Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfpaket på surfspot.se, nåt att ha?

  • Surfpaket på surfspot.se, nåt att ha?

    Publicerad av johan86 på 10 juli, 2007 vid 19:36

    Hej! Jag har beslutat mig för att införskaffa ett surfpaket, begagnat eller nytt och såg att de hade paket med rigg o bräda riktigt billigt på surspot.se. Fastnade för ett paket som de hade för ca 10 000kr “Komplett set nivå 3-4″.
    Länk till sidan

    Känner inte till märket på brädan, men jag tycker det verkar rätt schysst. Tänkte höra om någon hade lite spontana kommentarer om detta?!

    /J

    johan86 svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • lars_k

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 19:45

    5.0 verkar lite litet för den brädan. Gå upp till 6.3 (+125 kr) om du vill plana tidigare och ha ett segel som passar perfekt till brädan.
    Jag tror det är bra grejor även om “On” är ett lite okänt brädmarke här i Sverige vilket påverkar andrahandsvärdet (som är skit oavsett märke iofs…).

  • kalllek

    Medlem
    10 juli, 2007 vid 20:29

    Har aldrig heller hört talas om märket, kanske är bra, kanske inte. Säkert inte så bra andrahandsvärde, troligen iaf inte som tex JP X-Cite Ride ES 06. Antar att det följer med en 36 cm freeridefena. Kanske max 20% kolfiber i både bom och mast för det priset?? Beror på var du ska segla också, är det stockholm? Hur mycket väger du?

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 14:21
    KallleK;396192 wrote:
    Har aldrig heller hört talas om märket, kanske är bra, kanske inte. Säkert inte så bra andrahandsvärde, troligen iaf inte som tex JP X-Cite Ride ES 06. Antar att det följer med en 36 cm freeridefena. Kanske max 20% kolfiber i både bom och mast för det priset?? Beror på var du ska segla också, är det stockholm? Hur mycket väger du?

    Det verkar som de säljer utgångna segel (ca 2-3 år), antar att det är samma med mast och bom, det är säkerligen därför de kan hålla så låga priser. Jag väger ca 70 kg och ska surfa i Göteborg.

    Vilket segel tycker ni att man ska satsa på i så fall om jag ska försöka klara mig denna säsongen med bara ett?

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 16:54

    Såg att de hade andra billiga brädor, t.ex
    RRD Spitfire 129 liter

    Men då är min fråga: Går en sån bräda att lära sig åka någorlunda på om man är nybörjare som mig? (Jag kan grunderna)

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2007 vid 17:26

    @Johan86 396422 wrote:

    Såg att de hade andra billiga brädor, t.ex
    RRD Spitfire 129 liter

    Men då är min fråga: Går en sån bräda att lära sig åka någorlunda på om man är nybörjare som mig? (Jag kan grunderna)

    Tveksamt om det är en bra bräda för dig…. Visst kan man lära sig på en sådan, men du gör det inte lätt för dig i så fall. Finns betydligt bättre grejer att lära sig sporten på 🙂

    Kolla mycket hellre på denna: http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=99&category_id=3&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Eller ev: Denna men kan vara snäppet för svår för dig också, men bättre än RRD:en i alla fall..
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=190&category_id=3&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

    Detta paketet borde väl sitta som en smäck ?? http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=179&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 välj till segel 6.5 Kvm också (Gå upp till )

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 17:36

    Jo, fast jag har lärt mig hyfsat på en liknande bräda som den tidigare (ca 150l). Känns dumt att köpa något som man “växer ur” snabbt. Är kanske dumt att köpa nya grejer nu första gången?

  • lars_k

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 17:51

    Kan du gipp & vattenstart hyffsat? Dvs grunderna? Isåfall kan du nog ha mkt kul och bränna runt med On-brädan.
    Om du vill lära dej trick kanske hellre en freestyle på 110 liter…

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 18:01
    Lars_K;396435 wrote:
    Kan du gipp & vattenstart hyffsat? Dvs grunderna? Isåfall kan du nog ha mkt kul och bränna runt med On-brädan.
    Om du vill lära dej trick kanske hellre en freestyle på 110 liter…

    hehe, nej det kan jag inte säga att jag är så bra på…ännu, så den brädan kanske inte är något för mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här.

    Har nu seglat några gånger med lite större brädor, men undrar om man måste gå ned steg för steg i brädstorlekar för att lära sig allt ordentligt? Jag kanske tänker fel när jag tittar på för svåra brädor, de kanske inte går att lära sig på alls? Och i så fall, är det någon idé att satsa på nya grejer som man ändå måste byta bort mot något annat? Är ju lite tunt på begagnatfronten nu, och jag vill bara ut på havet!

    /Johan

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2007 vid 18:02

    @Johan86 396429 wrote:

    Jo, fast jag har lärt mig hyfsat på en liknande bräda som den tidigare (ca 150l). Känns dumt att köpa något som man “växer ur” snabbt. Är kanske dumt att köpa nya grejer nu första gången?

    Men i så fall skall du ju slå till på ON_brädan som Lasse säger..
    Då behöver du ju inte köpa en lika stor bräda denna gången, utan gå ner mot 110-120 liter varianterna. Men spitfiren är en extrem bräda och kanske inte rätt grej att kika på i alla fall:laugh:

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 18:11
    Knatte;396438 wrote:
    Men i så fall skall du ju slå till på ON_brädan som Lasse säger..
    Då behöver du ju inte köpa en lika stor bräda denna gången, utan gå ner mot 110-120 liter varianterna. Men spitfiren är en extrem bräda och kanske inte rätt grej att kika på i alla fall:laugh:

    Jo, jag tittade på lite info nu om brädan. Har fått det hela om bakfoten, det är ju mer en slalom/racing- bräda och inte alls nån freeridebräda. Det kanske är nåt om 10 år.

    Har aldrig hört talas om On, men den är nog ok ändå. Skall försöka kolla upp lite mer om brädan. Men om någon har testat en så säg till! Skulle vara intressant att veta hur den var.

    Tack för era svar!

    /J

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2007 vid 18:23

    @Johan86 396441 wrote:

    Jo, jag tittade på lite info nu om brädan. Har fått det hela om bakfoten, det är ju mer en slalom/racing- bräda och inte alls nån freeridebräda. Det kanske är nåt om 10 år.

    Har aldrig hört talas om On, men den är nog ok ändå. Skall försöka kolla upp lite mer om brädan. Men om någon har testat en så säg till! Skulle vara intressant att veta hur den var.

    Tack för era svar!

    /J

    On är ett tyskt märke (tror jag) och är väl kända i Tyskland och är säkert inte bättre eller sämre än andra märken. De fanns i sverige på 90-talet och fick väl bra kritik då.
    Men har väl inte sålts i Sverige på många år, så vitt jag vet.
    Men kolla med Bicless som står bakom surfspot om mer detaljer om ON-brädorna mm. Men det är väl tack vare de är okända i Sverige, som priset är lite lägre också…
    Läs mera här : http://www.on-boards.com/2006/index.php?id=start_e

    http://www.shop.on-boards.com/product_info.php?cPath=21&products_id=33&language=en

  • johan86

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 20:00
    Knatte;396445 wrote:
    On är ett tyskt märke (tror jag) och är väl kända i Tyskland och är säkert inte bättre eller sämre än andra märken. De fanns i sverige på 90-talet och fick väl bra kritik då.
    Men har väl inte sålts i Sverige på många år, så vitt jag vet.
    Men kolla med Bicless som står bakom surfspot om mer detaljer om ON-brädorna mm. Men det är väl tack vare de är okända i Sverige, som priset är lite lägre också…
    Läs mera här : http://www.on-boards.com/2006/index.php?id=start_e

    http://www.shop.on-boards.com/product_info.php?cPath=21&products_id=33&language=en

    Danke Schön! Blir troligtvis en sån bräda framöver, leveranstiden kan väl knappast vara längre än någon vecka om grejerna finns inne.
    Tycker du att jag ska köra på 6,3kvm segel?

    /Johan

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2007 vid 20:05

    @Johan86 396487 wrote:

    Danke Schön! Blir troligtvis en sån bräda framöver, leveranstiden kan väl knappast vara längre än någon vecka om grejerna finns inne.
    Tycker du att jag ska köra på 6,3kvm segel?

    /Johan

    Japp ! Ett 6.3 kvm eller ett 7.2 kvm om du vill segla oftare. Men 7.2 kvm är lite tyngre och bökigare att lära sig på, så ett 6.3 kvm är ett säkrare val:laugh:

  • bicless

    Medlem
    11 juli, 2007 vid 20:27

    Hej

    Vill bara klargöra att master bommar, mastfötter alltid är sprillans nya 2007 om inte annat är specificerat. Ibland har vi segel från 2004, 2005, 2006 för att få ner priset. Detta står i sådant fall.
    Som basmast kör vi Fiberspar carbone med 20% kolfiber. Rykande färsk från excellfabriken i finland.

    Orsaken till att vi jobbar bland annat med On brädor är att vi tycker de är mycket prisvärda. De har kolfiber sandwich konstruktion vilket man normalt får betala mycket mer för inom andra märken. Detta ger en styv bräda som känns direkt under fötterna och hyfsade viktförhållanden.

    Mvh

    Bicless

  • johan86

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 17:35
    Bicless;396498 wrote:
    Hej

    Vill bara klargöra att master bommar, mastfötter alltid är sprillans nya 2007 om inte annat är specificerat. Ibland har vi segel från 2004, 2005, 2006 för att få ner priset. Detta står i sådant fall.
    Som basmast kör vi Fiberspar carbone med 20% kolfiber. Rykande färsk från excellfabriken i finland.

    Orsaken till att vi jobbar bland annat med On brädor är att vi tycker de är mycket prisvärda. De har kolfiber sandwich konstruktion vilket man normalt får betala mycket mer för inom andra märken. Detta ger en styv bräda som känns direkt under fötterna och hyfsade viktförhållanden.

    Mvh

    Bicless

    Åhå! Skönt att höra, tyvärr hörde jag att on-brädorna var slut. Men det fanns en AHD Inspiro 68 på 117l till salu (begagnad), Vad tycker ni om den brädan. Skall jag köra på en sådan istället?

    /Johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfpaket på surfspot.se, nåt att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.