Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surfa på östersjön/atlanten?

  • silversurfarn

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 12:26

    Nej att flyta på ytspänningen blir svårt såvida man inte är ett gem eller en mygglarv.

  • q-lobo

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 14:01

    egentligen är det inte ytspänningen direkt som har med flytkraft att göra, men lekte du inte som barn och hällde diskmedel i pölar där skräddare simmade? de sjönk direkt då (fl)ytspänningen upphörde, gällande större båtar så “slår” de sönder vattnet vilket leder till att vattnet blandas med miljoner luftbubblor vilket i sin tur tar bort vattnets, pga strömmar och virvlar, “massa” som då utgör flytkraften.

    anledningen till att jag vet detta är att jag efter en blöt midsommar på sandhamn hamnade i bakvattnet till en siljabåt, (fulla som vi var tänkte vi att den skulle leda oss tillbaka till norrsidan av värmdö) men vi kom inte loss från efterströmmarna för att vattnets massa försvunnit av ovan givna orsaker. det var när båten saktade ner som vi kom loss, vilket var tur….

    om du tänker dig att vi vänder världen upp och ner och att regnet faller “upp” på oss så kan du tänka dig hur svårt det skulle vara att simma runt i regnet, du skulle falla rakt igenom dropparna ner till molnen,

    mvh

    /q

    icq: 62346138

  • q-lobo

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 14:03

    självklart!

    icq: 62346138

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 14:06

    Vilken rackarns duktig kille du är ändå, smart som en pudel…;-)
    /Danne

  • q-lobo

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 14:07

    sorry, antog det eftersom du brukar gästspela som anonymous, sorry för den andra kommentaren också, jag är till naturen sjukligt nyfiken. /q
    😉

    icq: 62346138

  • q-lobo

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 14:10

    om jag ska vara ärlig så är det min mamma som ni ska tacka, jag ringde henne och frågade,

    😉 *skrattar*

    icq: 62346138

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 17:24

    en del riktiga lättvindsräkor kanske kan tassa runt på ytspänningen likt skräddare i gölen. då är det ju bara göra som du å dränka dem med diskmedel. tur att man till slut hamnat över 65 kg strecket…
    /poppo

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2001 vid 17:28

    eller lättvindsräka
    /poppo

  • wisco

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 11:57

    har alltså ingenting med ytspänning att göra. isåfall skulle vi ju sjunka så fort vi hamnade under ytan.

  • wisco

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 12:02

    (det är skillnad i densitet som gör att vi flyter, så länge din kropp väger mindre än vattnet den tränger undan så finns det en flytkraft, massa och ytspänning hör inte direkt dit..)
    hälsa mamma..
    /messerschmidt

  • wisco

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 12:05

    kan ett gem plana på ytspänningen?

  • q-lobo

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 12:54

    men om jag väger 80 kg och du tar 90 kilo vatten och sprider ut det på 20 kvm, skulle jag således fortfarande flyta eller är det vattnets massa som är avgörande?

  • wisco

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 13:41

    90 kilo vatten utspritt på 20 kvm? det blir en pöl som bara är ca 4 mm djup. d.v.s aldeles för grund för att avgöra om du flyter eller inte. Men om man hyvlar av en 4mm tunn skiva av dej så skulle den flyta ja. Massan är INTE avgörande, det är densiteten. Du kan ta en planka med massan 1 kilo, den flyter, medan en blyklump med massan 1 kilo sjunker.
    /fysikern

  • borje

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 13:43

    Densiteten=massan/volymen

  • silversurfarn

    Medlem
    26 oktober, 2001 vid 14:13

    Javisst. Vad gjorde du på NO-lektionerna?
    Placera ett gem försiktigt, förslagsvis med hjälp av en gaffel, i ett vattenglas så kan det ligga där och flyta på ytspänningen.

    /Anders

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surfa på östersjön/atlanten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.