Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svårt att starta själv ?

  • Svårt att starta själv ?

    Publicerad av lasse-i-gatan på 17 augusti, 2007 vid 19:50

    Åker ner till Hurgada i vinter så att ungarna kan ta dyk cert.
    Själv funderar jag på en kite kurs där nere.
    Nu har omtänksamma(?) människor berättat för mig att man måste vara helt överjävlig för att kunna starta själv. man måste vara två.
    Och då faller hela min fantastiska tanke att jag bara skall kunna ta grejerna när andan faller på och sticka ut själv när jag väl kommer hem.
    fråga från en dummie ,- Är det så svårt att lära sig starta själv ?

    skotten svarade 16 år, 6 månader sedan 20 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • eddie

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 15:35

    Du bör i vilket fall kitea ihop med andra. Som en ren försiktighetsåtgärd.
    Landa den själv kan vara riskfyllt.

  • gubbe

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 16:52

    Med reservation för att jag är fullständig nybörjare själv och bara torrbrutit på en åker – dock både i lätt och (för) hård vind vill jag lämna följande kommentar: Det är inga problem att själv starta och landa en foil.

    Min erfarenhet är som sagt ringa och jag har en liten foil (5 m) och har inte haft den ute i mer än 8-10 m/s (något mer i byarna) och det gäller som sagt på land med en open cell foil. I övrigt vet jag inte, har dock uppfattat att LEI-kites är lite knepigare.

  • vallevall

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 08:48

    Nej det är inte svårt att starta kiten själv.

    här är en film på youtube http://www.youtube.com/watch?v=NSaEYB1dI4c

  • walle

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 19:13

    Så länge du köper modernare grejjor, Bow/sle kites eller foil, så är det lätt som en plätt att både starta och landa själv!

    Men snålar du och köper en “gammal” “C- kite” så lär du få problem i början + att de nästan e omöjliga att landa själv…

    satsa på en ny bowkite i så fall!

  • fesen

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 19:22

    @walle 406942 wrote:

    Så länge du köper modernare grejjor, Bow/sle kites eller foil, så är det lätt som en plätt att både starta och landa själv!

    Skulle väl inte påstå att det är lätt som en plätt, men fullt möjligt iaf.

  • walle

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 17:57

    @Fesen 406946 wrote:

    Skulle väl inte påstå att det är lätt som en plätt, men fullt möjligt iaf.

    jag påstår att det är lätt som en plätt!
    visar dig gärna tekniken, gör det både i lättare och i hårdare vindar!

  • fesen

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 18:13

    @walle 407223 wrote:

    jag påstår att det är lätt som en plätt!
    visar dig gärna tekniken, gör det både i lättare och i hårdare vindar!

    Gör det redan själv, på mer än ett sätt. Men har du några bra tips för att göra det säkrare/pålitligare/whatever så vill vi nog alla tacksamt ta del av dom.

  • eddie

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 19:36

    Oavsett vad ni säger så skall en nybörjare inte kitea på egen hand. En 5m2 är knappast representativ eftersom den är för lite för att kunna använda till något vettigt.

  • lina

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 10:03

    @Lasse i gatan 406493 wrote:

    Åker ner till Hurgada i vinter så att ungarna kan ta dyk cert.
    Själv funderar jag på en kite kurs där nere.
    Nu har omtänksamma(?) människor berättat för mig att man måste vara helt överjävlig för att kunna starta själv. man måste vara två.
    Och då faller hela min fantastiska tanke att jag bara skall kunna ta grejerna när andan faller på och sticka ut själv när jag väl kommer hem.
    fråga från en dummie ,- Är det så svårt att lära sig starta själv ?

    inte kita själv! inge bra. men ibland startar jag själv o det är inte svårt, ett tips är att låta kompisen starta dig först, så kollar du att allt verka ok, ta ned den o hjälper kompisen ut, när du sen startar själv så se till att du viker upp kiten ordentligt med sand o att linorna löper fritt + att den ligger i bra vinkel i förhållande till vinden, sen springer du ut i vattnet, krokar i o sträcker linorna o rycker till så sanden flyttar på sig, funkar inte så bra om d är mycket tång i vattnet! 😉

  • lasse-i-gatan

    Medlem
    29 augusti, 2007 vid 19:53

    Tack för intressanta svar . Jag tycker det hela bådar gott.
    Nu hoppas jag att det är så kul som det ser ut. Spännande!
    Och, “lina” och “Eddie”, jag är oxå från Malmö så det blir kanske ni som får hjälpa mig ; )

  • johanw

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 07:46

    @Lasse i gatan 409846 wrote:

    Tack för intressanta svar . Jag tycker det hela bådar gott.
    Nu hoppas jag att det är så kul som det ser ut. Spännande!
    Och, “lina” och “Eddie”, jag är oxå från Malmö så det blir kanske ni som får hjälpa mig ; )

    dra bara ner till habo där e typ alltid folk..

  • patrikol

    Medlem
    1 september, 2007 vid 07:20

    @Eddie 407248 wrote:

    Oavsett vad ni säger så skall en nybörjare inte kitea på egen hand. En 5m2 är knappast representativ eftersom den är för lite för att kunna använda till något vettigt.

    Va faen är vi överens för en gång skull Eddie?

    Kunde inte sagt det bättre själv.

  • kiteraj

    Medlem
    7 september, 2007 vid 16:22

    hey =) i got my own way of lifting a kite myself. I do not know if its a well known technique but heres how it goes. After hooking myself in i walk to the water or just sit on the beach of there is alot of space. The lines have to be pretty strained, so your 30m away from the kite which is downwind (its on its back, as if its fallen into the water. Then you carefully pull the fifth rope to give it some lift…and thats all there is, next second its right infron of you in powerzone and flying up to twelve. Your lifting the kite from powerzone = dangerous. BUT, freaking eazy and quick..

  • thorn

    Medlem
    18 september, 2007 vid 16:54

    Ett sätt jag tycker är grymt bra är att fästa bommen i något stationärt och sen går man bara och ställer kiten på högkant ute i vindfönstret. Skynda dig tillbaka till bommen bara så den inte får för sig att launcha av sig själv.
    Tag 1 meter rep (inte för klent bara), gör en ögla i ena änden och fäst en kabinhake i den anrda så kan du ankra bommen vid det mesta som finns på stranden. Fins det inget att fästa i så har jag även med en sådan krok som man drar ner i jorden brukar fästa hunden vid, gör dock inte detta i vanlig sandstrand för då losnar den ganska lätt. Se till så kroken siter ordentligt så du slippter springa runt och jaga din kite eller skadar någon annan.
    Lycka till med att launcha själv.
    //Thörn

  • johanw

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:58

    @Thörn 416151 wrote:

    Ett sätt jag tycker är grymt bra är att fästa bommen i något stationärt och sen går man bara och ställer kiten på högkant ute i vindfönstret. Skynda dig tillbaka till bommen bara så den inte får för sig att launcha av sig själv.
    Tag 1 meter rep (inte för klent bara), gör en ögla i ena änden och fäst en kabinhake i den anrda så kan du ankra bommen vid det mesta som finns på stranden. Fins det inget att fästa i så har jag även med en sådan krok som man drar ner i jorden brukar fästa hunden vid, gör dock inte detta i vanlig sandstrand för då losnar den ganska lätt. Se till så kroken siter ordentligt så du slippter springa runt och jaga din kite eller skadar någon annan.
    Lycka till med att launcha själv.
    //Thörn

    låter ju så där bra…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Svårt att starta själv ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.