Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora vågor på Östersjön

  • Stora vågor på Östersjön

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 januari, 2000 vid 15:03

    Läs Båtnytt nr 1- 2000 om vågor i Östersjön sid. 71. Det där har jag misstänkt hela tiden fast Lage Larsson hadde svaret.
    ….”Det är därför en hård vind på 14-15m/s på Atlanten kan upplevas beskedlig i jämförelse med en nordvästan på 10m/s över Östersjön.
    Vaddå Stockholmsbräda?

    anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 januari, 2000 vid 15:17

    Vad står det i båtnytt?

  • robin

    Medlem
    21 januari, 2000 vid 15:25

    Förmodligen att djupet påverkar hur vågorna ser ut. Litet djup => krabba vågor. Det är till exempel mycket lättare att bli sjösjuk på Östersjön än på Nordsjön i samma vindar…

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 januari, 2000 vid 18:58

    Tex ta 10 ggr vågens höjd så får du det djup där vågen börjar påverkas…karakteristisk våghöjd….”tusende vågen”… (Lage Larsson) artikeln är riktigt bra, läs den.
    Nu börjar jag förstå varför grym “nordost” från Helsingfors” gör östgötska W-surfare till klara vinnare, studera bottenprofilen “rakt över Östersjön,” gratulerar. Och jag som trodde området vid Tjurpannan på Västkusten var klart värst.

  • linsurfer

    Medlem
    21 januari, 2000 vid 21:04

    Var kan man hitta dessa vågor längs den östgötska kusten? Det är väl bara massa skär ivägen. Stränderna på Utö i Stockholms skärgård måste ju få en del fina vågor. Ngn som seglat där?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2000 vid 10:10

    Skär ivägen nä tvärtom. NO -> ca 60 mil från Helsingfors över ett av Östersjöns största djupområden och just skären/skärgården är själva trixet. Östersjöbotten grundar upp dramatiskt just vid den här kuststräckan pga av skärgården och skapar ett osannolikt stort vågområde djupt och brett utanför hela denna sträcka. Allt fler i östra östergötland/Norrköping inser att dom faktiskt sitter på ett osannolikt Surf-Chamonix trots att det inte finns några strandkafeér, beundrare och dyl där ute. Riktigt kul är att några i Norrköping nu som aldrig stått på en bräda inser att just vågW-surfing utanför deras egen ytterskärgård är något klart speciellt. Men det är förståss långt till akuten

  • linsurfer

    Medlem
    22 januari, 2000 vid 12:00

    Om ni är några från Norrköping som dra iväg ut till kusten i vår/sommar när det kommer in ett lågtryck så hör av er till oss på Linsurf så hänger vi säkert med några stycken.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2000 vid 14:31

    Kul
    Det märkliga är att det är en 08:a som pushar för det här helt otroliga Windsurfingområdet inte 011 – 0121… som vanligt kanske det måste vara utsocknes som inser möjligheterna. Arkösund öster om Norrköping är en portalerna ut. Sedan hela vägen mellan fyrarna N.Fällbådan och Sandsänkan utanför Harstena (=kiosker och restauranger) (Läs samma tidning om just Harstena) Vågpuckelpistområdet är ca 1.5 mil långt och ca 4 km brett. Men, jag har dragit en axel ur led därute = 1 mil skumpig båt + 4 mil till akuten, mao det är ett ovanligt rått och grymt område när det blåser NO som man också funderat att göra nationalpark av. Man ska inte överdriva det finns säkert mängder av områden som matchar detta men tom Surf har pekat ut den här pärlan så det är bara att gratulera er som bor i Östergötland. Igen spana in en djupkarta över Östersjön så förstår ni säkert direkt vad det är ni egentligen sitter på.
    Det är inte många som surfar därute men det kommer garanterat att bli det i framtiden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2000 vid 18:18

    Fel Nordjön är längre så vågorna blir längre djupet ligger bara runt 20m i Nsjön

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2000 vid 09:53

    Nej nej nej!

    Ni har alla helt fel,östersjön är inte speciellt bra och jag
    föredrar västkusten då vågorna är mycket större där.
    Tyvärr så har Lage fel.
    011 området är antagligen det sämsta W-surf området i hela Sverige.
    Och som sagt det är långt till akuten.

    Inte för att det finns något behov utav att åka till akuten då det
    är istort sett omöjligt att slå sig i de minimala vågor som jag
    förresten aldrig seglat i då förhållandena är såå dåliga.

    Jag skulle aldrig åka hit där jag bor för att W-surfa.

    MVH///J.S.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2000 vid 13:27

    Njaaaa, i samband med en av de största katastrofer som drabbat Östersjön, M/S Estonia, uppskattades våghöjden vid räddningsarbetet (enligt slutrapporten) till mellan 5-8 m, en stor våg mättes upp med helikopterradar till 12m dvs ca trippel-mast, maximal vindhastighet i byar mättes till mellan 25-28m/s så sådär jättesmå är ju inte vågorna på Östersjön alltid
    Och när Östersjövågor från Finland träffar 011/0121- kustens ca 1-2 km breda uppgrundningsområde (2-10m djupt) uppstår något riktigt häftigt och inte helt vanligt. Men igen det finns häftiga ställen runt hela Sveriges kust och på Öland och Gotland också. Fast på nåt sätt är det alltid så att det bästa ligger alltid långt bort och aldrig där man själv bor.
    Igen grattis 011/0121:or allt fler börjar fatta, men där seglar man ALDRIG ensam.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2000 vid 17:50

    Tyvärr är illtihopa bara hype, jag var ute dagen och kvällen då M/S Estonia
    förolyckades och det var ett grymt drag med skapliga vågor men från fel håll
    och jag var inte ensam då det var ett flertal fraktbåtar som saluterade mig
    med röda raketer vid Kl21:00 på kvällen.

    Skaplig upplevelse.

    MVH///J.S.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 januari, 2000 vid 21:03

    Gratulerar.

  • portin

    Medlem
    25 januari, 2000 vid 15:32

    Det kan ju omöjligt vara lika bra att segla på västkusten som det är vid stocholms yttra skärgård om det är vågor man vill ha. Jag har aldrig surfat där men vi(familjen) har segelbåt och jag har sett alla stolekar på vågor, runt om i sverige, men när man kommer från till ex. åland eller Estland (ja, det är sant jag har faktiskt seglat dit) och ska in mot stockholm och har en sydlig kuling i sidan så är det riktigt mäktiga vågor man träffar på. Vågorna byggs upp över hela östersjön och för att nå maximal storlek bör det blåsa i ca. 2 dygn.
    Men det är inte lätt att komma åt dessa vågor som windsurfare. Man måste först ta sig igenom stockholms skärgård(vilket är lätt) sedan kommer Nassa skärgård. Detta är bara en massa små kobbar, utan en GPS är det nästan omöjligt.
    Men om man sedan klarar detta så ligger östersjön framför med antagligen nordens best surf. Man kanske skulle kunna “kampa” på svenska högarna det är dock inget jag vet att man får. Därifrån är det ca 150m till öppet hav, jag har varit där otroligt fint ställe.
    Men om man nu inte har tillgång till en båt,GPS och kunskapen att ta sig dit kan man ju alltid åka till sandhamn, ett fint ställe men skulle gissa att det är dåligt med ställen att kampa billigt på, det är nog det mest välbesökta sommarställe som finns.
    Jag bor i Gävle. Om det finns någon där ute som oxå bor i närheten av mig. Skriv och berätta om bra surfställen.

    Johan P

    Johan_portin@hotmail.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 januari, 2000 vid 15:55

    Japp, Johan P har rätt.S-holms skärgård är antagligen nordens bästa surf.
    011/0121 området suger fett i skuggan.

    MVH///J.S.

  • linsurfer

    Medlem
    25 januari, 2000 vid 18:05

    Bara att låna ett par stridsbåt 90 från KA 1. Då är man ute i Nassa på en timme. Jag kan köra. 40 knop genom Nassa= inga problem!! Och gått om riggyta på akterdäck också.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stora vågor på Östersjön

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.