Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf (tennis) armbåge!

  • chris

    Medlem
    15 december, 2007 vid 14:40

    Jag tog en kortisonspruta i armbågen för ca 3 år sen. Då hade jag testat massor med alternativa behandlingar, typ akupunktur etc utan framgång.
    Efter den sprutan har jag inte haft några problem alls. Enda nackdelen var att det gjorde jävulskt ont i nästan ett dygn efteråt.

  • s

    Medlem
    18 december, 2007 vid 16:31

    Har kört med skiten sen 1999 och det går aldrig bort!
    Jag har tränat, strechat och hållit på. Det hjälper men så fort man är ute lite längre, blir kall och överansträngd så kommer det tillbaka.

    Värme och tryck över nerven hjälper dock för mig.
    På sommaren kör jag med armbågsskydd med rem (finns special för tennisarmbågar på Intersport), på vintern med en liten rem runt armbågen/underarmen som jag drar åt lite. Det lättar på trycket på nerven och då är det bara att köra. Har jag detta så får jag inga besvär varken under passet eller efter. Lustigt, men så är det. Testa.

    /Staffan

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 december, 2007 vid 18:10

    @euromats 433963 wrote:

    finns särskilda skydd som man sätter runt armen beroende om det är tennis armbåge eller golfarmbåge sitter en liten kudde i armbandet som skall trycka på ett visst ställe fick det av min sjukgymnast ivåras skall avlasta vid belastning funkar bra. sen skulle jag smörja in armbågen med voltarensalva eller liknande

    Hej
    Fick själv tennisarm av just tennis när jag var 17, typ 16 år sedan nu. Som ovan säger så finns det särskilda skydd. Det är sådana jag spelar tennis med nu för tiden. Och faktiskt så använder jag de skydden när jag surfar också. Men det hjälper så där. Det enda jag kan råda till:
    – Träna förebyggande.
    – Uppvärmning innan surfen. Ja, jag vet alla kommer kolla på dig men så är det.
    – Använda sportskydd.
    – Undvik långa surfapass, tag pauser.

    det är skit, men jag har kört med det i 16 år nu.
    /J

  • sinker

    Medlem
    18 december, 2007 vid 19:56

    Hade samma problem förra våren och var väldigt nervös för att den stundande resan till Pozo skulle behövas ställas in… så jag provade cortizon. Vårdcentralen fixade det på 5 min och det hjälpte efter 30 minuter. Sen har jag vårdat armbågen med stretching då och då och inte känt något sen dess.

    /sinker

  • gonadman

    Medlem
    19 december, 2007 vid 08:01

    Som redan nämnts – har du inte prövet en rejäl dos anti-inflamatorisk medicin (typ Ibumetin) ännu så gör det. Genom vårdcentralen kan du få ordinerat en starkare dos än de som finns i butikshyllorna på Apoteket.

    Själv köpte jag senast en dos på La Pharmacia på Gran Canaria. Där går det att få tag på lite tuffare doseringar rakt över disk. Mycket effektivt – hjälpte mycket efter bara ett par dagar. Lycka till!

  • nachoman

    Medlem
    19 december, 2007 vid 09:15

    Kortison kan självklart vara bra. Men de gånger det går fel kan det gå riktigt illa. Min far t ex fick det i ryggen mot ett diskbråck och fick efter det en riktigt allvarlig kronisk skada. Det farliga med kortison är att det “käkar” vävnad urskiljningslöst.

    De som har haft ont under många år i axlar, armbågar och så vidare kan jag varmt rekommendera att gå till naprapat för “Shock Wave”-behandling (Se tidigare svar från mig). När man har haft ont en längre tid blir inflammationen mer eller mindre kronisk och kapslar in sig, varpå blodtillförseln till detta område blir lidande. Det som önskas uppnå är en ökad blodgenomströmning vilket i sin tur tar hand om inflammationen på ett effektivt sätt. Detta kan man uppnå genom att skicka “stötvågor” in mot den inflammerade delen.

    Jag kommer då aldrig att ta kortison intramuskulärt.

    :santa:

  • sinker

    Medlem
    4 augusti, 2012 vid 08:58

    Mina armbågar är kass igen så jag tar upp tråden för att höra om det finns några nya erfarenheter eller rön i ämnet?

    Är sugen på att testa ett sånt där skydd/band. Nån som vet var jag kan köpa ett?

  • creative

    Medlem
    4 augusti, 2012 vid 09:18

    Prova shook wave eller låt en naprapat köra med akupunktur det funkade kanon på mig. Jag hade ont i båda armbågarna.

  • jlaser

    Medlem
    4 augusti, 2012 vid 09:33
  • doc

    Medlem
    4 augusti, 2012 vid 12:38

    Nu är det en del som talar för att tennisarmbåge inte alls är en ren inflammation. Sannolikt därför som kortison har så måttlig effekt. Men visst kan man prova stötvågsbehandling om man vill. Skadar knappast.

    Vad du menar med att kortison käkar vävnad vet jag inte, Nachoman. Och den första fasen i läkning av skadad vävnad är – wait for it – inflammation!

  • fj69

    Medlem
    4 augusti, 2012 vid 14:21

    Jag har – lika med Staffan – haft detta gissel sedan 2000 av och till och man blir fan aldrig riktigt av med det. Det enda är att man lär sig signalerna och vet vad som funkar för en. Den effektivaste behandlingen bygger – för mig – på att akutisera hela problemet/inflammationen. Där denna lågintesiva åkomma/inflammation hindrar dig att surfa hjälper bara att väcka kroppens läkningsprocess med att trigga det. Akutisering som mkt av naprapatens behandling bygger på, akupressur, shockwave mm – som jag förstått det. Har alltid varit fit for fight efter 3 naprapatbehandlingar och efterföljande stretch och excentriska övningar (negativa). En tröst vid återkommande besvär är att det alltid är lättare att häva detta om det skulle segla upp, så att säga;-) Inflammationen förvärras och läker ut. Works every time. Det finns nog en hel del att ta till sig till seglingen till undvikande av dessa bekymmer, eller förminska risken för återfall. Detta verkar ju gå i Docs linje också så kanske blir man inte sågad av honom…..

    Fredrik

  • maglu

    Medlem
    5 augusti, 2012 vid 08:15

    Har haft ont i vänster underarms översida, i flera år, riktigt nervös att det skulle påverka surf. Men en sjukgymnast fick bort det på två behandlingar (värre än tandläkare) plus stretch. Borta i ett år nu. Däremot dök det upp i höger armbåge i höst och sitter i än. Den har hon inte lyckats få bort efter 10-talet behandlingar. Den känns dock lite annorlunda, mer förlängningen av muskeln in i armbågen mitt under knölen på utsidan. Både framför och bakom knölen.

    För mig får jag som tur är inte särskilt ont av surf. Värst är nätterna. Tror det är mest jobbrelaterat problem, datorarbete, men ändå orolig för att förvärra, göra permanent skada, så surf och annat påverkas för mycket.

    Någon som känner igen det onda mitt i armbågen, utsidan och tips på övningar, beh.metoder?

  • timor

    Medlem
    5 augusti, 2012 vid 19:53

    Här är stretch och excentrisk styrke träning för Lateral epikondylit (tennisarmbåge)

    http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20hässleholm/broschyrer/tennisarmbage_tittex.pdf

  • ulriken

    Medlem
    5 augusti, 2012 vid 23:01

    Har samma problem!
    Fick ett tips och det blev mycket bättre med lite vila, stretch enligt länken ovan och en motsatt träning mot rörelsen jag gör!
    Så motsatsen till att knyta handen är att ge motstånd åt andra hållet.

    Sätt alla fingrarna (även tummen) mot varandra fingertopp mot fingertopp, du måste böja fingrarna lite så naglarna tar i mot varandra. Sen pressa ut fingrarna(lätt böjda) mot varandra med så mycket motstånd du kan, så du öppnar handflatorna!
    En till två gånger om dagen och många repetitioner.

    Du kommer känna ganska snabbt hur svag du är i den rörelsen.
    Den träningen ger balans i armen mot det statiska greppet du har mot tex. bommen!

    Funkar kanon för mig.

  • john1

    Medlem
    6 augusti, 2012 vid 10:13

    Golfarmbåge:
    Inflammation (icke bakteriell) vid mediala Kondylen i armbågen (benknölen man känner vid ledets insida.

    Tennisarmbåge:
    Inflammation (icke bakteriell) vid laterala Kondylen i armbågen (benknölen man känner vid ledets utsida.

    Fenomenen är svårbehandlade, finns inget hokusPokus för snabbbehandling. Upprepade beh. med tillex Kortisoninjektioner kan försämra tillståndet med “svagare senfester”. Såkallade NSAID preparater (nonsteroid antiinflammatoriske droger) som Voltaren/Diklofenak etc. har också sina biverkaneffekter och bör undvikas över längre tid eller vid upprepade behandlingar. Ett problem kan vara dyspepsi (sur mage), lättare blödningar vid skador. Finns otrolig många bieffekter.
    Tyvärr tar det lång tid att tennis/golfarmbågen läks, och problemen kan ofta komma tillbaka; alltså dåliga nyheter.
    JJ

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf (tennis) armbåge!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.