Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfhandskar?

  • Surfhandskar?

    Publicerad av nikke på 7 juli, 2008 vid 17:30

    Jag har trots mina motsättningar börjat inse att jag kanske ändå måste ha hanskar när jag windsurfar. Var ute i söndags och surfade ca 7 timmar och mina händer är rent sagt köttslamser. Så idag missar jag surf pga. att jag inte ens kan hålla i bommen. Var och köpte locobase repair idag på apoteket och se om det kan hjälpa. Några här på steffo som pratar gott om det. Men funderar på ett par surfinghandskar med avklippta fingrer, kan det vara nått tror ni? Såg att dakine hade ett par http://www.dakine.com/windsurf/accessories/gloves/half-finger-sailing-gloves/

    pelle_o svarade 15 år, 9 månader sedan 18 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • nlc

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 17:41

    Cykelhandskar för raceråkning funkar faktiskt förvånansvärt bra. Å då finns massa färger att välja på, inte bara tyskrosa 😉

  • simpa

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 17:46

    Jag kör med Neilpryde’s halvfinger och det reducerar blåsor väldigt bra men istället får man ont i hela händerna på något skumt sätt.. Jag brukar alltid börja med handskarna. När jag sen börjar få någon krampliknande förlamingskänsla efter några timmar då kör man utan och därmed hinner inte blåsorna bli så farliga.

  • booman

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 17:58

    Har kört slalom på vattenskidor och använt handskar för detta, (halvfinger), men det är grymt bra grepp i dessa. Hittade de här som ex, dock hela…

    http://www.720sport.se/productinfo.asp?productID=323&categoryID=28

    //BooMan

  • bananen

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 18:33
    NIKKE;480810 wrote:
    Var ute i söndags och surfade ca 7 timmar

    Ytterst märkligt att händerna värker efter ett så pass kort surf pass.

  • nikke

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 18:47
    bananen;480832 wrote:
    Ytterst märkligt att händerna värker efter ett så pass kort surf pass.

    Jag är väl bara en väldigt känslig kille kanske…haha. Nä men jag var överriggad nästan hela dagen och hade lite strul med hängselen innan jag hittade rätt position med hängtamparna så det kanske spelar in. Men jag brukar alltid få köttsår på händerna när jag windsurfar 6 timmar och över. Så handskar kan ju inte vara fel även om det är rätt så fjolligt. Men är less på att missa surf pga. vandaliserande händer.

  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 20:16

    @NIKKE 480836 wrote:

    Men jag brukar alltid få köttsår på händerna när jag windsurfar 6 timmar och över.

    No shit sherlock. Att ta lite pauser och att inte segla så förbannat länge kan hjälpa…

  • nikke

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 20:40
    Ola_P;480859 wrote:
    No shit sherlock. Att ta lite pauser och att inte segla så förbannat länge kan hjälpa…

    Men allvarligt ola, du om någon vet väl att ta pauser och inte surfa sålänge när det blåser pung inte är något man huvudtaget vill fundera på ju!

  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 20:51

    Du seglar inte bättre bara för att du seglar längre. Kör lite pauser då och då så orkar du längre, seglar bättre och blir mindre trasig. Det är dessutom roligare att segla när man seglar bra, därför är det bra att vila lite emellanåt.

  • spray

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 21:27

    Clas Ohlsons seglarhandskar funkar prima! Billiga också, och kraftiga!

  • nikke

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 21:41
    Ola_P;480869 wrote:
    Du seglar inte bättre bara för att du seglar längre. Kör lite pauser då och då så orkar du längre, seglar bättre och blir mindre trasig. Det är dessutom roligare att segla när man seglar bra, därför är det bra att vila lite emellanåt.

    Jag pausar lite och fikar och så. Men här i karlstad/hammarö blåser det ju inte som på västkusten så när det väl är bra förhållanden kör jag toklänge isstället. Men ska köpa några handskar och se om det blir bättre. Men locobase repair var bra skit i alla fall!

  • fastforward

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:19

    Jag föredrar tunna handskar som täcker hela händerna. Sådana där halvfingerhandskar räddar ju bara handflatorna, fingertopparna blir fortfarande uppslitna och då kan man inte surfa ändå.

  • nikke

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 08:33
    fastforward;480940 wrote:
    Jag föredrar tunna handskar som täcker hela händerna. Sådana där halvfingerhandskar räddar ju bara handflatorna, fingertopparna blir fortfarande uppslitna och då kan man inte surfa ändå.

    Jag ska prova handskar som täcker hela händerna också så får jag se vilka som sitter bäst. Tack för hjälpen!

  • oaxen

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 19:27

    Jag har testat olika varianter.
    Vattenskihandskar: ofta lite för tjocka.

    Bäst hittills: NP fullfingerhandskar! Kortfinger ger mig bara skav på fingertopparna.

  • nikke

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 19:38
    Oåxen;481124 wrote:
    Jag har testat olika varianter.
    Vattenskihandskar: ofta lite för tjocka.

    Bäst hittills: NP fullfingerhandskar! Kortfinger ger mig bara skav på fingertopparna.

    Vilka säljer dem, SP har inte dem på hemsidan i alla fall?

  • hollister

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 19:44

    Biltemas seglarhandskar funkar också förvånandsvärt bra!

    Finns i olika modeller och till helt okey pris.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfhandskar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.