Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i Båstad på SV, S mm

• Surf i Båstad på SV, S mm

Publicerad av anonym-anvandare på 23 juni, 2004 vid 10:39

Hallå!

Har en flickvän som har stuga precis vid Riviera i Båstad. Seglade jättefina vågor där onsdag och torsdag i kristihimmelfärdshelgen (Större och renare vågor än i Ringenäs tycker jag)

Har dock väldigt dålig koll på riktningar och spots i närheten. Skall ner över midsommar. Verkar bli rätt mycket syd. Skall man ut til Torekov då eller? Ganska öppet för vinden men verkar inte bli några bryt vad jag har sett. (Seglade där i söndags. Besökte Halandsväderö för först gången i mitt liv. Knapt fem minuter över med Hyper och 6.3.) Mellbystrand kanske är ett alternativ eller blir det dåligt med vind såpass nära bakom Bjärehalvön?

Är det ren väst som är bäst vid Riviera? Var seglar man på NV?

Jag är ingen grym vågridare (ännu..) men tycker det är väldigt kul att träna på vågsegling. Jag gippar och seglar förstås med sele och fotstroppar och kan väl bränna av några hopp men looparna ligger nog några år framåt i tiden.

Var kommer ni surfa i midsommarhelgen? Vill skaffa mig lite koll på spots för oika riktningar. Tacksam för svar!

/Kristian

bonasurf svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dala

Medlem
    23 juni, 2004 vid 11:23

Hej

Bor i Förslöv ca 1 mil söder om Båstad.
    Rivieran funkar bäst vid V eller NV. Vill du segla bra NV så är torekov vid golfbanan riktigt bra, ligger en liten hamn där som det går att gå ut från. Kan bli riktigt stora vågor.
    Båstad funkar inte vid S eller SV då vinden blir byig och inga vågor.
    Ett riktigt bra alternativ är Vejbystrand 15 km söder om båstad. Funkar kanon på allt från S till NV, bäst är SV och NV. Vejbystrand är en liten bukt, på NV går man i vid hamnen och på SV går man i på Vejby udde.Det kan bli riktigt stort som i båstad men är lite svårare att ta sig ut, och blir man spolad kan det vara svårt att ta sig ut igen, då det går ut några stenpirar. Bara att bära tillbaka längs stranden och börja om från början. Brukar vara rätt många som seglar här en bra dag, mest locals. Jag tror vejbystrand är det bästa alternativet för midsommar då det nog kommer vara SV vindar.

Såg du några sälar vid hallands väderö ? Brukar vara gott om dem.

Dala, SWE-131

• s_47

Medlem
    23 juni, 2004 vid 12:18

Om det blir sydväst kan det bli kanon i Mellbystrand, kommer säkert vara en del surfare vid ”bilstranden”.
    Annars hoppas vi såklart på v/nv så att Riviera/Malen blir kanon…
    /M

• bonasurf

Medlem
    23 juni, 2004 vid 12:19

Hej Dala och Kristian!!

Visst kan det vara vejby på fredag. Kanske torsdag också.
    Om vinden inte är för sydlig så blir det fina vågor i viken med bra vinkel. Torsdagen ser lite sydlig ut så då kommer jag nog kitea där.

Vi kanske ses där!!!

Kul att se din sida Dala

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2004 vid 12:41

Mellbystrand är ett kanon ställe vid sydväst. Inga stenar och man kan köra ända ner till vattnet!!

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2004 vid 13:52

Tack för alla tips!

Nu vet en vilsen göteborgare lite mer. Hittar man till den där udden i vejbystrand (som var bra för SV) när man väl är där eller är det lurigt? Hur ligger den relativt hamnen?

Jag såg inga sälar på Väderön men det var ändå väldigt vackert. Och stora ganska branta dyningar men som sagt, inga bryt. Misstänkte att det fanns bättre ställen eftersom jag var ensam att ligga och köra mellan ön och Torekov trots att det var ganska bra tryck i vinden.

Om det blir en aning väst i vinden kanske man skall prova Mellbystrand ändå? Känns lätt att hitta… fast det kanske är lika lätt med Vejbystrand och nästan lika nära. Blir det lite mer vind på nersidan halvön eller? Vi får se var vi hamnar. Tack igen och så syns vi kanske till helgen.

/Kristian

• swe131

Medlem
    23 juni, 2004 vid 17:51

Det är lätt att hitta. Kolla in bifogad karta. Följ skyltning till Magnarp för att komma till udden (gröna prickar) Hamnen ligger rakt fram när du kommer in till vejbystrand (röda prickar).

Seglar där torsdag kväll och fredag om det inte regnar för mycket.

// Dala //

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2004 vid 11:54

Tjusig karta. Tackar! Om jag lyckas pussla ihop artigeheter med svärföräldrar på ett bra sätt så syns vi kanske ikväll.

/Kristian

• bonasurf

Medlem
    24 juni, 2004 vid 11:58

kom ännu hellre i morgon eftermiddag. Då kommer det kunna gå av ordentligt.
    Själv velar jag mellan vilshärad och vejby ikväll. Men i morgon ser det prima ut för vejby

• endy

Medlem
    24 juni, 2004 vid 12:05

Björne du kan ringa mig om du vill veta hur Vilshärad ser ut, ska kolla in det innan vi drar norröver mot spot-X 0704-730120 efter 16,30 bör jag varit där…eller är..om det är bra
    En annan sviker ju inte wink.gif

• bonasurf

Medlem
    24 juni, 2004 vid 13:06

Gött jag slår en pingla

• bonasurf

Medlem
    25 juni, 2004 vid 07:28

Oj oj oj. Vilshärad var sjuukt bra igår.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf i Båstad på SV, S mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.