Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfparkeringen i varberg

  • Surfparkeringen i varberg

    Publicerad av diahl på 14 juli, 2006 vid 04:59

    Undrar om det stämmar att den så kallade surfparkering/campingen i varberg
    är stängd för övernattning. Och i så fall var tar en surfare vägen då.
    För man kan ju inte boka plats på en vanlig camping vid jultid för att få plats
    typ vecka 30 och så blåser det inget

    stickan svarade 17 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • adde

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 12:07
    diahl wrote:
    Undrar om det stämmar att den så kallade surfparkering/campingen i varberg
    är stängd för övernattning. Och i så fall var tar en surfare vägen då.
    För man kan ju inte boka plats på en vanlig camping vid jultid för att få plats
    typ vecka 30 och så blåser det inget

    Om jag inte minns fel så har “lokala förskrifter” gällt i apelviken, dvs det har INTE varit tillåtet att campa varesig på gruspakeringen eller på den stora gräsparkeringen tidigare heller. Möjligtvis har man numera valt att hålla hårdare på gällande regler.

  • adde

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 12:13
    diahl wrote:
    Undrar om det stämmar att den så kallade surfparkering/campingen i varberg
    är stängd för övernattning. Och i så fall var tar en surfare vägen då.
    För man kan ju inte boka plats på en vanlig camping vid jultid för att få plats
    typ vecka 30 och så blåser det inget

    Om jag inte minns fel så har “lokala förskrifter” gällt i apelviken, dvs det har INTE varit tillåtet att campa varesig på gruspakeringen eller på den stora gräsparkeringen tidigare heller (i motsats till vad som gäller enligt allemansrätten mao). Möjligtvis har man numera valt att hålla hårdare på gällande regler.

    Man kan dra en parallell till vad som numera händer i Danska Thy (från Krik till Hanstolm), där har surfare setts som snyltare som “tar men inte ger”, dvs vildcampar, skitar ner bajsar i buskar osv… Där har man dragit igång ett sammarbete S2S – surfer 2 surfer, som syftar på att man som surfare inte skall snylta eftersom det drabbar alla surfare (främst localsen), man sammarbetar med flera campingar och har tom fixat “quick-camping” i Krik där man bara parkerar bussen, där finns alla faciliteter inkl trådlöst internet. Detta sker såklart i sammarbete med “building the cold Hawaii” dom syftar till att sätta Thy bättre på kartan och förhoppningen är att få en PWA tävling! Tredje projektet är såklart savemiddles!

    Kanske har campingarna tröttnat på att folk campar gratis på parkeringen bredvid.

    /adde

  • mattap

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 22:35

    tror inte det är så stort problem för de fullbelagda campingarna om 20 folkabussar står på grusparkeringen över natten så länge vi sköter oss å tar hand om vår skit. Trots allt drar de åxå nytta av surflivet som råder i Vbg! Dessutom verkar det rätt lugnt, förra vecka när jag var där å badade å hade bussen på parkeringen så gick det runt en snubbe till alla bussar/husbilar från turistinformationen å informerade alla om att det skulle ske en kontroll under natten så ingen skulle åka dit! Public service! 🙂

  • inge

    Medlem
    16 juli, 2006 vid 19:31

    Har varit i Apelviken denna helgen fre-lör och lör-sön utan P-bot. Kommer fortsätta med detta åtminstonne till första p-boten.
    Den nya “surfparkeringen” som Apelvikensstugby har bestod till 95% av svensson familjer med husvagnar utan surftillbehör, så gick det med den surfparkeringen!!
    Vi får se vad som händer

    /J

    Ps. När man vill surfa och eventuellet övernatta under icke semester period, var kan man vända sig då?
    Är det under denna tiden OK att övernatta på grusparkeringe? Ds.

  • jopi

    Medlem
    17 juli, 2006 vid 19:58

    Fick P-böter i tisdags natt i apelviken. Det är parkeringsförbud 02-06 vilket jag helt missade, en morgonpigg p-vakt hade lappat mig 05:40. Så var det med det 🙁

  • doc

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:54

    Hörde just ryktesvägen att Kärradals camping norr om Varberg eller om det var campingen precis intill (?) har något man kallar Quick-stop. Kostar knappa hundringen för att ställa bilen över natten och man har tillgång till toalett. Bättre än böter, o vi håller anseendet för surfarna uppe genom att inte snylta.

    Något liknande är vad som skulle behövas för att få slut på kravallcampingen i Klitmöller/Hanstholm.

  • adde

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 09:12
    Doc wrote:
    Hörde just ryktesvägen att Kärradals camping norr om Varberg eller om det var campingen precis intill (?) har något man kallar Quick-stop. Kostar knappa hundringen för att ställa bilen över natten och man har tillgång till toalett. Bättre än böter, o vi håller anseendet för surfarna uppe genom att inte snylta.

    Något liknande är vad som skulle behövas för att få slut på kravallcampingen i Klitmöller/Hanstholm.

    Krik Camping har det, ligger dock lite långt söderut från klittmöller. Finns info http://nasa-klitmoeller.dk/

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 juli, 2006 vid 18:28

    Jaha, nu får man alltså lära sig att flytta bussen mitt i natten el pakera på ngn annan plats…gissar att parkeringen utanför SP kommer att vara välbesökt 😉

  • matsb

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 19:17
    jopi wrote:
    Fick P-böter i tisdags natt i apelviken. Det är parkeringsförbud 02-06 vilket jag helt missade, en morgonpigg p-vakt hade lappat mig 05:40. Så var det med det 🙁

    Mors johan,

    Låter inget roligt…alls….;-)

    Hoppas att du fick segla på dagen sen, så att det kompenserade P-boten och sen så gissar jag att du rockar vanligt!

    ha en skön semester och mycket vind

    mats

  • blabussen

    Medlem
    21 juli, 2006 vid 19:41

    surfparkeringen borde kulturminnesmärkas.. det blir andra bullar när 40-talisterna går i pension, då blir det säkert miniramp på surfparkeringen 😀

  • blabussen

    Medlem
    21 juli, 2006 vid 19:42

    om ni sprejar över parkeringsförbudsskylten vid parkeringen får de inte bötfälla er.. måste sitta en giltig p-skylt..

  • mbkpeter

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 06:20
    blåbussen wrote:
    om ni sprejar över parkeringsförbudsskylten vid parkeringen får de inte bötfälla er.. måste sitta en giltig p-skylt..

    Ja, eller så gör man INTE det, så kanske det slipper uppstå regelrätt krig.
    Ta det lugn. Jag körde (som 4-5 andra bilar också) silvertejp på nummerskylten. Låter som ett pucko kanske, men natten före blev 10 bilar bötfällda utom en som hade tejpat bilen.

    Aloha

  • blabussen

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 07:25

    sant.. kan vänta med järnsågen.. verkar smart med silvertejpen

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 juli, 2006 vid 16:35
    mbkpeter wrote:
    blåbussen wrote:
    om ni sprejar över parkeringsförbudsskylten vid parkeringen får de inte bötfälla er.. måste sitta en giltig p-skylt..

    Ja, eller så gör man INTE det, så kanske det slipper uppstå regelrätt krig.
    Ta det lugn. Jag körde (som 4-5 andra bilar också) silvertejp på nummerskylten. Låter som ett pucko kanske, men natten före blev 10 bilar bötfällda utom en som hade tejpat bilen.

    Aloha

    Silvertejp både bak och fram?
    Räcker det inte för p-lisan att bara ta bort tejpen då och ge skriva en bot?

  • mbkpeter

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 21:29
    Oregistrerad wrote:
    mbkpeter wrote:
    blåbussen wrote:
    om ni sprejar över parkeringsförbudsskylten vid parkeringen får de inte bötfälla er.. måste sitta en giltig p-skylt..

    Ja, eller så gör man INTE det, så kanske det slipper uppstå regelrätt krig.
    Ta det lugn. Jag körde (som 4-5 andra bilar också) silvertejp på nummerskylten. Låter som ett pucko kanske, men natten före blev 10 bilar bötfällda utom en som hade tejpat bilen.

    Aloha

    Silvertejp både bak och fram?
    Räcker det inte för p-lisan att bara ta bort tejpen då och ge skriva en bot?

    Nu snackar vi biltemas tejp.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfparkeringen i varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.