Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfvänlig “vanlig” bil

  • Surfvänlig “vanlig” bil

    Publicerad av _frippe_ på 23 november, 2004 vid 19:03

    Jag funderar eventuellt på att byta bil och skulle då gärna ha en där man (hyfsat smidigt) kan ha grejjorna inne i bilen. Jag vet att det optimala är en buss typ VW (har själv ägt en en gång i tiden), men jag föredrar komforten och prestandan i en mer personbilslik bil. Jag är alltså ute efter en nyare bil där man på ett smidigt sätt kan fälla baksätet och passagerarsätet fram och peta in en bräda, några segel och master och en bom. Jag vet att det t ex går i en Volvo V50 (fällbart passagerarsäte fram). Har ni fler förslag/erfarenheter?

    diil svarade 19 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • basse

    Medlem
    24 november, 2004 vid 09:25

    Jag hade en Passat kombi förut. Den går det in massor i. Man kan fälla den breda sidan bak bakom passagerarsätet samtidigt som man fäller detta mycket bakåt. Får lätt in freestyle och wave utr samtidigt och kan då sitta 2.

  • the_novice

    Medlem
    24 november, 2004 vid 09:44

    Har nyligen bytt från en Renault 5 till just en Passat kombi (eller Variant som dom vill kalla den) och det funkar rätt bra tycker jag. Tar man av nackstödet på framsätet, körd det max framåt och fäller sätet bakåt så är det nästan nere i nivå med den uppfällda baksätes sitsen. Avståndet från bakluckan till den uppfällda baksätes sitsen är väl ca 175 cm har jag för mig, så bommar och mindre segel kan ligga plant medans brädor då sticker fram över det fällda framsätet. Kör ofta med fyra segel (3.7-6.4) och två brädor utan problem.

  • ola_p

    Medlem
    24 november, 2004 vid 11:41

    Var går gränsen för personbilslik?
    Vito ser fin ut tycker jag personligen, men det kansek är för mkt buss?

  • basse

    Medlem
    24 november, 2004 vid 13:52

    Vi har en V-klasse nu. Skitbra…. det vi hört och märkt är att de ha lite problem med rost i dörrarna så det skall man kolla först. Det går in en hel del i den också. Utan problem 3 personers wave OCH freestyle utr och då sitter alla som kungar. Har en bild hemma från sist vi var i Halmstad och skulle byta mellan Vilshärad och ringenäs och bara slängde in allt utan att ta bort fenorna… fullt! laugh.gif

  • larry

    Medlem
    24 november, 2004 vid 14:37

    Mitt tips till dig Frippe!

    Billig bil och dyr väckarklocka wink.gif laugh.gif shocked.gif grin.gif : wink.gif

    Med takräcke funkar nästan alla bilar. Ska du ha prylarna i bilen funkar säkert alla kombibilar som är större än mellanklassen och en del av mellanklassbilarna. V50 tycker jag verkar fin.

    Jag skulle sätta automatlåda och sjyst mugghålllare som prio ett på min bilväljarlista i alla fall.

    /Laban

  • _frippe_

    Medlem
    24 november, 2004 vid 15:21

    Automatlåda står redan på listan, men mugghållare var ett bra tips 🙂
    Skämt åsido, takräcke fungerar, det vet jag, men grejjorna blir lite lättare att stjäla då, plus att det är krångligare att spänna fast osv (ja, jag är lite slö). Jag har en V40 nu och i den går det inte att lasta prylarna eftersom framstolen inte går att fälla på något bra sätt. Fäller jag baksätet så viks sitsen upp bakom framstolen så den går inte att fälla bakåt, och framåt är lutningen begränsad (den går inte att vika fram mot instrumentbrädan).

    Det jag var ute efter med min fråga var att få exempel på bilar där man kan få ett 2,60 långt utrymme att skyffla in prylarna i, t ex genom att kunna vika ner passagerarsätet. Sedan är ju det så klart inte mitt enda kriteria för mitt nästa bilköp, men en nice-to-have.

    En Vito är nog för mycket buss för min del, men ska man ha något åt det hållet är jag säker på att den är grym.

    Jag kanske ska ta mig en närmare titt på en Passat som någon nämnde…

    Larry, väckarklockan skippar jag nog, tidiga morgonsurf är inte min grej ändå crazy.gif

  • mag

    Medlem
    24 november, 2004 vid 16:28

    Renault Laguna! Bättre kvalitet än din Volvo, stor som en V70, mycket billigare begagnade, go komfort men samma serviceverkstäder. (Jobbar en del med dessa verkstäder så det där med kvaliteten jämfört med Volvo stämmer tyvärr rätt ofta)
    /Magnus

  • stinger

    Medlem
    24 november, 2004 vid 18:32

    Jag körde hem en F2 Sputnik 285 i en Volvo S40 i våras. Nya modellen av S40 med fällbar framstol. Fällbara framstolen är nog extra tror jag, verkade så när jag läste instruktionsboken.

    Riktigt kul bil för övrigt…

  • mattap

    Medlem
    24 november, 2004 vid 21:06

    V40 som jag har, har fällbart framsäte, tror det är standard. Får in min 268utan problemas! Men jag HATAR att stuvain grejjorna i bilen så jag tänker köpa en VW tranporter 01-04 TDI och använda som personbil ist. Billigare än V40:n på alla sätt (varför skrev jag detta? Du ville ju inte ha en buss)

    Hade funderingar på en Grand Voyager tidigare, men det verkar ha lite verkstadsproblem!!?

    Allvarligt hade jag köpt en 850 eller en 945 om jag varit du! Bra,billig bil! 945 har dessutom bara blivit gubbkörd, eller har någon sett en person under 50 i en 945? Bilaffärer är alltid dåliga affärer, speciellt om man är lite kräsen. Tyvärr ville inte frugan ha en kontainer, så det blev en V40 för vår del!!

    /M

  • sinclair

    Medlem
    26 november, 2004 vid 10:52

    Jag har en volvo v70, jag valde mellan den och v50. Jag är väldigt glad att jag inte tog v50 som känns lite för liten. När jag slänger in mina grejer i v70 behöver jag aldrig tänka på hur jag packar.
    Var i klittmöller med bilen, den var då laddad med 3 brädor, 4 master, 3 bommar, 5 segel och 2 pers. Då fick jag stuva lite då jag hade allt i bilen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 november, 2004 vid 13:31

    Dodge Magnum är det ultimata. 5 m lång, komfort och USA status. Beställs genom Exclusive Car i Västberga!
    //
    Kesse

  • basse

    Medlem
    26 november, 2004 vid 13:37

    grin.gif

    Fett!!

  • _frippe_

    Medlem
    26 november, 2004 vid 14:11

    Sjysst, då kan man ju även lasta in sin gamla “pråm” från 80-talet laugh.gif

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2004 vid 15:50

    Det är väl knappast fem meter långt lastutrymme???

  • sunil

    Medlem
    30 november, 2004 vid 18:39

    volvo 245 är de självklara valet!
    du kan få köpa min … har bara gått 44000 nånting wink.gif
    går som en klocka…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Surfvänlig “vanlig” bil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.