Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing supersonic problem

• supersonic problem

Publicerad av anonym-anvandare på 19 juni, 2002 vid 18:28

när jag riggar mitt supersonic 6,7 -99a på masten (fiberspar reflex 4000) så ser det bra ut förutom att sheartipen liksom slokar. Den håller inte upp den översta biten monofilm utan hänger ner en liten bit (2cm kanske) och ser inte snyggt ut.. dessutom så bildas det en lite rynka från toppen på masten till första riktiga lattan.

Är det nån som vet vad som kan vara fel?.. är lattspänningen för stor på toplattan??.. är det nån som har nått övrigt tips vad som gäller det seglet, jag är helt ny på moderna nocamsegel

anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    19 juni, 2002 vid 19:03

Har inget NP supersonic, men väl ett Simmer Fusion, som har samma konstruktion.
    Har du kollat att ”pluppen” på sheartippen passar i hålet på masten.
    Oftast har du en speciel plugg i masten som har ett trängre hål, så att sheartippen passar väldigt tight. Har du glapp i pluggen, så kantrar hela sheartippen så som du beskriver. Det måste vara en tight styrning mot masttoppen annars är det kört.
    Kan också vara värt att kolla att du verkligen trycker i ”pluppen” i mastpluggen och vrider lite och kolla att den sitter på plats. Jag hade exakt samma problem innan jag kom ovnastående knep.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2002 vid 21:23

Tyvärr!!
    Diablon hade samma problem. Ser ut som ett hängande kanonöra.
    Det har skrivits om detta för här på konfen.
    Köp en ny topp. DVS tappen som går i masten.
    Tag en skruvmejsel och spräck den gamla.
    Den nya är tvådelad.
    Det är en felkonstruktion. Massor av folk har varit förbannade på BP för detta.
    Om du kollar så ser du att tex nya diablon inte har denna topp längre.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2002 vid 21:23

Tyvärr!!
    Diablon hade samma problem. Ser ut som ett hängande kanonöra.
    Det har skrivits om detta för här på konfen.
    Köp en ny topp. DVS tappen som går i masten.
    Tag en skruvmejsel och spräck den gamla.
    Den nya är tvådelad.
    Det är en felkonstruktion. Massor av folk har varit förbannade på NP för detta.
    Om du kollar så ser du att tex nya diablon inte har denna topp längre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA