Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SVF Speed 2014

  • andersbq

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 12:10

    Bra Janne att du preciserar vad du tycker är det holländska formatet (Weed Speed), jag trodde att ni menade USM-formatet som dom också kört i många år. (Ultimate Speed Meeting).

    EN brasklapp bara, bra att vi tycker till om allt, men sedan ska vi komma ihåg att det är ett format för svenska cupen som vi i slutändan ska komma fram till, inte en ytterligare evaluated ranking.

  • badjanne

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 12:55

    Så här var reglerna för USM 2013

    Notice of Race – Ultimate Speed Meeting 2013 downaload notice of race

    The USM is a rider event targeted at recreational to expert (GPS) speed surfers organized by St. GPS-Speedsurfing. The NK is meant for the experts but any USM competitor is welcome to inscribe for the event.

    1. Standby Days

    First Stand-by racing days period:

    May: 4,5,11,12,18,19,25,26

    June: 1,2,8,9,15,16,22,23,29,30

    Second Stand-by racing days period:

    September: 1,7,8,14,15,21,22,28,29,

    October: 5,6,12,13,19,20,26,27

    November: 2,3,9,10,16,17,23,24,30

    2. Number of Racing days

    There is a maximum of 2 racing days per period. Period 1: May and June, period 2: September, October and November.

    3. Racing day requirements

    Races must be held in a safe way. (Parts of) racing days might not count due to low temperatures and/or thunder. The head RTK can decide to exclude (parts of) a given racing day beforehand or after a day has been sailed.

    4. GPS

    All GPS devices that are in the GP3S list are allowed but we would like to advise the top riders to all use a Navi device. Non-doppler devices will get a deduction of 0.25kn over 5×10 sec avg. Also make sure your firmware is updated to the latest versions and the settings are correct (no minimum speed and do NOT delete the Datalogger).

    5. Location

    The location for the races is Strand Horst in the Netherlands.

    6. Entry fee

    Entry fee for the USM is € 25,00. http://Www.gps-speedsurfing.com Gold Membership is obligatory. The entry fee and if applicable the Gold membership should at least be paid for before the first racing day in which a competitor takes part in the event.

    pay your entry fee by clicking the Ideal logo:

    note: gp3s is collecting the entry fee on behalve of Stichting GPS-speedsurfing

    Or transfer the entry fee directly via your Bank account:

    Name: GP3S
    Bank Name: Rabobank Zuid West Friesland
    Account nr: 1338.76.330
    IBAN: NL82 RABO 0133 8763 30
    BIC: RABONL2U

    7. Registration

    Registration for the event should be done at the latest at the first racing day in which a competitor takes part in the event. Go to my GPS > my material > events and register for the USM 2013. Make sure to become Gold member before registration. Only Gold members can register.

    8. Time schedule

    Races will be held within a given fixed timeframe mentioned in the notice of race. The start time depends on weather forecast. The earliest possible start during a USM day is 12 o’clock to make sure those coming from far can join the race. In the final call, which will be given at the latest 12 hours before the start of the event, the earliest possible skippers meeting time will be mentioned

    9. Skippers meeting

    A skippers meeting will be held before the start of every USM race. The skippers meeting might be given by an experienced rider. The race director does not necessarily have to be present during the racing day.

    10. Safety

    Any competitor can protest against another competitor who is not racing safely. A protest which is allocated by the head timekeeper will automatically lead to disqualification for the day.The use of helmets and impact vests is strongly recommended.

    11.Liability

    Competitors participate in the event entirely at their own risk, see RRS 4 – Decision to Race. The organising authority or any of their officials or representatives or the sponsors or their officials or representatives will not accept any liability for material damage or personal injury or death sustained in conjunction with or prior to, during or after the event.

    12. Ranking

    The overall ranking will be based on 5×10 seconds and the low point scoring system is used with a weight factor depending on the avg speed of the best rider of that day.

    (The ‘-‘ sign means till/in Dutch: tot)

    High speed race: 70 – 75 km/h score * 1,00

    Ultimate speed race: 75> km/h score * 0,50

    There will be extra prices available for the overall highest Alpha and Nautical Mile set during the year event.

    13. Average speed groups

    In 2013 apart from the overall raking also a ranking with average speed groups will be made at the end of each period. A competitor will be placed in a given average speed group based on his/her standing average speed as shown in http://www.gps-speedsurfing.com. The standing average speed of a given competitor at the start of the first race a competitor takes part in, will be leading. Speed groups will be divided as follows:

    <50kmh

    50kmh to 55kmh

    56kmh to 60kmh

    61kmh to 65kmh

    66kmh to 70kmh

    71kmh to 75kmh

    >76kmh.

    If a competitor betters his or her average personal best speed as shown in the http://www.gpsspeedsurfing.com ranking before the second period, the given competitor will be placed in anotherspeed group during the second period. If a competitor didn’t post on http://www.gps-speedsurfing.combefore the start of the event the competitor may inform the race organization about his/her standing personal best.

    14. NK

    An NK (Dutch Championship) may be held at a potential Ultimate Speed day.

    Remarks:

    -A maximum of 2 racing days per stand by period will be held.

    -A High wind speed day will count if at least 1 rider set the required minimum speed for that given type of racing day and at least 10 riders set a minimum speed of 65 kilometers.

    -An Ultimate speed day will count if at least 1 rider set the required minimum speed for that given type of racing day and at least 5 riders set a minimum speed of 70 kilometers.

    -After 3 races one discard is allowed. Every race day will count for the ranking and the result * the factor will be used for calculating the discards. Competitors not participating at a given racing day will get maximum points: total number of competitors inscribed for the event + 1 * 1,50.

    -The overall ranking will be based on all races and will take into account the discards.

  • andersbq

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 14:35

    tack, fint med all text. Men nu undrar jag vilket som är det “Holländska upplägget/formatet”, vilket åsyftas? Och vad är det egentligen som ni i så fall gillar med det?
    (Mick, Faster och Badjanne!)

  • badjanne

    Medlem
    18 januari, 2014 vid 15:45

    Jag har kört ett par gånger i Holland och bredden där är grym. kanske mer än 100 deltagare. Där blir det lite folkfest på samma gång och alla kan vara med. Formerna är enkla. Sist jag deltog i Sverige kände jag att jag sabbade för er andra eftersom jag tycker det är kul att va med men klarar man inte 28 knop kan det bli just jag som kan sabba heatet. Därför har jag lagt av att tävla i Sverige. Åldern sätter lite spår och det är väl likadant med min huvudkonkurrent Lbj.

  • jester

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 08:00

    @Seve1000 720372 wrote:

    Jag tycker Anders förslag här är bra men att vi kör 5x10s istället då vi har längre heat att få till 5 bra repor på.
    Bana eller startboj tycker jag är bra då får inte “locals” någon direkt fördel.

    Att åka dit det blåser tycker jag är viktigast. Så en självklar deltävling måste ju vara Karpa;-)

    Bana eller startboj kräver ju funktionärer, och det har ju varit svårt att få tag på när vi vet exakta datum och platser. Och det kräver båt. Så den biten tycker jag att vi hoppar över…

    Och jag ställer som sagt upp med mig själv som resultatgubbe om jag kan den aktuella helgen. Om jag inte kan just den helgen kan ju filerna skickas till mig, och jag löser resultaten på distans. Tar lite längre tid att få resultaten då, men det kan ni kanske leva med?

  • svartepeter

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 11:21

    @andersbq 720367 wrote:

    Jag tycker SVF Speedcup 2014 ska ha:
    1. flyttbara tävlingsområden, beroende på prognos
    2. ett par helger extra mer än tidigare (så man har att ta av om det ställs in)
    3. någon form av banbegränsningar om det är möjligt (ibland räcker det med geografi, typ hollandsstrippen)
    4. avgränsade heat, men gärna längre än tidigare (I weymouth har det t ex varit 2 heat per dag, 9-12 13-16)
    MAO vi behöver alltså en dator med Jespers program, 2 bojar och stamgästkort på typ Scandic hotell.

    Tycker detta verkar vara kanonupplägg, 3-4 tillfällen på våren och 3-4 på hösten ger en trevlig tävlingssäsong som blir utslagsgivande då det blir 1-2 strykningar vilket gör att man kan missa 1-2 tillfällen utan att sumpa hela cupen.
    Kanske man kan lägga in någon eller några nya tävlingplatser, kanske någon i Stockholmstrakten och någon längre upp på västkusten (Grebbestad i sommartid kanske kan öka intresset för sporten)
    2 långa heat med 5×10 låter mest utslagsgivande.
    Bana eller inte bana kan vara lite olika beroende på förutsättningar vid tillfället.

  • lasse-n

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 12:57

    5×10 s mät data, flexibelt upplägg beroende av vind progg etc, på olika platser och ja, fler är 3 tävlingar.
    Försök hålla det så enkelt som möjligt, som om vi skulle fritids speed surfa helt enkelt.

  • mick

    Medlem
    19 januari, 2014 vid 16:26

    @ AndersBQ, det jag gillar är ett friare format. (Oavsett om det kallas Holländskt eller något annat)

    Alltså: En blåsig plats. En dag. 5x10s eller 1x250m. Eller 2 längre heat som du skriver.

  • andersbq

    Medlem
    26 januari, 2014 vid 12:49

    Tack för input allihopa. Det är ju ganska många som deltar men inte kommenterat något.
    Om du vill framföra något men inte vill posta det här, så kan du maila Gustav eller mig. Gustav.Enocksson(a)mogul.com eller anders(a)bjorkqvist.org

  • marcus

    Medlem
    3 februari, 2014 vid 15:45

    Ursäkta sen input, läste det tidigare och tyckte det var så mkt kloka kommentarer så jag
    slappnade av.
    Jag håller med i det mesta och har inga nya radikala åsikter:
    *Håll det så enkelt som möjligt.
    *Minst 2 st 5 x 10 s per dag. Tidsavgränsande. (Så tävlingen / att fotsätta segla mycket fortfarande är intressant även om tex vinden minskat en del på eftermiddagen).
    *Så klara banbegränsningar som möjligt. Startboj när det är möjligt och inte för svårt att ordna.
    (Gillar den stämningen som blir vid start från ung samma ställe)
    *Flyttbara tävlingsområden.

    2014 kommer bli kul !

  • matsd

    Medlem
    4 februari, 2014 vid 12:31

    Tycker att det har kommit in många bra förslag på tävlingsform.

    – Att köra när det blåser oavsätt plats (där vi kan utan att riskera livet).
    – Enkla startbojar om möjligt och sedan geografiska begränsningar så gott det går.
    – Utlysning av tävling med några dagar och eventuellt “Early warning” i början av veckan så att man kan planera lite.
    – Två heat per dag med en paus mellan heaten så att man kan gå in och äta. Samt utsatta tider så att alla kan ha chans att vara med under samma förhållande med tanke på att det blir en del resande.
    – 5×10 s, vilket gör att det är lättare att göra jämförelse sins emellan ute på vattnet samt att det gäller att inte bara träffa två byar ( för när vi ändå är ute och det blåser så kommer alla att vara ute och köra till de stypar).

    Vet inte om det har nämnts men det bör även finnas regler för om ett heat är godkänt vad gäller fart och antal deltagare. 2-5 stycken över en hastighet och minst 5-10 deltagare per heat, så att det inte blir en “lokal” tävling ( kanske inte är någon risk men ändå).

  • breaze

    Medlem
    1 mars, 2014 vid 19:52

    Låter rätt spännande med speed-tävlingar oavsett format tycker jag (som återfsllsrookie!).
    Blir möjligtvis någon av dessa heat av i Stockholmsområdet? Vore kul att komma o titta på om inte annat… :

    Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

  • andersbq

    Medlem
    4 mars, 2014 vid 18:46

    Det kan som princip bli vars om helst där det blåser och är platt vatten. Vi tar dock ingen hänsyn till publiken. Det är aldrig nån och tittar utom på Karpathos då vi körde världscupen.
    Nu gäller det bara att spika datum för Sverige…

  • marden

    Medlem
    4 mars, 2014 vid 19:37

    hoppas en deltävling går av vid wacum beach 🙂

  • lundvall

    Medlem
    4 mars, 2014 vid 21:19

    Knarren 🙂

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SVF Speed 2014

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.