Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare längre upp på västkusten?

  • Surfare längre upp på västkusten?

    Publicerad av gammelsurfen_ på 1 juni, 2007 vid 17:33

    Hej !

    Finns det några surfare där ute som seglar lite längre upp längst västkusten? Jag och en kompis håller till i Lysekilstrakten och hade tyckt det var roligt med några fler surfkamrater i sommar !

    Hör av er om ni känner som vi. simma lungt…;)

    lars_k svarade 16 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • hannesa

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 17:55

    Tjena!
    Jag håller också till i Lysekilstrakterna. Har stuga inne i Skredsvik. Brukar surfa i Gullmarsfjorden och inne i Uddevalla. Vart brukar ni köra?
    Jag kommer vara där hela sommaren så bara det blåser blir det åka av.
    /Hannes

  • moonkalle

    Medlem
    1 juni, 2007 vid 18:08

    bor i grebbestad, och tvekar inte att åka många mil för lite tid på vattnet.
    brukar köra runt under min lediga tid. får testa brofjorden i sommar, verkar schysst. höres när vinden är framme.

  • jeppepeppe

    Medlem
    2 juni, 2007 vid 08:58

    Bor i Vänersborg men brukar ge mig ut åt kusten! Förhoppningsvis blir det en bra sommar med mycket vind!

  • konstantin

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 14:39

    jag håller till i fjällbacka på sommrarna. så Lysekil ligger ju inte långt borta.:laugh:

  • kelso

    Medlem
    4 juni, 2007 vid 21:03

    Hallo
    Själv lärde jag mig i gullmarn. Gullmarsbaden äger;) Jag kommer jobba en del i sommar, men jag måste få till nån bra dag där borta. Hardcore freestyle får det bli!

  • woxmark

    Medlem
    6 juni, 2007 vid 16:22

    Hejsan!
    Har en vindsurfingklubb i Lysekil ,Brofjordens funboard club. Finns lite info på våran hemsida om spots m.m. http://surf.to/brofjorden. Om ni vill ha någon att surfa med eller få mer info om var spotsen ligger.Kan ni kontakta mig.

    Pelle Woxmark
    Tfn 070-6312814.
    pelle.woxmark@telia.com

  • rip

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 06:12

    Sydvästlig kuling och Fiskebäcksvik (där vi i BFC har klubbstugan) blir riktigt bra och fina vågor.
    Jag bor annars i Uddevalla där SV-V och O-NO genererar riktigt bra freestylevatten vid Sunningen. Vill man ha lite längre repor så funkar Rödön/Lindesnäs fint. I Uddevalla finns faktiskt ganska många som sluter upp när det blåser på (särskilt sommartid).

  • tocha

    Medlem
    7 juni, 2007 vid 21:59

    Är en del mellan Grebbestad och Fjällbacka då och då. Vill helst segla vågor. Råssö, revet en bit utanför Hamburgsund mm seglas då och då men givetvis även lite bump and jump, typ på väg upp mot Havstensund. Aldrig fel med segling i Bohuslän bara det blåser. Syns på vattnet!

  • ola_p

    Medlem
    8 juni, 2007 vid 04:35

    Hur är Råssö-revet? Blir det vinkel, och hur är vågorna, och vilka riktningar gäller?

  • tocha

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 19:40

    Jag måste erkänna att det var ett bra tag sedan jag var vid Råssö men det var inte så dumt. Minns det som att det drog igång bra på väst. Körde 4,5 själv och de hade inte blåst så väldigt länge och det blev i alla fall dyningar som väl var över huvudhöjd. Svårt att bedöma om det kan bli bra sideshore, men med rejäl tur så tror jag ändå det. Frågan är bara hur rent det blir. Ligger det på ett dygn eller två så kan det nog bli rätt brutalt, inte mycket som stoppar utanför.

    Det var lite jobb att kryssa ut men det gick ok, grunden ser man tydligt. Stället strax norr om Smögen är betydligt trevligare tycker jag, antar att du seglat där jag tänker på.

  • ola_p

    Medlem
    10 juni, 2007 vid 20:35

    Har bara seglat haby, vilket inte bjuder på några riktiga vågor, även om det är ett fint ställe.

    Nyfiken på alla ställen som kan tänkas leverera lite riktig vågsegling.

    Lust att markera hamburgsundrevet på kartan?

  • konstantin

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 09:19

    det finns några bra spots ute i fjällbackas skärgård där dyningarna rullar in nästan jämnt. men man får åka ganska långt ut i skärgården för att komma ditt ( man får ta båten ut):smile:
    har aldrig seglat där men tänkte testa att köra där i sommar.
    jag tror att stället kan leverera ganska bra när det blåser från väst:wink:

  • peppem

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 19:11

    För en som inte har sådan koll på området. Vad är det för vågställe vid smögen?
    /p

  • tocha

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 19:13

    Ola – revet utanför Hamburgsund får man segla en bit för att nå, men man ska ju ändå segla så… lite kryss med liten bräda får man tåla om man vill nå en brytande våg i Bohuslän. Ta färjan till Hamburgö (går typ hela tiden), kör rakt fram och vänster efter ca 100-150 m. Sedan tror jag det är första höger, står Boviken på en skylt, fråga annars. En fin badplats (syns på din karta) – smal vik. Helt ok parkering + riggyta men tight sund att kryssa ut första biten, bra om man fixar sina slag på vågbrädan för att inte tappa höjd. Sedan ska du SV eller västerut några hundra meter, tar väl en 15-20 minuter att komma dit på kryss kanske. I princip helt öppet hav utanför. Var där med 5,6 segel när det bara blåst någon timma och det var i alla fall metern som bröt. Gissar att det blir betydligt mer än så om det får ligga på något dygn. Kan man få en schysst vindvridning som går fort på det sen så kan man nog få till lite vinkel om man har tur. Eftersom det är stenrev under så blir det lite tryck. Vågen bryter nog över en bredd på ca 50 meter, kanske mer, i södra ändan ligger en liten kobbe (grund i lä, där kan man ta en paus om nödvändigt) och i norra ändan är det nog så man går på om du kör över – men det synd tydligt på vågens form.

    Ca 100 meter längre ut ligger ett rev jag bara var uppe och nosade på – localsen som är rätt aktiva där säger att det är ett av de ställen där det bryter som störst på höstarna – men jag vet inte om det är seglingsbart.

    Vet folk som kört brytande vågor norr om Grebbestad på det glada 80-talet på den ökända “Tjurpannan” men det är nog ännu mer kryss och jag tror att reven är fler men betydligt mindre.

    Haby lär bli bättre än utanför Hamburgö men jag tror båda har en del att ge om man har tur. Jag gillar Haby själv men har inte fått någon epic segling där ännu men i alla fall 2m med bra tryck i, dock ingen höjdarvinkel.

    Vi får väl möte upp i sommar och leta lite…

  • ola_p

    Medlem
    13 juni, 2007 vid 09:34

    Intressant. Synd det där med att nästan alla tänkbara ställen tycks kräva ett vrid för att fungara.

    Haby har jag mer eller mindre förkastat. Enligt de som jag pratat med som seglar där lite oftare så verkar det inte bli några ordentligt vågor, bara hyggliga hoppramper. Vilket stämmer rätt väl med det jag upplevt när jag varit där. Iofs så skulle grynnan i södra delen kunna leverera, men tydligen seglas inte den vågen, av någon anledning. Den var rätt stökig och vred rätt konstigt när jag försökte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfare längre upp på västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.