• Superfreak

Publicerad av manno på 21 oktober, 2003 vid 11:32

Ok.. är hotsails superfreak nåt att ha eller är det bara knasigt, har nämligen sniffat upp en bra deal hehe. mycket drag eller är det ett sideshoresegel?
    Blir 4.2an konstig om man riggar det på en 4.00mast? Nån som har erfarenheter att dela med sig?

Tack på förhand/manno

anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 14:03

Såsom svensk hotdistributör är jag grymt partisk. Skulle dock inte vilja att du köpte något som du inte är nöjd med, det finna ju många alternativ varav ett gäng kommer från hot.

Superfreak
    När jag först hörde vad Jeff höll på med var jag lite skeptisk. Jeff gillar innovation – på gott och ont. Det reulterar ofta i skitbra grejor men inte alltid. Jag har t ex försökt få honom att göra ett cleant snabbt Formulasegel – han har all kompetens nödvändig, men han vill hela tiden pröva nya ibland rätt knäppa idéer. Men vi hade inget Micro SO, inget Diva, inget Psyclone… listan kan göras lång, om det inte var för just Jeffs innovationsentusiasm. Åter till SF. När jag och Calle Nyberg (som seglat SF mycket mer än jag) rullade ut de första SF som kom till sverige ökade min skepsis. Duken kändes hur tunn och instabil som helst. Särskilt som vi rullade ut Smack och SO bervid (minst sagt välbyggda) framstod SF som byggda i rena spinnakerduken. Inget av den där flofsiga känslan när man rullar ut ett sprillans segel. Coolt dock med att mittenlattorna inte går hela vägen fram till masten. Calles första intryck var dock att de fungerade riktigt bra väl på vattnet. Calle gillar mjuka surfiga segel och tyckte SF levde upp till vad han ville ha med råge. När jag sedan provade så måste jag hålla med. De känns inte alls instabila eller smäckiga väl på vattnet. Den tunna duken tycks klara påfrestningarna riktigt bra (en triangel av kevlar tar upp mycket av påfrestningarna). Det som känndes oerhört påtagligt var att de är 100% tysta och mjuka. Inte mjuka på så vis att de tappar formen eller att buken vandrar bak, utan helt enkelt förlåtande och surfiga. SF kändes dessutom ultralätt – lättare känsla än ett Psyclone. Jag bytte mellan SF 4.7 riggade på en powerex 400 pre-preg RDM och en SO 4.7 riggat på en GT 100% Needle RDM. Det sistnämda är en superturborigg med otrolig respons (förlåt för de positivt valda formuleringarna men jag är ju som sagt partisk). SF kändes på många sätt som SOriggens motsats. Båda välbalanserade men SF som förlåtande och kanske lite långsam. Mjuk och behaglig känsla men inte riktigt samma drag som SO. Det som förvånade mig var dock att SF var välbalanserat och tålde mycket vind. SO 4.7 tål erkänt mycket vind men jag tyckte inte SF var sämre i byarna. Calle tycker även att han inte blir lika trött när han seglar med SF som med andra segel. Det låter väl inte helt ologiskt då det som sagt har en förlåtande mjuk känsla.

Sålunda: SF är ingen ploy utan ett fungerande ”riktigt” segel. Något sämre drag än t ex SO men mjukare surfigare känsla. Känns också ultralätt. Tål vind och är välbalanserat.

En fråga som kvarstår dock är hur det ser ut efter ett par säsonger. Har den tunna dacronduken gett upp då? Ska faktiskt skicka iväg ett email till Jeff om det. På Maui har seglen använts i ett år – dagligen – och det innebär att det finns kunskap om hur de ser ut på sikt. Eller också kan du ju kolla med Jeff själv på hotsailmaui.com och deras forum. Jeff är bra på att snacka på men ljuger inte.

Vill du provsegla – hör av dig!

Jesper B

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 13:13

Tackar för det uttömmande svaret och erbjudandet att prova. Tyvärr är jag i holland ett år så det blir nog inget provande.
    Seglet verkar ju va jäkligt skönt som du beskriver det. Fast jag blir lite orolig när du nämner uthålligheten på duken, jag trodde dacron höll för evigt, tänker på alla gamla triangulära segel som fortfarande används. Du har möjligen inte fått svar från Jeff? Är ruskigt sugen på köp nu.

Keep it rollin/manno

• anonym-anvandare

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 12:11

Fått ett kort men ganska entydigt svar: dom håller för evigt! Det är nog riktigt att en dacronduk inte rippas i första taget – dvs håller mycket bättre och längre än x-ply, monofilm mm. det jag undrade lite var huruvida de håller formen. Jeff påstår dock att det inte är något problem med formen heller då 1) kevlar tar upp mycket av draget, 2) Helt annan design än ”förr i tiden” och att Superfreak har en relativt liten mastkurva även för att vara ett modernt segel (liksom även SO och Diva har). Tillsammans innebär detta att Superfreak även håller formen, enligt Jeff.

Jesper

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA