Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surra bommen

  • surra bommen

    Publicerad av sonofisai på 24 augusti, 2010 vid 08:20

    Jag har ett problem. Har ju precis köpt grejer och de är uråldriga. Jag vet jag borde byta så alla såna kommentarer betackar jag mig..

    Är det någon som har erfarenhet av hur man ska spänna bommen i masten. Den ska surras fast… otroligt svårt att spänna tillräckligt hårt.

    tsss svarade 13 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • skarabe

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 08:27

    Jag har för mig att den bom jag hade som skulle knytas vid masten kunde jag ha liggandes längs med masten medan man gör själva knuten. Sedan när du viker ut bommen 90 grader från masten så spänns tampen och bommen sitter hårt fast. Det finns dock väldigt många varianter på bommens färstanordning, så posta gärna någon bild så blir det lättare att ge tips.

  • sonofisai

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 08:30

    Ja det kanske skulle kunna funka. Ska testa det i em. Det blåser ju äntligen ganska bra nybörjarvindar..

  • schnitzler

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 09:06

    På den modellen jag hade skulle man precis som skarabe säger luta bommen uppåt längs med masten för att sedan spänna snöret när man lutar ner den.
    Men börja först med att knyta ett snöre så att den bildar en rund ring. Ta sen snöret runt masten så att det på varje sida bildar en ring som man för ihop till en genemsam på andra sidan masten. Den nya “ringen” på andra sidan masten ska inte vara i linje med masten utan 90 grader. Där ska du föra i bommen som du sen lutar neråt.
    Blir det för löst gör du en mindre ring, går inte bommen ner gör du en större..

  • stefan_gbg

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 09:20

    Äntligen nybörjar vind? Det har väl blåst nybörjar vind sedan i höstas. IDAG blåser det däremot inte nyböjar vind ialla fall inte på V-kusten!

  • sonofisai

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 10:55

    Jo i inre småland är det nybörjarvind… vi har väl 4-5m/s. Tidigare har det varit närmast vindstilla… Vi surfar på en liten insjö dessutom.

  • alken

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 17:37

    jag har provat många varianter, ingen får bommen att sitta fast bra men det finns de som är mindre dåliga. Jag tror också på den där man först spänner snöret med bommen uppvikt längs masten. När den sedan vinklas ned spänns snöret. Men en bekant som var vindsurfinginstruktör på 80 talet provade mina grejjer för ett tag sen och då frågade jag faktiskt om bommen, hon tyckte att man helt enkelt fick acceptera att bommen rör sig en hel del och själv satte hon fast den utan att vinkla upp bommen eller nåt sånt, det var helt enkelt inge värt krånglet för den lilla vinsten. Man får gilla läget helt enkelt!
    Jag provade en gång att fästa min moderna bom på masten, det gick faktiskt(men det krävs en lång bom, typ formula eller race) men jag seglade aldrig av rädsla för att bryta av masten med all den extra kraft man får med sele.(masten ser klen ut jämfört med moderna master och den brytande kraften från en sittsele är ganska stor). Anledningen till att jag ens tänkte på detta var en kombination av måste pröva känsla och att det är HELT omöjligt att använda sele på en knytbom.(kanske nån gjort det på 80 talet men det är verkligen inget att rekommendera för det har jag däremot provat)

  • styret

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 19:04

    vet inte hur lång bom du behöver. Men jag har en gammal bom men med snabbspänne liggande i boden på Öland som du kan få gratis om du har vägarna utåt kusten någon gång.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 19:29

    aloha power till styret!

  • broenet

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 20:12

    mät lite på bommen vart du vill ha den när du seglar. sen tar du loss bommen, borrar hål i masten, ett hål 1mm ovanför och likadant nedanförbommen. sen när du riggat fast seglet så drar du in 2 spärrar av järn eller något så kan du köra lite knopar svinhårt runt dom med bomen några varv så sitter det. kan ju göra så om du har gamla och usla grejer att du inte bryr dig så mycket. funkar, lovar.

  • alken

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 20:30
    broenet;627729 wrote:
    mät lite på bommen vart du vill ha den när du seglar. sen tar du loss bommen, borrar hål i masten, ett hål 1mm ovanför och likadant nedanförbommen. sen när du riggat fast seglet så drar du in 2 spärrar av järn eller något så kan du köra lite knopar svinhårt runt dom med bomen några varv så sitter det. kan ju göra så om du har gamla och usla grejer att du inte bryr dig så mycket. funkar, lovar.

    Akta brottanvisningar…. kras!

  • sonofisai

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 05:12

    Var ute igår och provade det där med att vinkla upp bommen mot masten. Funkade jättebra tills plasten på bommen som ligger mot masten krasade… Åldrad plast är inte att leka med. Suck. Undrar hur jag ska göra nu…

  • skarabe

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 08:07

    Trist att bommen gick sönder.. Tyvärr är detta inte bara ett fenomen som drabbar äldre utrustning. Även nyare grejer går sönder när man som minst önskar det 🙁

    Känns dock som du har en livlina hos Styret

    styret;627710 wrote:
    jag har en gammal bom men med snabbspänne liggande i boden på Öland som du kan få gratis

    Bussgods är ju inte så dyrt om du inte har vägarna förbi Öland.. Hoppas du hittar en lösning!

  • sonofisai

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 11:31

    Jag får väl höra med livlinan. Annars kanske det går att skaffa beg grejer för inte så mycket pengar.

    Det där med cash är ju inte min bästa tillgång…

  • broenet

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 17:19

    står fast vid mitt exempel fast med 4 hål istället. 2 och 2 som korsar varandra där du bara sätter in järnspärrar och virrar runt. sitter ju som sten fohevede!!!!

  • broenet

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 18:05

    hur fan bifogar man filer egentligen? :p kan man inte bläddra från datorn? kan bifoga en bild där jag visar hur jag menar!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing surra bommen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.