Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största seglet för 430 mast

  • Största seglet för 430 mast

    Publicerad av earl-grey på 2 augusti, 2010 vid 09:48

    Jag var ute och surfade i Klagshamn igår. Ska sägas att jag är nybörjare och tyckte att 5-6 m/s är bra att träna i. Visst blev det bra träning på att dra rigg och slå och försöka sig på någon gipp men däremellan så va själva surfandet rätt tråkigt eftersom det knappast var något tryck i grejorna. (Nu har jag inte direkt några stora krav på tryck men …).
    Jag har en RRD Evolution bräda på 155 liter och mitt största segel är ett Local Spirit 6.0, riggat på en Fiberspar 430 mast. Eftersom det kommer blåsa 5-6 m/s hela veckan och jag är sugen på att surfa så funderar jag på ett större segel. Vilket är det största seglet som jag kan rigga på denna mast? Och kommer jag tycka att det blir så mycket bättre drag eller måste jag vänta på mer vind?

    earl-grey svarade 13 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • stinger

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:00

    http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1733&categoryid=175&brandid=-1

    Simmer Addict 7.2. Simmer går bra på Fiberspar men du måste såklart ha en låååång förlängare oxå 🙂

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:46

    Hur lång är en lång? Har en som är 30-35 cm.

  • dr-masse

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:52

    478 mastficka – 430 mast = minst 48 förlängare. Det är rätt mycket, men funkar nog. (det står 487 på surfers sida, men 478 på simmerstyle.com som jag tror stämmer bättre)

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:55

    Läste lite mer på din länk och såg att seglet var avsett för 487 cm mast. Det innebär en förlängare på 57 cm?. Finns det? Det längsta jag hittade på surfers.se var 48 cm.

  • earl-grey

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 10:59

    Såg ditt svar efter jag skrev mitt:wink: