Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Stulna kites! 3st JN
-
Stulna kites! 3st JN
Publicerad av neven på 2 augusti, 2007 vid 07:14Skiiit!
Hade inbrott i bilen igår, mitt på gatan och alla 3 kites blev stulna. Pumpen lämnade dom kvar…Det är 3st JN-kites. En 7:a Primadonna 05 med blomdesignen blå och vit, en 10:a EasyRider-06 Blågrå med tjurhornen i vitt och en 14 Primadonna -05 med blomman, blå och vit. Ingen bom var med. Alla kitarna har små lagningar/kännetecken vilket gör att jag kan känna igen dom.
En Slingshot Sx122 från 04 var också med. Den är blå med vit undersida.
Det finns inte så många som kör JN här så håll gärna ett öga öppna och om ni ser någon/något får ni gärna ringa 0708-867386.
neven svarade 17 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
Var var detta.. Nyfiken för jag hade ju med inbrott i bilen för ett tag sedan. Såg man kiten från utsidan av bilen?
-
Det var på Guldheden i Göteborg. Bilen stog ute på gatan och prylarna syntes inte utifrån för de var i bagageluckan. Antingen visste de att det fanns prylar i bilen eller så var de ute efter stereon, som de också tog, och passade på att sno kite-prylarna när de ändå var där.
-
Är det någon som har tips när det gäller att handskas med försäkringsbolaget? Är det något speciellt man skall säga/inte säga, eller är det kört att få ut nåt? Jag har Länsförsäkrningar.
-
Det borde ju vara hur lugnt som helst att få ut pengar från försäkringsbolaget…
Hemförsäkringen täcker mer än vad man tror. Självrisken brukar ligga på 1500, då vet jag inte om det är självrisk på varje pryl eller om det är en totalsumma.
Dock så underlättar det väldigt om man har kvitto på grejorna, om du inte har det så ge det ett försök iaf! -
Så vitt jag har förstått bör du kunna motivera varför du har haft grejerna i bilen. Vilken tid på dygnet slog pundarna till?
-
Fyfan vad tråkigt
Jag tror att det är enklare att få ersätning ifall din bil inte är parkerad utanför din bostad. Är nog stör chans ifall du var på spoten eller ”på väg” någonstans. -
Jo, jag skall definitivt försöka med försäkringsbolaget. Tyvärr har jag inga kvitton eftersom det alltid varit begagnatköp, men det borde gå att värdera på något sätt. Har hittills enbart negativa erfarenheter av försäkringsbolag som alltid hittar någon lucka till varfär de INTE skall betala ut nåt…
Har någons stulna kites någonsin ”dykt upp” tex på stranden eller på Blocket?
-
Här är bilder på mina kära…
Slinshot brädan samt kite:arna. 10:an är den gråa EasyRidern. 14PD är den blåvita blomman och sjuan är blågula blomman. -
Jag har if. Jag hade tjänstebil. Så min hemförsäkring gick in där. Eller rättare sagt. Drulleförsäkringen jag har. försäkringen gälde men inte mot kite surfing eller fallskärmshoppningsutrustning. Jag sa dock att bilen sått pakrerad under natten. Men detta sa dom inget om.
Fick dock för allt annat som vådräckt och dyligt i bilen. Så bara drakaren jag inte fick för.. Surt. Man undrar varför man har försäkring.
-
Henke, är det så att if bara vägrar försäkra kites och fallskärmar i allmänhet eller ska man ha nåt tillägg. Det är tur att man misstror försäkringsbolagen så jävla hårt att man har all sin utrustning i lägenheten istället för att nyttja vinds- eller källarförråd. Ska nog fan ringa Folksam right away och kolla läget.
EDIT: Gah vad less man kan bli. ”Alla våra assholes är för närvarande upptagna, vi ber dig vänligen försöka igen senare”. Vore det inte bättre med ett ”Vi pissar gärna på alla ni som är kunder så länge ni betalar för det.”?
-
Innan jag lägger in anmälan till försökrningsbolaget så kollade jag lite vad som står i villkoren. Först skall inte bilen stå i bostadsområdet och det kan jag nog komma med en förklaring, men sen verkar det inte gälla ”luft- och vattenburen farkost” samt ”segelbräda”. Hur förklara man prylarna så att de inte hamnar i dessa kategorier då?
-
Du får väl skarva på med andra grejer då så du kommer upp i motsvarande ersättningsnivå. Knullar de dig kan väl du knulla dom? Helt löjligt att det ska täcka all annan fritidsutrustning.
-
Men en kite borde väl inte vara en farkost?? Kan man jobba på den vinkeln kanske?
-
Säg att det va en kitewing som man kör med på gräs/snö och brädan va specialbyggd för att glida bra på gräs/snö…
typ som en ”snowboard”
-
när jag skulle resa så kollade jag runt lite bland försäkringar, har för mig länsförsäkringar påstod att det var flygfarkoster, fast jag har hört om andra som inte haft några problem med dom så det beror kanske på vem du snackar med
Logga in för att svara.