Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges mest bevarade Surfhemlighet!

  • Sveriges mest bevarade Surfhemlighet!

    Publicerad av joachim_larsson på 30 augusti, 2009 vid 07:48

    Man vet ju inte att man har det så bra, som Rossi sa, detta är ju skitbra och denna spot visste man inget om. det är inte bara de kända spoten som presterar.
    Ruben uttryckte sig LOOP CITY jag kommer gärna tillbaka….

    Lagun Varamobaden där hela Vättern ligger på vid Sydligt, Sydvästlig, Västlig, Nordväslig, Nordlig vind fungerar.

    Vågorna kan bli riktigt höga (2.5-3 m)

    Och lägger man till att det finns inga stenar, klart vatten (20 m siktdjup) långgrunt och vi har ett av Sveriges nyöppnade Surfcenter direkt på stranden.

    Man lägger till att det tar 2.5 timmar från Stockholm, man kan bo direkt på stranden hyra utrustning på plats.

    Här kan man också lägga kvar sina grejer i de speciella SurfBoxarna.

    Länk till windguru: http://www.windguru.cz/se/index.php?go=1&lang=eng&wj=msd&tj=c&odh=6&doh=22&fhours=180&vs=1&sc=338

    joachim_larsson svarade 14 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 08:01

    Fast Varamobaden har väl varit väl känt sedan mitten av 80-talet som surfspot?

    Men – värt att återupptäcka kan det såklart vara, och kul att ni fixar surfcenter där!

  • oscar

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 08:06

    Fäll alla träd så att vinden når in där vågorna bryter så skulle det bli riktigt bra!

  • zurfman

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 08:10

    Det är säkert värt resan från Stockholm…

    Haga park-liknande förhållanden med säkert jämnare vind än Stockholm vid de flesta vindriktningar (har själv kört litet nära Vänern o Vättern, jämnare vind än i St. dessa gånger). Var på väg dit i helgen men gjorde misstaget att lita på att Stockholm skulle bli bra…. (hoppas på dagen dock ???). Kanske dyker dit nästa helg om vinden ligger rätt.

    Finns det bra angivet var man bör kliva i o var man skall parkera (kanske olika på olika vindriktningar på en så lång strand)?

    Tack för ett bra tips!

    🙂 Patrik

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 10:54

    Var förbi i tisdags och kan verifiera att det ser ut som ett riktigt surfcenter och inget skjul på stranden. Motsvarande en riktigt stor villatomt som hade gräset fullt med riggar och prylar. Ett hus med prylbutik, riggtält med massa riggar hängande (Kona OD + XO), en större board-bod hade vad som såg ut att vara hela Exocets sortiment i alla storlekar från våg till formula.

  • joachim_larsson

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:09
    Oscar;571437 wrote:
    Fäll alla träd så att vinden når in där vågorna bryter så skulle det bli riktigt bra!

    Vågorna är ute i viken, där har du de stora vågorna och den rena vinden, annars har du rätt ganska svårt att köra kite om man inte är duktig, men det passar perfekt för Vindsurfing.

  • joachim_larsson

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:10
    Zurfman;571439 wrote:
    Det är säkert värt resan från Stockholm…

    Haga park-liknande förhållanden med säkert jämnare vind än Stockholm vid de flesta vindriktningar (har själv kört litet nära Vänern o Vättern, jämnare vind än i St. dessa gånger). Var på väg dit i helgen men gjorde misstaget att lita på att Stockholm skulle bli bra…. (hoppas på dagen dock ???). Kanske dyker dit nästa helg om vinden ligger rätt.

    Finns det bra angivet var man bör kliva i o var man skall parkera (kanske olika på olika vindriktningar på en så lång strand)?

    Tack för ett bra tips!

    🙂 Patrik

    Kom ner till vårt surfcenter det är där hänget är och det är bäst att utgå ifrån. Stjärnvägen 8

  • kronaldo

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 00:55

    Jag håller med oscar. Vinden stiger inne vid land så det är svårt att köra vågridning men är det verkligen träden som är problemet?

    Cool idé med surfcenter dock!! 😉

  • el_duderino

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 02:34

    Fan va ni Kona”bögar” är B!

    Och att citera Ruben är som att citera mitt rövhål efter jag ätit chili con (med) carne!

    Ärligt, är ni lobotomerade kanske?

  • kapten-k

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 08:41

    Tror kusten runt skåne krossar vättern vilken dag som helst.

  • slor4ever

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 09:28

    Märkligt vad provocerade vissa blir av att några vindsurfare gillar Varamon… Varför denna aggressivitet? Avund? Så klart det finns bättre ställen än Varamon, lika väl som det finns ställen som slår svenska västkusten.
    Själv är jag imponerad över Joachims arbeta där nere med att väcka intresset för sporten igen.
    När sist var det världsmästerskap i någon vindsurfing gren vid västkusten? -89?

    Har visserligen bara varit i Varamon 5 gånger så jag kan ha fel, men om man är ute efter ‘down-the-line’ vågsurfing är man på fel ställe. Däremot för bump-n-jump, lite kortare onshore vågridning etc så är detta ställe kalas. Och handen på hjärtat är det denna typ av segling majoriteten av seglarna här i sverige behärskar.

  • mats_o

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 10:50
    Slör4Ever;571761 wrote:
    När sist var det världsmästerskap i någon vindsurfing gren vid västkusten? -89?.

    I ärlighetens namn, vad är ett VM. Kollade snabbt deltagarlistan och av 60 deltagare var typ 45 svenskar. Eftersom alla körde Kona måste de 45 vara Joacims kunder!? Eller har jag fel? Rätta mig isåfall. Tävlingen kan då lika gärna kallas KM (klubbmästerskap) med några internationella deltagare.

    Wave Classic i Varberg brukar ju ha med några svenska PWA-tävlande varje gång. Ibland några internationella dragplåster – Josh Stone var väl med för några år sen. Är det VM då? Nja… Det enda riktiga “VM” inom vindsurfing är väl PWA?!

    Kul med entrepenörsskap i Motala, men kanske lite vilseledande i vissa fall. Kona är ju ändå bara EN bräda från EN tillverkare.

  • andersbq

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:10

    Det finns massa olika klasser som har VM. typ Speed, Slalom och Formula.
    Det är ISAF som ratificerar VM, inte PWA,
    Just Kona är en ny entypsklass och dom körde en “Gold Cup” i Motala, vilket dom själva menar är ett inofficellt VM (så har jag tolkat det).
    Jag tycker det är helt OK att kalla det Kona VM eller Kona Worlds, däremot är det lite trist att se massa rubriker där det står VM i Vindsurfing i Motala, det ger lite fel signaler.

    Vilket land deltagarna kommer ifrån eller från vem de har köpt sina brädor har ju inget med själva “VM” nomenklaturen att göra. Det finns säkert massor av segelbåtsklasser med en enda fabrik.

  • oaxen

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:23

    Jocke! Jag behöver hjälp.
    Jag har varit i Varamon tiotalet gånger genom åren. Varje gång med idealprognos, kuling från SV.
    Varje gång har jag åkt hem och konstaterat att jag gått över ån(Göta kanal i det här fallet) efter vatten.

    Kan du inte visa på en karta var det blir bra förhållanden i Varamoviken.

    / En som svurit på att aldrig mer åka till Varamon.

  • stinger

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 11:31

    Bortser man från Kona o allt det där så är Varamon ett bra B&J-ställe främst vid SSV-SV vindar, blåser det över 10 m/s så kan man få bra hoppvågor och även pröva sina (o)kunskaper i onshore-ridning, är man ute efter DTL som någon skrev får man åka någon annanstans.
    Jag upplever tråkigt nog att det är svårt att hitta rätt förhållanden när man bara åker till Varamon några få ggr/år, det krävs lite tur, skillnad när jag bodde i Motala och i princip bara surfade Varamon.

    Parkering, jag brukar parka mitt på stranden, mellan kitearnas Skogsborg och Konas Sjövik, jag tror vägen heter Vildmarksvägen eller liknande, där brukar det alltid drälla in några bilar från Örebro.

    OBS! Gör inte misstaget att surfa ner i norra “hörnet” av viken till de brytande vågorna där. Därinne blåser det aldrig något så det kan vara jobbigt att ta sig därifrån. Nej ta höjd typ två långa ben så finns bättre vågor och jämnare vind mitt ute i viken.

  • joachim_larsson

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 18:36
    Oåxen;571801 wrote:
    Jocke! Jag behöver hjälp.
    Jag har varit i Varamon tiotalet gånger genom åren. Varje gång med idealprognos, kuling från SV.
    Varje gång har jag åkt hem och konstaterat att jag gått över ån(Göta kanal i det här fallet) efter vatten.

    Kan du inte visa på en karta var det blir bra förhållanden i Varamoviken.

    / En som svurit på att aldrig mer åka till Varamon.

    Kolla in det här länken ca:300-400 meter ut ifrån stranden och inte för närma land(3-400 meter) i Norr.

    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&t=p&msa=0&msid=108114299677973707461.00044ad07d2c34df4009c&ll=58.54909,15.02861&spn=0.037529,0.132093&z=14

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sveriges mest bevarade Surfhemlighet!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.