Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf & solbrillor?

  • Surf & solbrillor?

    Publicerad av jalla på 1 april, 2008 vid 09:34

    Opraktiskt kombination men skulle inte va fel på sommaren om man vill slippa få knalröda ögon efter en dag på vattnet! Kanske bara jag som “lider” av det men är mkt irriterande att ha svidande ögon och se ut som om man hade stått och hängd på en pub hela dagen istället för på en bräda. Det kan inte va bra för ögonen i längden heller!?.
    Nån som har testad “surf-solbrillor” som finns på marknaden???????

    getwet svarade 16 år sedan 16 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • fnassel

    Medlem
    1 april, 2008 vid 10:05

    Slå en pling till Fred Haywood! Hans signum var förutom att han seglat så fort att håret blåste av att han alltid hadde brillor på sig.
    Tyvärr har jag inte hans nummer.

  • bjornen

    Medlem
    1 april, 2008 vid 10:41

    Jag provade första gången på El Yaque och det var riktigt behagligt. Många tycker nog att det finns lite Tyskvarning men “who cares” Lite som skidglasögon, vågorna framträder tydligare. Den här modellen har jag. Rekomenderas om du har känsliga ögon. http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=152&products_id=683&osCsid=f1afb73868f4f5c0263a7d9cc7f75cce

    //Björn

  • mackan

    Medlem
    1 april, 2008 vid 10:53

    du kan få mina oakley waterjacket för en femhundring om du vill..

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16405/cat/17

  • Kjello

    Gäst
    1 april, 2008 vid 17:06
    Mackan;455515 wrote:
    du kan få mina oakley waterjacket för en femhundring om du vill..

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16405/cat/17

    “ett klipp” jag har dom, men med polaroidglas, kostade 3000 kr, men ögonen är värda det.
    Säkra kite-brillor / ögonskydd, som t.o.m. lungt håller i full-fart plaskfall mot vattnet.

    Nackdel med den polaroid-varianten, skum svag dubbelbild, syns ibland, lite irriterqnde.
    ‘gissar’ beror på speglings-effekt, för att den polariserande ytan är inbyggd vattentätt mellan “dubbla glas”,
    så den bra polaroid-effekten alltid ska fungera, även blöta direkt efter ett dopp.
    men dom glasen kostar 1000 kr extra !

    ‘har annars aldrig märkt dubbelbild på vanliga enkla polaroidglasögon, som jag hade förr’.
    Skönt att slippa vattenreflexer och att lätt se igenom vattenytan, så man ser grynnor mm.

  • Knatte

    Gäst
    1 april, 2008 vid 17:38

    @Jalla 455497 wrote:

    Opraktiskt kombination men skulle inte va fel på sommaren om man vill slippa få knalröda ögon efter en dag på vattnet! Kanske bara jag som “lider” av det men är mkt irriterande att ha svidande ögon och se ut som om man hade stått och hängd på en pub hela dagen istället för på en bräda. Det kan inte va bra för ögonen i längden heller!?.
    Nån som har testad “surf-solbrillor” som finns på marknaden???????

    Har du kikat på dessa?? http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=135_100&products_id=474

    Verkar vara ungefär samma variant som Björnen visar. Jag har vindsurfing.se glasögon när jag paddlar och de funkar bra, även om de gör lite ont runt skalmarna efter några timmars användande.

  • klint

    Medlem
    1 april, 2008 vid 17:41
  • joth

    Medlem
    1 april, 2008 vid 18:10

    Jag kör med brillor från biltema för 39,90:- , fungerar aldeles utmärkt och är så billiga att det inte gör något om man tappar dom. Det är perfekt när det är soligt ute på vattnet. Man skall skydda sina ögon. Framför allt om man som jag använder linser. Blänket på vattnet är inte bra.

    De jag har är svarta köpta förra året och jag vet inte vad som finns i år.

    Dock fungerar det inte om det är väldigt kallt. Blir bara en massa imma…

  • mikaels

    Medlem
    1 april, 2008 vid 21:00

    Jag har ett par Polaroid jag köpte på Båtmässan för några år sen, de flyter om man tappar dem, och det är riktigt skönt att surfa med solisar, förstår inte hur jag klarade mig tidigare…

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 april, 2008 vid 07:59

    Men allt vattenstänk då, vad gör ni med det? Finns dom med torkare?

  • Kjello

    Gäst
    2 april, 2008 vid 08:18
    Oregistrerad;455674 wrote:
    Men allt vattenstänk då, vad gör ni med det? Finns dom med torkare?

    Rinner av, men det händer innovationer som kan anpassas;
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article73572.ece

    i kommentarerna där finns det redan nanospray som funkar

  • joth

    Medlem
    2 april, 2008 vid 08:54

    @Oregistrerad 455674 wrote:

    Men allt vattenstänk då, vad gör ni med det? Finns dom med torkare?

    Inga problem tycker jag. Det torkar eller rinner av. Kan tänka mig att det blir problem med surf i vågor men inte vanlig surf.

  • spray

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:24

    Köpa solglasögon för 39kr är ingen lysande idee, man får vad man betalar för. Visst är 39kr-glasögonen mycket bättre än inga alls. De dyrare glasögonen har oftast mycket bättre UV-skydd vilket stänger ute de skadliga strålarna bättre. Tillverkaren kan uppge att glasögonen stänger ute 95 eller 100% av strålningen, men i faktiska tester kan detta skilja mycket från sanningen.

    Självklart ska man köra med solglasögon på vattnet, spegeleffekten från vattnet är skadligt för ögonen! Allt ifrån grå starr och uppåt kan vara effekterna vid långtida överexponering.

  • kamaaina

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:33

    @Fnassel 455500 wrote:

    Slå en pling till Fred Haywood! Hans signum var förutom att han seglat så fort att håret blåste av att han alltid hadde brillor på sig.
    Tyvärr har jag inte hans nummer.

    Fred Haywood ja…. det var mannen utan hår. Som hårlös kan man bara hålla med att har man håret kvar har man inte kört tillräckligt snabbt. Men tycker oxå billabong eller motsv. skulle kunna utveckla en nice bandana för att skydda sin lilla skalle mot solen…..

    Ingen som har tipps…förutom solkräm då den har en förmåga att rinna ner i just det…ögonen.

    F

  • joth

    Medlem
    2 april, 2008 vid 11:17

    Köpa solglasögon för 39kr är ingen lysande idee, man får vad man betalar för. Visst är 39kr-glasögonen mycket bättre än inga alls. De dyrare glasögonen har oftast mycket bättre UV-skydd vilket stänger ute de skadliga strålarna bättre. Tillverkaren kan uppge att glasögonen stänger ute 95 eller 100% av strålningen, men i faktiska tester kan detta skilja mycket från sanningen.

    Jo, jag vet men jag tyckte inte det var värt 500 innan jag testat med solbrillor. De fungerar bättre som sagt än inget alls iom att de tar bort blänket. Sedan när man speedar så slipper man tårar i ögonen :cool2:

  • jester

    Medlem
    2 april, 2008 vid 11:57

    Kamaaina: Kolla in Buff. Jag kommer köra med en sådan i år (då ja ginte använder hjälm, såklart. Som bonus funkar den fint som halsduk på vintern, och gött o ha i jackfickan, o ta på sig när det blir kallt regn så här på våren.

    http://www.buffsverige.se/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf & solbrillor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.