en bräda med ganska mycket volym (115 liter) trots att en 100-105 liters egentligen ligger närmare “min” volym. Att jag valde 115 liters brädan har två enkla skäl:

    1. Segla så mycket som möjligt, dvs brädans förmåga att vara kul med sjunoll i lättare vindar var viktig för mig.
    2. Så förlåtande egenskaper som möjligt när jag tränar freestyle-manövrar av det enkla slag som gäller för en badanka som mig.

    Och precis det här fick jag. Skulle jag köpa freestyle-bräda idag så är det möjligt att jag kanske skulle gå ned något i volym, men jag skulle gärna vilja ha liknande bredd på brädan (64 cm). Typ 250 x 66-68 cm å en 110 liter tror jag att det skulle bli. I min värld. Den är trevlig!

    Surfa På!

  • zehlertz

    Member
    28 mars, 2003 at 21:22

    tack än en gång för att ni lägger ner både tid o själv i era inlägg!!

    känns som om det börjar klarana lite grann här nu vad jag vill ha.

    Eftersom jag redan har en smal vass slalom bräda så behöver min freestyle inte vara nån speciellt snabb bräda.

    Jag vill lära mig trick på en bräda som samtidigt inte får vara för klumpig så fort vinden ökar.

    Jag har lyckats köra min mistral när jag varit ruskigt överriggad på ett litet 3,5a. Då rider den på tailen o e ett helvete att hålla ner på alla håll.

    Risken med en bredare bräda är väl att den vill lyfta ännu mer….fast då får jag plocka fram min lilla raritet jag har *en tiga 264* så att jag blir mer kompis med den…

    Så nu börjar jakten på ett freestylebräda 60cm+ och med volum kring 100L *då jag bara väger 62kg*

    angående ditt inlägg om känslan för brädan…. jag vet inte om jag kommit så långt att jag kan bedöma hur bra/dåliga brädorna är. Det känns lite mer som att vissa flyter seglingen på lättare o med andra inte, men jag kan inte sätta fingret på vilket egenskap hos brädan som gör att jag känner si eller så. *men det kommer väl med tiden*

    *ser verkligen fram emot säsongen som kommer här nu*
    ska ju ner till Gc nu, hoppas jag får testat lite olika freestylebrädor där…kanske jag får en uppfattning om vad som kommer passa mig där?*

  • getwet

    Member
    28 mars, 2003 at 21:39

    Läser och begrundar både ditt Dudes, och Dr Masses inlägg men kan inte lägga till något, eftersom jag inget vet om den kategori brädor som omskrivs. Men en sak vill jag veta………har det inte blivit så att dagens freestyle/ride blivit betydligt långsammare på bekostnad av manöverbarheten jämfört med 2-4 år sedan? Min kunskap angående free prylar är begränsad så rätta mig gärna om jag har fel…..beröm om jag har rätt wink.gif

  • zehlertz

    Member
    28 mars, 2003 at 22:00

    Som du sett tidigare är jag heller inte ngt proffs inom detta ämne, men det måste ju vara som du säger; Att dom renodlade freestylebrädorna är långsammare, men å andra sidan så “skall dom ju inte maxas på en lång sträcka”
    jag har länge undrat varför den förbannade jippen inte sitter på min mistral…. men det är ju inte så konstigt, den är smal, däcket är väldigt välvt, minsta felsteg så tippar brädan, gör jag lite fel med riggen så jag tappar lite fart så trillar jag i.
    Med min formula kan jag göra hur som helst i jippen…inte trillar jag i för det, vare sig jag planar eller inte.

    Men när jag speedar rakt fram då är det inte många som seglar om mig…då jag står längst ut på tåspetsarna med lätt kantsatt bräda.

    Nästan i takt med att freestylen har kommit *bredare o långsammare brädor* så har ju slalomen sakta börjat komma tillbaka/utvecklas med sina smala, välvda brädor med vass nos bara dyker så fort du landar lite på nosen. Och i jippen så skär den väldigt lätt istället för att med en gång gira som en freestyle/vågbräda.

    Vill du vara snabbast i viken så är det ju ruskigt svårt att sen samtidigt göra flest vulcano/spocks ja allt vad de nu heter…och göra snävast bottomturns

    kanske var mitt inlägg beskrev extrem situationer och ni som kan bättre får gärna “läxa upp mig”

    ha d gott folket!

  • getwet

    Member
    29 mars, 2003 at 08:25

    Kan meddela dig att en freeride/wave står på årets inköpslista, och det efter en åktur på Gotland under förra hösten.
    Om du inte testat tidigare så gör det, enormt mycket lättare att gippa än på slalomraketerna, det är som dag och natt! Så jag kryper till korset…..motvilligt, men släpper inte gasaskitenuralltsådetknakaribitarna grejerna för det!

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?

You must be logged in to create new discussions.