Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfzone på Facebook för vinduppdateringar

  • Surfzone på Facebook för vinduppdateringar

    Publicerad av smajicsamir på 20 juli, 2010 vid 11:48

    Hej,

    Ny här på forumet (och även inom sporten) så jag vet ej riktigt om detta som härunder kommer föreslås redan finns.

    Något jag ibland tycker är jobbigt är att veta vart man ska åka (vart blåser det). Ibland visar ju prognoserna helt fel (både på gott och ont). Det enda sättet att vara säker att att faktiskt åka ut till en spot.

    Eftersom flera har mer “moderna” telefoner så skulle man kanske kunna utnyttja dessa för att hålla sig uppdatera om vind i regiponen. Skulle man inte kunna göra en Facebook grupp eller liknande som man kunde bli medlem i. Där kan medlemmar skriva in Spot, Tid, Vindhastighet på som man sedan kan hålla koll på för att veta var det blåser och var folk befinner sig. Kanske kan utveckla idéen med mer information.

    Vad tros, kan detta vara något?
    Ha det gott!

    sonkie svarade 13 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • broderisak

    Medlem
    20 juli, 2010 vid 14:17

    Tycker jag vore kanon!!!! Samt att det som du säger väldigt lätt efter som det då räcker med ett vanligt Sms så har man all info..

  • smajicsamir

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 06:58

    Jag tänkte mer en sida/facebook sida där man kan posta inlägg ungefär som ett forum fast till skillnad från surfzones forum så kommer man lätt åt det via mobilen (det finns ju appar till facebook för moderna telefoner (iphone och andriodtelefoner))

  • Kjello

    Gäst
    21 juli, 2010 vid 07:21

    Det går lika lätt att ha en länk till Surfzone i mobilen.
    Bara starta en tråd, och göra direktlänk till den.

  • smajicsamir

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 07:51

    Absolut, bara man kan komma åt det på något sätt så man slipper åka ut till olika ställen för att upptäcka att det inte blåser eller tvärtom, surfa in på surfzone på kvällen för att upptäcka att det blåst perfekt under hela dagen trots att alla prognoser säger annat.

    Frågan är bara vad som är bäst, det känns som en tråd kan vara lite svårare och administrera, skriva till (facebook appar är det ju bara att posta i, man behöver inte logga i varje gång och leta upp var man ska skriva osv.)

  • kaptenen

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:00

    Eller typ ha ett par twitterkonton som är öppna för alla att använda (med antagandet om att twitter finns till mobiler, har aldrig själv använt det). Säg att man delar upp kartan i 4 st geografiska regioner för att ö-viks surfarna ska slippa bli spammade om hur mycket det blåser i skanör och vice versa. Sen lägger man bara ut användarnamn+lösen här på forumet så alla kan gå in och uppdatera när de är på spoten och tala om hur vinden är. Det jag får känslan av att vi söker här är mer ett snabt och enkelt sätt att förmedla korta meddelanden om olika spots och då känns det betydligt enklare att använda twitter än facebook.

  • brange

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:32
    kaptenen;621733 wrote:
    Eller typ ha ett par twitterkonton som är öppna för alla att använda (med antagandet om att twitter finns till mobiler, har aldrig själv använt det). Säg att man delar upp kartan i 4 st geografiska regioner för att ö-viks surfarna ska slippa bli spammade om hur mycket det blåser i skanör och vice versa. Sen lägger man bara ut användarnamn+lösen här på forumet så alla kan gå in och uppdatera när de är på spoten och tala om hur vinden är. Det jag får känslan av att vi söker här är mer ett snabt och enkelt sätt att förmedla korta meddelanden om olika spots och då känns det betydligt enklare att använda twitter än facebook.

    Ett twitterkonto vore perfekt.
    Fast om vi lägger upp loginuppgifter här tror jag det blir rätt mycket spam.
    Det man kan göra istället är att någon admin här på surfzone skapar som du skrev 4 twitterkonton.
    Sen är det bara för alla användare att ha varsitt konto och “RT surfzone-västraskåne”. Så dyker det upp i alla för alla som följer surfzone-västraskåne. (Om jag inte har helt fel för mig.)

  • kaptenen

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:40

    Men är det inte så då att endast admin kan posta nya saker på den? Tanken är ju att alla ska kunna följa OCH uppdatera den, går det att lösa? Jag har som sagt aldrig använt twitter så rätta mig om jag har fel

  • brange

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 08:59
    kaptenen;621741 wrote:
    Men är det inte så då att endast admin kan posta nya saker på den? Tanken är ju att alla ska kunna följa OCH uppdatera den, går det att lösa? Jag har som sagt aldrig använt twitter så rätta mig om jag har fel

    bara admins som kan posta saker via kontot. Men tanken var att andra folk skulle kunna posta saker via sina egna konton till surfzone-konton. Men efter lite tester så fungerade det tydligen inte så som jag trodde, tyvärr.

    Man kan använda sig av s.k. hashtags istället, men då gäller det att hitta en bra klient som kan söka på sådana.

  • smajicsamir

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 09:10

    Ni hade några riktigt bra idéer där, att dela upp kartan i zoner är bra. Twitter hade varit kanon om man hade kunnat lösa det på något smidigt sätt. Funderar på om det verkligen skulle bli så mycket spam ifall man delade ut användaruppgifter på formumet? kanske, kanske inte. Kanske värt ett försök.

  • kaptenen

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 09:39

    Kan man inte göra någon halvkompromiss med spamsäkerheten, typ att admins skickar ut användarnamn och pw till alla medlemmar och låta nya medlemmar requesta inloggnignsuppgifter från admins (eller den som nu sätts som ansvarig för kontona). Det gör ju att det iaf blir lite svårare för sabotörer att gå in och spamma sidorna, i alla fall knepigare än att ha en öppen grupp på facebook där vem som helst kan gå in och gå lös.

  • skotten

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 10:47

    Isnt steffo andoid optomised? I thought it was?

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • smajicsamir

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 11:45

    Jo nu ser jag att det ska finnas en app som heter TapaTalk (iphone, android och blackberry). Ladda ner och installera, sök sedan upp surfzone. Logga in i forumet med ditt användarnamn (jag klickade via Meny på min HTC Desire och där fanns login)
    Du kommer nu rakt in i forumet och kan kolla bland trådarna, Man borde då lägga upp de olika trådarna som huvudtrådar (sticky Topics) så man hittar dom överst.

    Android:
    [IMG]http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=100×100&chl=http://cyrket.com/qr/59344[/IMG]

    Om bild-länken ovan inte funkar på er telefon så söker ni efter Tapatalk Forum App på Android Market.

    Iphone:
    http://itunes.com/app/tapatalkro

    Startat man upp trådarna så är det bara att posta rakta in i dom! Tror det kan funka kanon.
    Verkar tex som om det blåser bra idag (sitter i Lund) men jag vet inte om det blåser ute i Habo, hade varit kanon om man kunde kollat från en “säker källa” :smirk:

  • smajicsamir

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 11:49

    Verkar som om man behöver köpa betalverisionen av programet på en android telefon, och det blir ju svårt eftersom vi ännu inte kan göra det i Sverige. Men det funkar för iphone användare om de köper appen för 22kr.

    Vi som har android kan endast läsa och inte skriva 🙁

  • lima-ko

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 12:22

    Ännu en anledning varför man kör iPhone och inte det där andra krångliga =).

    Låter som en riktigt bra idé, bästa jag hört på hur länge som helst.

    Går det att göra underkategorier i en tråd?
    Vore ju perfekt om allt samlades i samma tråd, något i stil med LIVE-observationer, och där under får folk eftersom skapa trådar för sitt spot (eller bara för de största).
    Är man sen på plats och vill lämna en rapport går man in och skriver och tar med datum samt tid och kanske några korta fakta som:
    Går det gäss?
    Är det andra ute och åker redan?
    Kan de hålla höjd?
    Vilka storlekar kör de, 13-15, 10-12, 7-9 eller liknande?

    Jag personligen skulle tycka att det här var otroligt användbart, bomkörningar är inte bra för själen =).

  • kaptenen

    Medlem
    21 juli, 2010 vid 12:33

    Jo det låter ju bra, men tror ni inte det blir lite för omständigt om folk måste köpa apps, och fixa inställningar etc för att posta på forumet, risken blir ju att folk skiter i att skriva för det tar förlång tid att mecka med det där på en blåsig strand med knackig täckning på gsm-nätet på sin höjd. Fördelen (och jag har fortfarande inte testat, detta är bara i mitt huvud) med twitter är väl att det är som att skriva ett sms. Skriv, skicka, launcha…?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Surfzone på Facebook för vinduppdateringar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.