Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största seglet för 430 mast

  • Största seglet för 430 mast

    Publicerad av earl-grey på 2 augusti, 2010 vid 09:48

    Jag var ute och surfade i Klagshamn igår. Ska sägas att jag är nybörjare och tyckte att 5-6 m/s är bra att träna i. Visst blev det bra träning på att dra rigg och slå och försöka sig på någon gipp men däremellan så va själva surfandet rätt tråkigt eftersom det knappast var något tryck i grejorna. (Nu har jag inte direkt några stora krav på tryck men …).
    Jag har en RRD Evolution bräda på 155 liter och mitt största segel är ett Local Spirit 6.0, riggat på en Fiberspar 430 mast. Eftersom det kommer blåsa 5-6 m/s hela veckan och jag är sugen på att surfa så funderar jag på ett större segel. Vilket är det största seglet som jag kan rigga på denna mast? Och kommer jag tycka att det blir så mycket bättre drag eller måste jag vänta på mer vind?

    earl-grey svarade 13 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • stinger

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:00

    http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1733&categoryid=175&brandid=-1

    Simmer Addict 7.2. Simmer går bra på Fiberspar men du måste såklart ha en låååång förlängare oxå 🙂

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:46

    Hur lång är en lång? Har en som är 30-35 cm.

  • dr-masse

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:52

    478 mastficka – 430 mast = minst 48 förlängare. Det är rätt mycket, men funkar nog. (det står 487 på surfers sida, men 478 på simmerstyle.com som jag tror stämmer bättre)

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:55

    Läste lite mer på din länk och såg att seglet var avsett för 487 cm mast. Det innebär en förlängare på 57 cm?. Finns det? Det längsta jag hittade på surfers.se var 48 cm.

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:59

    Såg ditt svar efter jag skrev mitt:wink:

    48 cm skulle funka och eftersom seglet är designat för 430 mast så är det säkert så det är.

    Någon som har ett sådant segel liggande och som du hemkst gärna vill bli av med?? Tror knappast det när det är en -09. Blir till att tjacka nytt, kanske.

  • stinger

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:59

    Du behöver en förlängare som är 48, (luff enligt simmersails.eu 478) – (mastlängden 430)

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 11:56

    Det finns ett Crossover 6,7 på Köp&sälj. Räcker det i storlek för att få lite drag i 5-6 m/s. Iofs så får jag köpa en beg 460 mast men det är billigare än att köpa ett nytt 7,2 samt förlängare.

  • marden

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 12:09

    alltså i 5-6m/s gör inte 1m2 nån skillnad
    du får nog kika på formula o 10-12m2
    men blir det 6- 7 m/s kan du få lite drag i 7,5-8,5m2
    kolla denna tråd [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=75213″]Sailloft traction 8.5 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D verkar va ett populärt segel

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 15:39

    Verkar som det får bli ett större segel än vad jag hade tänkt och med tillhörande mast. Men om lättisarna på 70 kg och små freestylebrädor åker med 7,5 så måste väl jag åka med 8,5 då jag väger 85kg och har en 155 liters bräda? Å andra sidan är jag inte i närheten av deras kunnande och fart så 8,5 blir kanske för stor/svårt/klumpigt för mig? Finns det några nybörjare här på forumet som surfar med stora segel:confused2:

  • hdtv

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 15:59
    Earl Grey;623681 wrote:
    Verkar som det får bli ett större segel än vad jag hade tänkt och med tillhörande mast. Men om lättisarna på 70 kg och små freestylebrädor åker med 7,5 så måste väl jag åka med 8,5 då jag väger 85kg och har en 155 liters bräda? Å andra sidan är jag inte i närheten av deras kunnande och fart så 8,5 blir kanske för stor/svårt/klumpigt för mig? Finns det några nybörjare här på forumet som surfar med stora segel:confused2:

    Nu vet jag inte om du söker ett nytt segel. Men titta gärna på Point-7 Square 8.0. Square är ett Freeride-segel med ett ordentligt bottendrag.

    Läs mer om seglet här: http://www.activesport.se/product_info.php/square-p-38

    Finns också komplett rigg med C80-mast, bom, förlängare och segel. http://www.activesport.se/product_info.php/riggpaket-square-p-110

    Är du dessutom medlem i Surfklubb Klagshamn får du 10% rabatt om du köper seglet.

  • zurfman

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 20:58

    7,2 till 6,1 gör ju en skillnad på 2 m/s tidigare planing (+ andra fördelar, knappast några nackdelar om man väger 85 eller…. om man inte blir ordentligt överriggad, men det ingår ju liksom i valet av segel när man väl har dem).

    NP har väl kommit med några nya segel som är ganska stora o körs med 430 om jag ej minns fel, sen finns NP Zen 7,2 sedan ett par år (det är ett skönt segel men det är ju inte seglet med störst bottendrag eftersom det är ett freemove-segel).

  • bicless

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 21:27

    Om du vill slippa ha en till mast är segel kring 7,2 de största som finns för 430. Det finns några stycken på marknaden som ju några nämnt här som simmer, neil pryde zen och blade quantum. Jag tror dock inget 7,2 som är sytt för 430 har särskilt mycket bottendrag för att vara 7,2. Många segledesigner gör lite längre luff på segel med bra bottendrag = tidig planing. En 7,2 Med luff under 480 är troligen sytt med rätt många kompromisser när det gäller planingsförmåga.

    Så satsa hellre på en till mast en köp en 7-8,5 kvm segel med bra bottendrag. Eller köp en förlängning av masten så kan du använda 430 mast till det större seglen, jag har själv testat north Xtender och den funkar riktigt bra på de segel jag kört den på, exempelvis sailloft Traction. Den kostar dock nästan 1000:- så inte så mycket billigare en en extra mast men smidigare ha med sig till stranden.

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 22:10

    Man blir ju verkligen sugen på ett Sailloft Traction. Alla verkar ju lovorda det så man kanske ska slå till. Problemet är ju att jag inte bara behöver en mast till utan även en längre bom.
    Bicless, du har ju en 7,5’a 2009 till ett vettigt pris. Kan du sätta ihop ett paket med mast och bom? Det får gärna vara begagnat men bra.

  • bicless

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 22:43

    Jag är på semester 🙂 men du kan maila info@surfspot.se så kan nån hjälpa dig kolla.

  • mahi

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 22:50

    Simmer Crossover 6,7 är inget att ha om du vill plana tidigt. Litet segel och fel typ titta efter andra prylar. ….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största seglet för 430 mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.