• Publicerad av preppie på 12 april, 2007 vid 16:16

    En snabb fråga, kan man generellt säga om det skiljer sig något mellan storlekarna Bow vs. C-kites, alltså ska man gå upp eller ner i strl när det gäller byte till bowkites?

    christian12345 svarade 17 år, 1 månad sedan 19 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • walle

    Medlem
    12 april, 2007 vid 16:51

    du ska varken gå upp eller ner, en bow täcker större område både uppåt och neråt..

    ex: en 13m2 bow kan du köra från start(6m/s) och upp till 14-15m/s kanske lite mer men då e du hårt riggad.

    du behöver alltså färre kites! 🙂

    en 7-8m2 och en 12-14m2 och du klarar alla vindar om du väger mellan 60-85kg

  • tekkkno

    Medlem
    13 april, 2007 vid 22:37

    ex: en 13m2 bow kan du köra från start(6m/s) och upp till 14-15m/s kanske lite mer men då e du hårt riggad.

    hum.. är det inte lite väl att ta i upp till 14-15m/s med 13m2? Alla är väl kanske inte supermän som du min vän..

  • walle

    Medlem
    14 april, 2007 vid 05:28

    @TekkkNo 376233 wrote:

    hum.. är det inte lite väl att ta i upp till 14-15m/s med 13m2? Alla är väl kanske inte supermän som du min vän..

    det kanske beror lite på vilken modell av bow, alla har kanske inte lika mycket depower…

    körde senast i onsdags i 12-14m/s med just en 13m2 (då var det en Bularoo som testades)
    Och det kan intygas av 4 personer.

    körde min OR- ONE 12:a förra året i en medelvind på 14m/s också.

    Jag väger 72-74kg och här inte nån superman.
    Väger man då lite mer, över 80kg så bör man kunna köra ännu bättre, eller?

    Nu har jag inte testat alla bows/sle på marknaden men förra året så märkte ja gen stor skillnad på Rippher och ONE, EH 12:an funkade inte alls i lika starka vindar som OceanRodeo kiten.

    Så visst har det att göra med vilken modell/märke det e.

  • patrikol

    Medlem
    14 april, 2007 vid 06:29

    Är man inte riktigt duktig eller nybörjare så är det helt vannsine att ge sig ut i vindar över 10 m/s oavsätt storlek på kite.

    Bättre att vänta tills att vinden avtar och använda något större klite.

    Bättre safe than dead.

  • skanepaul

    Medlem
    14 april, 2007 vid 07:14

    Man ger sig inte ut i 15m/s med en 13m2 helt enkelt, fortsätter folk skriva så här så har vi snart någon som dör.

    15m/s är VÄLDIGT mycket vind!! Mer än vad dem flesta verkligen tror.

  • walle

    Medlem
    14 april, 2007 vid 07:36

    @SkånePaul 376265 wrote:

    Man ger sig inte ut i 15m/s med en 13m2 helt enkelt, fortsätter folk skriva så här så har vi snart någon som dör.

    15m/s är VÄLDIGT mycket vind!! Mer än vad dem flesta verkligen tror.

    det är helt riktigt! i vindar över 11-12m/s kan man köra en 7:a bow i stället

    Jag har aldrig påstått att det är lämpligt att gå ut i 15m/s med en 13m kite.

    Jag försökte beskriva hur länge det gick att köra en12-13m2 bow och det går att hålla den till 15m/s

    Patrikol har rätt, vindar över 10m/s är inget för nybörjare eftersom att ju hårdare det blåser ju snabbare går kiten och den har mera kraft…

    Det som är problemet med bowkites är att det är ganska lätt att köra dom i för hårda vindar, det gör att risken för olyckor ökar eftersom att ett misstag när du är hårt riggad/överriggad lättare leder till olyckor.

    Jag är ganska säker på att den som har det minsta aning om kitesurfing fattar att det blåser för hårt för en stor kite vid 15m/s.

    VARFÖR är det så på det här jevla forumet att det alltid är några som försöker vända svaren någon skriver till nått helt annat ?

  • milkman

    Medlem
    14 april, 2007 vid 07:40

    Ingen har ju svarat på frågan 🙂

    Generellt frågade du: Ner i storlek, räknat i kvm. För att få samma bottendrag. Sen har du mycket bredare range.

  • psychonauten

    Medlem
    14 april, 2007 vid 11:25

    @walle 375972 wrote:

    ex: en 13m2 bow kan du köra från start(6m/s) och upp till 14-15m/s kanske lite mer men då e du hårt riggad.

    @walle 376270 wrote:

    Jag har aldrig påstått att det är lämpligt att gå ut i 15m/s med en 13m kite.

    Va?
    Kanske lite mer än 14-15m/s till och med skrev du ju faktiskt.

    Vilket är ett helt galet tips, om man tolkade det du skrev, oavsett vad du menade.

    🙂
    Men jag hatar nt dig som personfö det heller.. te det easY

  • skanepaul

    Medlem
    14 april, 2007 vid 11:33

    Lugnt Walle, 🙂 jag ville inte vända något, vill bara fortsätta varna folk. Jag får bara uppfattningen här på Steffo att folk verkligen inte har koll på vindhastigheter.

    Kommer ihåg när jag och Fredde bänkalkis mätte upp 19,2m/s med min silva mätare och drog upp en Naish R3 7:a och det gick absolut inte att hålla skiten ens, den slutade i trädtopparna, men vilken jävel han var på att klättra den pågen!!

    Sen läser man här på ibland när folk vatir ute i plus 20m/s, my ass säger jag!

  • psychonauten

    Medlem
    14 april, 2007 vid 11:36

    @SkånePaul 376306 wrote:

    Lugnt Walle, 🙂 jag ville inte vända något, vill bara fortsätta varna folk. Jag får bara uppfattningen här på Steffo att folk verkligen inte har koll på vindhastigheter.

    Kommer ihåg när jag och Fredde bänkalkis mätte upp 19,2m/s med min silva mätare och drog upp en Naish R3 7:a och det gick absolut inte att hålla skiten ens, den slutade i trädtopparna, men vilken jävel han var på att klättra den pågen!!

    Sen läser man här på ibland när folk vatir ute i plus 20m/s, my ass säger jag!

    Word!!

    Jag tror inte alla vet hur en styv kuling känns.
    Man står knappt rakt utan nåt i luften 😉

  • nic

    Medlem
    14 april, 2007 vid 15:25

    @SkånePaul 376306 wrote:

    Sen läser man här på ibland när folk vatir ute i plus 20m/s, my ass säger jag!

    Nä, det är nog få som varit ute i riktiga 20m/s. Här är några. 22m/s. 4 och 6kvm c-kite.

    nic

  • hengo

    Medlem
    14 april, 2007 vid 18:13

    syns att de blåser riktigt fläs på vattnet iaf, shiet

  • eddie

    Medlem
    15 april, 2007 vid 15:50

    Det är skillnad på medelvind och byar.
    Blåser det 20 m/s så innebär det en medelvind på 20 m/s. Då har du oftast vindbyar på över 25m/s… kanske tom närmare 30 m/s.

  • fredde

    Medlem
    15 april, 2007 vid 16:11

    @SkånePaul 376306 wrote:

    Lugnt Walle, 🙂 jag ville inte vända något, vill bara fortsätta varna folk. Jag får bara uppfattningen här på Steffo att folk verkligen inte har koll på vindhastigheter.

    Kommer ihåg när jag och Fredde bänkalkis mätte upp 19,2m/s med min silva mätare och drog upp en Naish R3 7:a och det gick absolut inte att hålla skiten ens, den slutade i trädtopparna, men vilken jävel han var på att klättra den pågen!!

    Sen läser man här på ibland när folk vatir ute i plus 20m/s, my ass säger jag!

    Ja shit vad det blåste den dagen… Man var inte så kaxig 10m uppe i en trädtopp när det blåste 20ms

    Håller med dig helt Pål… Inte många som varit ute i verkliga 15ms ens

  • surfbasse

    Medlem
    15 april, 2007 vid 17:04

    jag har vart ute i 35 m/s men det va så jobbigt så jag stängde dörren å la mig på soffan igen å då hade jag en jacka på 1.5 kvm

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.