Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

  • dude

    Medlem
    4 november, 2005 vid 03:43

    Guldinlägg Staffan!!!

    Du beskriver det jag är ute efter exakt! Jag vill PRESSA BRÄDAN HÅRT, ha HÖG FART, LÅNGA UTDRAGNA LINJER och ALDRIG STANNA!!!

    Någon som vill ha min STUBBIE? …den svänger alldeles för SNÄVT, går upp för VERTIKALT mot läppen och har en …för SLASHIG toppsväng för mig!! Fast den har ju vunnit Jeep Hawaii Pro 2005 för Josh Angulo. Jag sänker i alla fall priset på den med fem hundra, för jag trot inte den är för mig!

    Nu gäller det bara att hitta en annan bräda tongue.gif

    Niklas

  • oscar

    Medlem
    4 november, 2005 vid 07:15

    Låter som om du behöver en annan våg istället… grin.gif Små svenska sega vågor verkar inte va nåt för dig…

  • drakglenn

    Medlem
    4 november, 2005 vid 07:20

    Svar till:


    Om ett par timmar drar jag till Maui med tre stubbies i bagaget….men några klassiker väntar förhoppningsvis på plats.

    [/ QUOTE ]

    VA! …Ola, lämnar du din Pure Acid 73 hemma?, är det nått ställe den hör hemma är det väl där…. wink.gif

    //Glenn (ahh han sitter väl på planet nu den lyckosten)

  • lars_k

    Medlem
    4 november, 2005 vid 07:45

    Ola kör EVOs överallt. Han har gett sej fan på det. Han och Scottie Mack! =)
    Hoppas han får pressa fejs där borta! Kanske hittar han EVOns maxgräns, kanske inte. wink.gif

  • s

    Medlem
    4 november, 2005 vid 08:42

    Hahaha!
    Jag visste det!
    Svaret från Ola skulle komma som ett brev på posten! (Går det att säga så nuförtiden?).
    Men jag trodde faktiskt att det skulle vara lugnt ett par dagar för jag trodde han redan var på Maui. Men han tog naturligtvis en sista koll på Konfen innan han drog!

    Vi är väldigt överens egentligen.
    Och vi uppmanar hela vindsurfingsverige att analysera mera! Fram för mer teorier och mångkultur bland brädinköpen! Bara för att din polare säger att en bräda är bra så är den kanske inte alls det för dig, se bara på mig och Mattias. Han kör bara stubbies, jag har ingen. Fråga varför den är bra, vad som är bra och dåligt och fundera på om dessa egenskaper passar dig.

    /Staffan

  • soulandradical

    Medlem
    4 november, 2005 vid 09:29

    Det var precis denna typ av kommentarer jag ville få fram med tråden och jag måste säga att det blev intressant läsning och både kul och nyttigt att åsikterna gick isär.

    Efter att år efter år läsa precis samma sak om alla nya brädor (tidigare planing, högre toppfart etc etc) inser man värdet och betydelsen av trådar som denna.

    Fortsätt skriv och analysera!

    Har tyvärr själv inte så mycket intelligent att tillägga just nu. Strular med sjögräsfenor till min waveGuerilla och får det inte riktigt att fungera, fast det är nog även en hel del skit bakom spakarna som ställer till det…

  • dr-masse

    Medlem
    4 november, 2005 vid 10:05

    Den här tråden blev riktigt skoj! Värd att hålla varm och fin, så här kommer mitt lilla bidrag….

    Först bör jag nog nämna att jag är rätt långt från en vågseglare av Staffans eller Ola H.s klass. Jag är nog rätt långt ifrån ordet ”klass” överhuvudtaget när det gäller vågåkning, förresten. Men tänkte att kanske en annan vågåkare därute kanske undrar vad en som gillar vågsegling som fasen (= jag) trots att vågorna inte gillar honom alls lika mycket kan tycka om det här.

    Och så här tycker jag.

    Jag har under senare år kört vågor med freestyle i lättvind (Fanatic Skate 100 2003 och 2005, Mistral Joker 114), klassiska vågisar (Mistral Beast 83, AB+ 77, RRD CultWave 55, RRD WSW 68, 78 och 88) och ett par freestylewave-brädor (Fanatic FW 98, RRD FSW M). Innan dess har det varit klassiska vågbrädor, oftast av on-shore karaktär. Och lite för ”stora” enligt those-in-the-know.

    Jag gillade exempelvis verkligen RRD WaveSwallow-brädor. Kanske mest 78an. Och skälet är att jag verkligen är i lärofasen (och nog kommer att vara där resten av livet, typ) vad gäller vågsegling. På vägen ut kändes den som en lite lösare normal vågis som nog hoppade, men kanske inte med samma rulle och tryck som en klassisk vågis. Men på vägen in var det rätt tydlig skillnad. För mig, som ligger mil ifrån att trycka iväg låååånga skärande bottensvängar med tryck på framfoten och som dessutom gillar back-side segling (öh, kanske för att det är det jag är minst dålig på och för att jag fan inte har någon aning vilket fot jag trycker med utan bara svänger på) så var den grymt skoj. Att behålla fart på vågen och få utrymme för klantig viktfördelning och allmänt slarv var en höjdare. Brädans förmåga att tillåta smärre misstag och ändå behålla fart på vågen gjorde att jag nog hade min roligaste vågsegling på Guincho någonsin. Aldrig har jag fokuserat så mycket på själva vågridningen, vilket var väldigt skoj och till stor del brädans förtjänst. Här skulle man ju vilja skriva att det var den egna förmågan, men tyvärr… Nackdelen som dessa brädor hade, tycker jag, var nog mer att de var sämre på att bibehålla fart på vägen ut än förväntat samt att de inte planade igång särskilt tidigt. Bland annat förvånades jag den dag jag plockade ut en WSW88 med 6.2. Med en freestylewave eller liten freestyle-bräda är jag snudd på helt säker att jag hade planat runt i stort sett hela tiden. Nu hade jag svårt att få fart överhuvudtaget.

    En annan upplevelse var när jag åkte till Danmark i början av säsongen. Med på resan fanns min Skate 100 och en AB+ 77. Här upptäckte jag något oväntat. Jag var en för dålig seglare för att kunna köra vågor med AB+ brädan. Sorgligt, men sant. Det var klart bra vågförhållanden och de gånger jag fick till en bottensväng med AB+ brädan, som måste sägas vara en riktig klassiker tror jag nog, var något extra. Vilket j-a grepp! Men problemet var att min duktigt bristande vågåkningsrutin gjorde att jag ofta tappade fart, missade vågor och hade grymma problem med att ta höjd upp till linjen igen. Det hela slutade med att jag tog ut Skaten i vågorna. Och se, plötsligt plockade jag och kunde köra vågor igen! Visst, brädan var på tok för stor (det var fullmacka i femnoll), lite bökig att få in i sväng å så, men jag plockade 3-4 gånger så många vågor. Det var det värt!

    Min lärdom är att en riktig klassiker faktiskt kräver mer av seglaren. Och skapligt bra förhållanden. Byiga cross-on förhållanden med sega vågor är faktiskt inge vidare med en riktig klassiker under fossingarna. Tycker jag.

    Här hemma i Sverige har jag fått några fina dagar på hösten med Beast 83, en rättså klassisk bräda. Något som skiljer den från mer ”stubby” liknande brädor (nu jämför jag med RRD WaveSwallow) är att den har ett bredare vindregister. Gången är lugnare och även med fulltryck i 4.2 så beter den sig väldigt bra. Samtidigt så har det varit gött att ha den extra marginal som bredden och volymen onekligen ger de gånger men kravlat sig ut mellan stenarna på Torö, och veta att man har en bräda som hanterar tryck i seglet längre ut. Något som är lite lustigt är hur oerhört mycket mer lättseglad jag upplever att Beasten varit jämfört med AB+ brädan. Båda är ju ”klassiker”, men det är ju rätt uppenbart att även här finns stora skillnader. Faktiskt så upplever jag Mistral Beast 83 och RRD WaveSwallow 78 som mer lika varandra i beteende än Besten och AB+ 77… trots de olika ”klasserna”… Det har nog att göra med att Beasten och WSW78 ligger närmare varandra i mått och tänkt vindregister, trots skillnaden i volym och längd.

    På sistone har jag bränt runt en del med freestylewave saker. Något som jag verkligen gillat, men som jag förmodligen (har inte bestämt mig) kommer att välja bort som minsta bräda. Det beror på en enda sak – kontroll. När det blåser med tryck i femnoll och mindre så går det liksom fort ändå. Jag är för kass för att uppskatta fart i 20 sekundmeter, men tillräckligt odålig för att gilla kontroll. Samtidigt är det helt klart anmärkningsvärt vad mycket enklare det är att komma igång och behålla fart med en freestylewave, exempelvis kan man köra med snäppet mindre segel än på en klassiker/stubby i samma förhållanden vilket kan vara rättså skoj.

    På sätt och vis så är jag därför väldigt intresserad av den ”mix” som verkar växa fram lite här och där – lite kortare klassiker med bättre fart och lite mer bredd. RRD Wavecult kan väl räknas hit, så även Fanatic NewWave, F2s gorillasaker, Starboards större Acid-brädor…

    Så, även jag tror att ”stubbys” och ”klassiker” kommer att ha rätt små skillnader som klasser betraktat. Men skillnaderna mellan brädor kommer att bestå, och en tydlig skillnad som jag tror kommer att gälla är ”surfa-på-vågen-brädor”och ”full-rulle-på-väg-ut” brädor. Lite som Boards (tror jag) och inläggare har skrivit här – vilken typ av seglare är du?

    Själv söker jag som alltid en oåtkomlig kompromiss. Jag är ju hopplöst usel på att veta vilken typ av seglare jag är utan är alla typer, fast dåliga, i en och samma varelse. Vissa dagar är det vågåkande som gäller, andra dagar hopp och hopp och åter hopp och en tredje så är det allt på samma gång. Jag vill därför ha en bräda som är kalasbra för att segla på vågen, hoppar grymt, magisk fart, oerhörd kontroll och tål allt. Lycka till säger jag härmed till mig själv.

  • surfslusken

    Medlem
    4 november, 2005 vid 17:42

    Haaaaa!! Äntligen lite HETS här på konfen. grin.gif
    Är så trött på allt medhårsstrykande och daltande. Alla kan inte hålla med alla om allt!

    MERA HETS!! grin.gif

  • dude

    Medlem
    5 november, 2005 vid 04:27

    Jag önskar bara jag hade fått lite mer tid på vattnet i år … så jag kunde dra lite mer slutsatser, speciellt vad gäller vågsegling. Men jag har ju fan inte fått någonting känns det som. Men så blir det när man har nytt jobb och annat att tänka på. Jag får hoppas på en bättre nästa säsong!

    Grymt kul med detta inlägg i alla fall, det handlar precis som dr Masse beskriver om vad man vill prioritera, och ibland är det svårt att veta på den fronten! År det just den här typen av vågsegling jag vill testa eller är det back to basics som gäller, fart, fart, och åter, fart?

    Än är det ingen som nappat på min idé om bredare bräda med mindre volym för vågsegling i mindre vind. Helt fantastikt tycker jag!

  • doc

    Medlem
    5 november, 2005 vid 15:17

    Hmm. Efter en kortare provsegling av Evo74 konstaterade jag att jag inte als gillade den. Kändes trög, dålig höjdtagning och lös somen tvålkopp. Men: jag gav den inte tillräcklig tid att verkligen vänja mig vid konceptet. Sedan köpte jag RRD Wavecult 84 -2006 (bytte från gamla Cult-53) och blev frälst!
    Den är (eller känns) snabb, planar tidigt och svänger helt tokigt bra. Dessutom tar den bra höjd tycker jag, framförallt med större fena på. Men det som framförallt utmärker den är att den är bra att hoppa med. Lättkontrollerad i luften och riktigt bra avstamp i den feta aktern. Jag har aldrig varit med om att nosen fastnar för att den är för kort.

    Jag tror att känslan av en långsam bräda delvis är en illusion. Eftersom den inte stampar och man inte måste kämpa för att hålla den på vattnet får man inte samma känsla av fart.

    För att sammanfatta vad jag tycker om min Cult:
    BRÄDAN JAG VÄNTAT PÅ I 20 år!
    Dessutom har jag blivit en duktigare vågseglare under denna höst, mycket tack vare brädan. Jag har aldrig tidigare smackat läpp på småvågor, och knappt ens hållit planingen in i cutbacken. Nu är jag ju nästan duktig grin.gif

    Debatten påminner lite om när carvingskidorna kom. Nuförtiden hör man sällan någon dissa det konceptet. Man väljer den svängradie, längd och flex man vill ha, utan att snacka så mycket skit om de skidor som har andra egenskaper. Samma sak kommer att hända med “Stubbies” kontra klassiska brädor. Beroende på vad man prioriterar väljer man olika brädor. För västkustsegling är stubbien helt rätt, om vågridning är prioriterad, och freestylewave om man föredrar fart o hopp…
    Personligen är jag fantastiskt glad över att dagens brädor är så bra, nästan allihop.

  • doc

    Medlem
    5 november, 2005 vid 15:26

    Svar till:


    Än är det ingen som nappat på min idé om bredare bräda med mindre volym för vågsegling i mindre vind. Helt fantastikt tycker jag!

    [/ QUOTE ]

    Menar du som PocketWave 60 då?
    http://www.surfcompaniet.se/tabou06pocketwave.html
    Eller kanske Starboard Aero?
    http://www.star-board.com/products/aero.asp

  • dude

    Medlem
    5 november, 2005 vid 22:57

    Svar till:


    Svar till:


    Än är det ingen som nappat på min idé om bredare bräda med mindre volym för vågsegling i mindre vind. Helt fantastikt tycker jag!

    [/ QUOTE ]

    Menar du som PocketWave 60 då?
    http://www.surfcompaniet.se/tabou06pocketwave.html
    Eller kanske Starboard Aero?
    http://www.star-board.com/products/aero.asp

    [/ QUOTE ]

    Hej DOC!

    Nja skulle jag säga. PocketWave 60 är väl ett bra exempel på att det finns SMÅ BRÄDOR som är tunna och breda i relation till sin volym.

    Grejen är ju, att det inte finns någon motsvarighet bland STÖRRE brädor för segelstorlekar runt 5.8, eller 5.3 till 5.9. Alla serietillverkade brädor verkar skapas med filosofin att de mindre brädorna i en serie är för mindre personer och de större i serien är för större personer.

    Säg mig någon om det finns en våginspirerad bräda, alltså vågis/stubbie/freestylewave, för 5.3 till 5.9 som är riktigt tunn i häcken för oss runt och under 70 kilo confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2005 vid 17:47

    Jag har seglat Evo 80 både 2004 och 2005. Jag tycker att båda känns väldigt kontrollerade snarare än långsamma. En stor fördel! Jag fick känslan av att det var mer fenan än brädan som gjorde skillnad på 2004 och 2005. Jag tycker att 2005-fenan var bättre. Men med samma fena (brukar köra lite olika fenor) kan jag nästan inte känna någon skillnad på -04 / -05. Tror inte riktigt på att hoppen skull påverkas negativt om det nu skulle vara så att en bräda är ett par knop snabbare eller långsammare, annat än i marginala förhållanden.

  • s

    Medlem
    7 november, 2005 vid 10:34

    Svar till:


    Debatten påminner lite om när carvingskidorna kom. Nuförtiden hör man sällan någon dissa det konceptet. Man väljer den svängradie, längd och flex man vill ha, utan att snacka så mycket skit om de skidor som har andra egenskaper. Samma sak kommer att hända med “Stubbies” kontra klassiska brädor. Beroende på vad man prioriterar väljer man olika brädor. För västkustsegling är stubbien helt rätt, om vågridning är prioriterad, och freestylewave om man föredrar fart o hopp…
    Personligen är jag fantastiskt glad över att dagens brädor är så bra, nästan allihop.

    [/ QUOTE ]

    Nja, det går inte riktigt att jämföra. Carving inom skidor var en mindre revolution då de kom.
    Carving dök upp i Sverige i slutet på säsongen 96 på allvar (det cirkulerade lite prototyper innan dess). 98 var det ingen av de duktiga som körde något annat (förutom i slalom där det var några som fortfarande körde på sladd). Och likadant är det idag. Som du säger väljer man idag svängradie, flex, bredd etc. Men alla sidor har idag sitt ursprung i carving mer eller mindre. Och åkstilen likaså.

    Denna mindre revolution står inte stubbien för! Det är ett nytt koncept, men de kommer inte ta över marknaden såsom carving. Helt enkelt för att de inte är tillräkligt bra för en så stor grupp som carvingskidorna är, och framförallt inte så bra för de riktigt duktiga som är med i utvecklingen av brädor. Om vi jämför med carvingskidorna så ser man idag skidor som mynnat i dessa på friåkare, puderåkare, portåkare, ja i stort sett alla utom störtloppsåkarna. På vindsurfingens arenor, där de duktiga hänger och utvecklingen sker världen över (Californien, Mexico, Maui, Australien, Frankrike etc) seglas det fortfarande mest klassiskt i vågorna – och kommer troligen förbli så. Förhållandena och seglarna kräver dessa egenskaper. Utvecklarna av de klassiska kommer naturligtvis att snegla på stubbies och försöka plocka lite goda egenskaper, men att stubbien kommer bli grunden till allt har jag mycket svårt att tro! Stubbies har sin egen utveckling och möter den kundgrupp som inte har dessa förhållanden och den kunskap som en klassisk bräda önskar.

    Men jag håller med dig om Cult 84:an! Den är riktigt bra. Men RRD går också sin egen väg då de utvecklar brädor och sneglar inte så mycket på de andra – de är annorlunda än de andra stubbiesarna. Jag seglade för övrigt en sväng på WC68:an igår. Nice!

    /Staffan

  • dr-masse

    Medlem
    7 november, 2005 vid 10:43

    På tal om carving…

    Kanske kommer framtidens brädor även att ha olika flex? Minns den gamla tinkler-tailen, ah… 🙂

    Näe, men på ett lite allvarligare plan. Borde de inte snart ha såpass bra koll på material och sånt att man kan få fram en bräda som ger sig lite lagom i exempelvis kanter och tail-kick beroende på hur hårt man pressar?

    “Vill du ha brädan med soft, medium eller hård flex i kanterna?” är frågan vi alla kommer att uppleva och ställas inför i surfshopen om några år… 🙂

    Flexa På!

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stubbies och annat kul

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.