Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Sumpad bräda i Skanör!!!!!!
-
Okej! Kul att många engagerar sig i min sumpade bräda. Saken är den att en hyfsat duktig åkare ska inte behöva en leach, det är enkelt att body dragga till brädan när man tappat den. I detta fall kom en av mina polare förbi och jag uppfattade att han skulle ta brädan till land och jag själv skulle ta mig in med endast draken som var kraschad.
Detta blev et missförstånd och innan detta missförstånd uppdagats hade brädan redan drivit till ut och försvunnit i vågorna. Lånade gummibåt och eftersökte, men utan resultat. Man kan kalla det ett olyckligt missförstånd, jag hade koll på brädan men släppte den då jag trodde att polaren skulle ta in den. Shit happens, och hampus på Kitepower slog upp portarna kl 21.30 på kvällen så jag kunde innhandla en ny…
Leach kan dock vara bra om det är extremt strömt i vattnet.Erik
-
Jag såg faktiskt en kille som hade löst problemet. Han hade lindat fast ett hundkoppel modell mindre runt vaden. Jag har inte testat själv men de borde funka. Man kan ju ha brädan släpandes flera meter bakom dig och man slipper ha en trasslig leach runt fötterna då den lindar upp sig själv.
-
ang stropparna av cykelslang så töjs de så mycket om man ramlar att fötterna halkar ut…där jag brukar köra i lagans mynning där det är extrema utåtströmmar så brädan tar racerfart rakt ut om man tappar den, därför tycker jag denna lösning är perfekt. åtminstone för nybörjare (som jag själv) då det kan ta tid att relauncha kiten när man tappat den.
-
men det är du ju ; ) fast på ett roligt sätt iaf.
Hmmm första tanken är ”lär er boddydragga upp mot vinden” det gör vi och jag har inte blett av med någon bräda ännu…
nästa tanke är, skaffa en rull leash! det är det enda sättet som funkar utan risk för skallskador mm.! hundkoppel funkar inte, dom är för stora och tål inte salt vatten… (ja jag har provat i början på min karriär nån stans…)
Men som sagt, vinden mot land och lär er boddydragga upp mot vinden så blir det inga sånnna här problem…
Den prylen med flaggan va lite kul…
OCH kom nu ihåg! Board leash = Hjälm !!!!!!!!!!!!!!
-
Anonym
Gäst3 september, 2003 vid 11:34Var hittar man saltvattenbeständiga rullar typ den på bilden? Själv har jag fått brädan i huvudet efter fall. Trots att jag hade hjälm tuppade jag av ett kort ögonblick, med påföljande huvudvärk i flera dagar. Tyvärr är jag för snål för att fimpa leashen helt, så en rulle vore idealt…
/Fredrik
-
tja hitta denna på Flysurfer.de , det är inte hellt omöjligt att hampe på KP kan beställa eftersom han är agent för FS…
ring och fråga; 046-247114.
Anders använder den fortfarande och säger att det funkar bra…
Logga in för att svara.