Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbil modell mindre

  • jester

    Medlem
    15 april, 2009 vid 09:23

    Faktiskt lite intressant. Så A-Klassen har alltså möjlighet att (utan skruvmejsel) lyfta ut baksätet, alltså? Har själv kikat lite på Skoda Roomster och Renault Scenic som oxå har denna smarta lösning. Hur är det med framsätet, kan man vika det framåt 180 grader alternativt bakåt ända till golvet? Så man kan få in lite stuff även utan att demontera sätet. Och hur lång (kort?) är bilen egentligen? får man in lite större prylar? Typ 490-mast och segel runt 8 kvadrat…

    Största problemet med bilen är ju att det är en mercedes… Me not like… 🙂

  • Knatte

    Gäst
    15 april, 2009 vid 09:28
    Kesse;540508 wrote:
    Skoda Fabia årsmodell 2004 -2006
    Har en turbodiesel, lilla snurran, som går 6000 mil per år. Inte ett fel på den.
    Pendlar 23 motorvägs mil per dag.
    Drar 0,4 i 80 km/h. 0,5-0,55 i 90/100 km/h. och 0,6 i 110/120 km/h.
    Den sliter ner framdäcken på 5000 mil.
    Kör du lite så köp en bensinare, de drar 0,55-0,65. Kör du mycket köp 1,9 liters turbodieseln. Den drar 0,5-0,55 i 130km/h

    Hur är det med fällningen av framsätet?? Det känns som det är extra viktigt att kunna framsätet i en småbil:wink:

  • carrera

    Medlem
    15 april, 2009 vid 09:43
    Jester;540620 wrote:
    Faktiskt lite intressant. Så A-Klassen har alltså möjlighet att (utan skruvmejsel) lyfta ut baksätet, alltså? Har själv kikat lite på Skoda Roomster och Renault Scenic som oxå har denna smarta lösning. Hur är det med framsätet, kan man vika det framåt 180 grader alternativt bakåt ända till golvet? Så man kan få in lite stuff även utan att demontera sätet. Och hur lång (kort?) är bilen egentligen? får man in lite större prylar? Typ 490-mast och segel runt 8 kvadrat…

    Största problemet med bilen är ju att det är en mercedes… Me not like… 🙂

    Audi A2 har samma system att man kan lyfta ur hela sätena både sitt + ryggdel i ett!
    Blir en mega kombi! Motsägelse fullt så tog jag A2án istället för A4á avanten när jag skulle hämta nya 42″ Tv´n 😉

    Sedan är ju Audi en trevligare o snålare bil 😉

  • johnjrambo

    Medlem
    15 april, 2009 vid 09:44
    Jester;540620 wrote:
    Faktiskt lite intressant. Så A-Klassen har alltså möjlighet att (utan skruvmejsel) lyfta ut baksätet, alltså? Har själv kikat lite på Skoda Roomster och Renault Scenic som oxå har denna smarta lösning. Hur är det med framsätet, kan man vika det framåt 180 grader alternativt bakåt ända till golvet? Så man kan få in lite stuff även utan att demontera sätet. Och hur lång (kort?) är bilen egentligen? får man in lite större prylar? Typ 490-mast och segel runt 8 kvadrat…

    Största problemet med bilen är ju att det är en mercedes… Me not like… 🙂

    Inget fel på märsa dude:wink:´sen att man blir mobbad för att man äger en telefonkiosk, kärrng bil/shopping bil osv är sådant man får ta i denna råa värld vi lever i.

    Om du kollar på bilden med crossen i bilen så ser du att passagerar sätet fram är vikt bakåt 180 grader.’

    Och japp, hela baksektionen sitter med snabbfästen, 5sek att plocka ur dem.
    Baksektionen är även delad på två, så antingen slänger man ut 2-sittsar i ett eller så slänger man ut 1-sits.
    Det grymma med detta är ju som sagt att om du slänger ut 2-sitts sektionen + skruvar loss framstolen så får du plats med 4 brädor o allt jag skrev + en passagerare.

    3 brädor får även plats utan att äns slänga ut någon stol, bara genom att vika baksätet frammåt samt skruva ner framsätet 180 bakåt.
    Hittade faktiskt en bild på när jag har två brädor utan att slänga ut något.
    Bifogas under.

    Sen beror det ju klart på vilken typ av brädor man försöker trycka in.
    Men mina brädor har varit 230-240cm långa och 50-67cm breda.
    Och dem har gått in utan problem.
    Fast de kan nog inte plussas på för många cm på längden där tror jag.
    Möjlgt 10-20?
    Kan ju alltid lägga grejerna på diagonalen lite oxå å kanke vinna nån cm.

    Frågan är hur lång en 490 mast är delad så att säga, för om du funderar på att ha den på längden är detta fel bil:smirk:
    Hur stort är ett 8m2 segel?

    Du får kalkulera lite..men för mig är dette en bil av rang:cool2:

  • jester

    Medlem
    15 april, 2009 vid 09:51
    Quote:
    sen att man blir mobbad för att man äger en telefonkiosk, kärrng bil/shopping bil osv är sådant man får ta i denna råa värld vi lever i.

    Kör ju en Kia Picanto idag, så jag klarar nog den biten redan nu.. 🙂

    Verkar iaf lite intressant, får lägga till denna bil som möjlig ersättning till Kian (där jag inte får in min 490 mast, men iofs alla segel upp till 8 kvadrat)

  • oaxen

    Medlem
    15 april, 2009 vid 13:25

    Själv har jag för tillfället en riktig feting, AHD SeaLion(235 x 74 cm) i min A2:a. Framsätet bakåtfällt plant samt högersitsen ihopfälld i bagaget.

    Hade inte varit helt fel att med ett lika enkelt och snabbt handgrepp kunna plocka ur höger framsäte helt och hållet.

  • fastforward

    Medlem
    15 april, 2009 vid 17:59
    jOHNjRAMBO;540615 wrote:

    Angående airbaganfrågan så är svaret: JO.

    Men har du airbag i stolen kan du väl inte plocka bort den? Eller det går, men airbag-lampan börjar lysa och detta måste åtgärdas innan besiktningen varje år.

    Jag har nämligen också funderat på att plocka bort framstolen på diverse bilar men idén har alltid fallit på dessa sidoairbags. Har du kanske hittat någon firma som kan sätta i ett motstånd som lurar bilen att airbagen fortfarande sitter i?

    Feta fälgar förresten 😛

  • johnjrambo

    Medlem
    16 april, 2009 vid 10:58
    fastforward;540708 wrote:
    Men har du airbag i stolen kan du väl inte plocka bort den? Eller det går, men airbag-lampan börjar lysa och detta måste åtgärdas innan besiktningen varje år.

    Jag har nämligen också funderat på att plocka bort framstolen på diverse bilar men idén har alltid fallit på dessa sidoairbags. Har du kanske hittat någon firma som kan sätta i ett motstånd som lurar bilen att airbagen fortfarande sitter i?

    Feta fälgar förresten 😛

    Hm..okej, detta problem har jag inte haft med airbaglampan.
    När jag drog nya kablar/monterade in nya högtalare i dörrar och
    i golvet lyfte jag ut båda stolarna och lossade kontaktstyckena för detta.
    Lampan lyser men slocknar när du kopplat in kontaktstyckena igen.

    Annars borde det vara samma när du byter batteriet enligt mig, snarare det isfl än att man lossar ett kontaktsycke? (då bilen inprincip tappar allting vad som heter “minne” om du har det ifrånkopplat en längre tid.
    Men så borde det inte heller vara, min erfarnhet av detta säger att det inte skall vara några problem att göra som jag gjort på någon bil generellt.

    Kan det möjligtvis vara så att du har något fel med dina airbags? kontakten kanske inte klickade i ordentligt? eller att något stifft vikt sig..

    Jag pratar som sagt bara utifrån min bil + ett par andra som jag lossat kontakten på, och även som jag bytt batteri på.

    Lampan skall alltså slockna självmant om allt är som det skall enligt min logik.

    ..hehe, tack för fälgsmickret:wink:

  • fastforward

    Medlem
    16 april, 2009 vid 11:49
    jOHNjRAMBO;540847 wrote:
    Hm..okej, detta problem har jag inte haft med airbaglampan.
    När jag drog nya kablar/monterade in nya högtalare i dörrar och
    i golvet lyfte jag ut båda stolarna och lossade kontaktstyckena för detta.
    Lampan lyser men slocknar när du kopplat in kontaktstyckena igen.

    Annars borde det vara samma när du byter batteriet enligt mig, snarare det isfl än att man lossar ett kontaktsycke? (då bilen inprincip tappar allting vad som heter “minne” om du har det ifrånkopplat en längre tid.
    Men så borde det inte heller vara, min erfarnhet av detta säger att det inte skall vara några problem att göra som jag gjort på någon bil generellt.

    Kan det möjligtvis vara så att du har något fel med dina airbags? kontakten kanske inte klickade i ordentligt? eller att något stifft vikt sig..

    Jag pratar som sagt bara utifrån min bil + ett par andra som jag lossat kontakten på, och även som jag bytt batteri på.

    Lampan skall alltså slockna självmant om allt är som det skall enligt min logik.

    ..hehe, tack för fälgsmickret:wink:

    Jag kom ihåg fel, anledningen till varför jag valde att inte plocka bort stolen var att alla airbags i bilen avaktiveras när airbag-lampan lyser. Detta sade de på ett par verkstäder jag rådfrågade.

    Med andra ord så kan man plocka ur stolarna temporärt och nollställa airbag-lampan genom att koppla ur batteriet precis som du säger. Men om man tänker köra med en framstol bortplockad så kommer bilen känna av att det är fel på en airbag, tända airbag-lampan och avaktivera resterande airbags i bilen.

    Jag tyckte det inte var värt att köra omkring i en bil med sämre säkerhet bara för att kunna lasta surfprylar enklare så därför valde jag att inte plocka bort sätet.

  • johnjrambo

    Medlem
    16 april, 2009 vid 12:15
    fastforward;540858 wrote:
    Jag kom ihåg fel, anledningen till varför jag valde att inte plocka bort stolen var att alla airbags i bilen avaktiveras när airbag-lampan lyser. Detta sade de på ett par verkstäder jag rådfrågade.

    Med andra ord så kan man plocka ur stolarna temporärt och nollställa airbag-lampan genom att koppla ur batteriet precis som du säger. Men om man tänker köra med en framstol bortplockad så kommer bilen känna av att det är fel på en airbag, tända airbag-lampan och avaktivera resterande airbags i bilen.

    Jag tyckte det inte var värt att köra omkring i en bil med sämre säkerhet bara för att kunna lasta surfprylar enklare så därför valde jag att inte plocka bort sätet.

    Ok.
    Har verkstadskillarna sagt detta till dig så ligger det väll något i det..
    Och är det på det viset kan de la kännas som en prioritetsfråga..
    Jag kollade faktiskt lite på google precis och hittade en tråd där dem sa precis samma som verkstads dudesen sagt till dig..
    Som sagt jag är ingen bilmekaniker ala airbags, men det är ju faktiskt rent åt helvette dåligt om det är så att alla airbags slutar fungera pga att en slutar funka, nyarre bilar borde ju ha något liknande bromsystemets säkerhet hoppas jag, att alla inte slutar funka bara för en strular..:smirk: yaya.
    En prio fråga som sagt isfl..jag är iallafall redo att dör för min sport! kanske inte påvägen till sporten därimot, så tack för upplysningen 😉

  • spinout

    Medlem
    16 april, 2009 vid 13:19

    Peugeot 307SW (deras mellankombi) är grym, baksätet består av tre stolar som kan fällas/lyftas bort individuellt och lastutrymmet blir riktigt bra eftersom taket är högt och insteget/”golvet” lågt. Jag brukar lassa in flickvän, tre brädor och lagom många segel utan problem. Drar 0,5 (diesel) om man kör lugnt, 0,7 om man har väldigt bråttom…

  • Knatte

    Gäst
    16 april, 2009 vid 14:00
    spinout;540873 wrote:
    Peugeot 307SW (deras mellankombi) är grym, baksätet består av tre stolar som kan fällas/lyftas bort individuellt och lastutrymmet blir riktigt bra eftersom taket är högt och insteget/”golvet” lågt. Jag brukar lassa in flickvän, tre brädor och lagom många segel utan problem. Drar 0,5 (diesel) om man kör lugnt, 0,7 om man har väldigt bråttom…

    Bra tips :smirk: Men det faller nog på kostnaden där. Min gräns ligger nog någonstans runt max 50-60.000 för en nyare bil:tongue:

  • mikaels

    Medlem
    16 april, 2009 vid 17:05
    fastforward;540858 wrote:
    Jag kom ihåg fel, anledningen till varför jag valde att inte plocka bort stolen var att alla airbags i bilen avaktiveras när airbag-lampan lyser. Detta sade de på ett par verkstäder jag rådfrågade.

    Epic design fail!

    Hur tänkte de då, undrar man..? Bara för att en airbag fallerar/saknas/whatever finns det väl inget skäl att avaktivera övriga?

    Vilket bilmärke var detta?

  • fastforward

    Medlem
    16 april, 2009 vid 19:07
    mikaels;540912 wrote:
    Epic design fail!

    Hur tänkte de då, undrar man..? Bara för att en airbag fallerar/saknas/whatever finns det väl inget skäl att avaktivera övriga?

    Vilket bilmärke var detta?

    Detta var en Nissan (köpte dock en Mitsubishi till slut) men jag är ganska säker på att det samma gäller för resterande bilar också. Det finns nog någon bra tanke bakom egentligen. En airbag har ju samma sprängkraft som en handgranat så man tar nog alla försiktighetsåtgärder som finns för att förhindra att de löser ut oavsiktligt.

  • doc

    Medlem
    20 april, 2009 vid 08:46

    En av localgubbarna i Lejet kör ju med allt i takboxen, inklusive brädan. Han har sågat ut en öppning bak där brädan sticker ut, botten ner, aktern framåt. Bilen är en Lupo eller liknande. Genialiskt.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfbil modell mindre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.