Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydafrika 2009/2010 Resedagbok!

  • jojjo

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 14:43

    @Borje 594010 wrote:

    Ni behöver nog bil annars blir det lite jobbigt. Spotsen ligger ganska nära varandra men skiljer sig åt ganska mycket, hyr bil är mitt tips. Hyra prylar e kanske inte så lätt, kolla bayside sports, han e bra.

    Lycka till!

    Tack för tipset.
    Bil är redan fixat, hade mest varit smidigt med fru/barn etc om man kunde springa ner till stranden….. men kvalitet på surf får gå före:wink: Har mailat med baysport men inte fått svar, lite nervigt att inte fått klart med prylar än :crazy:

  • sebbe

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 16:36

    de är inga problem att hyra. Finns att hyra hos Paul som har JP/NP agenturen. Finns även på Sunset ett “JP/NP” hus där man kan bo och hyra tror jag.

    http://www.baysports.co.za/Bay_Sports_2010/Home.html

    Nedan några bra länkar för att kunna följa under dagen om vinden är på G och du är hemma utan att se vattnet. Lätt att missa surf om det är lättvind.

    http://www.knots.co.za/home/sites.php

    http://www.cape-town.at/webcam.htm

    http://www.windfinder.com/forecast/table_bay

  • imported_borje

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 18:29

    Fet uppdatering till folket är på ingång. Håll till godo!

  • jojjo

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 19:25

    Tack för tips och länkar Sebbe!
    Vågar knappt tro att man snart är nere och förhoppningsvis får köra lite riktigt surf. Ser ju inte helt tråkigt ut på de sista bilderna…

  • imported_borje

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 20:46

    Ups, mast idag igen…… 🙂

  • bananen

    Medlem
    7 januari, 2010 vid 21:03

    Nu slutar jag följa denna tråden. Jag orkar inte mer helt enkelt.

  • imported_borje

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 16:46

    Körde 1,5 mast i Haakgat idag 🙂 Uppdatering kommer för den som klarar av!

  • mexi_

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 17:28

    Jag hyrde på cabrinha som ligger i big bay, funkade klockrent.
    RRD fws85 och simmer vision 4.0/4.5/5.0.

  • jesper_b

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 20:14

    Ser kalasfint ut! Ni har ju dessutom vind ibland…

    /JB

  • imported_borje

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 08:14

    Kolla in. Ny uppdatering med massor av gött!

  • sebbe

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 08:53

    hej börje
    Synd att du blev besvken med Platboom, själv är det helt klart mitt favo ställe i SA.
    Lite tips:

    Platbooms styrka ligger i att:

    -Du får fler seglingsdagar där då vinden kommer ditt i snitt en dag innan vinden kommer till Sunset och är kvar en dag till efter att den försvunnit från Sunset.

    – Stället plockar mer swell. Är det litet SW swell med knähögt på Sunset får du 2m på platboom (detsamma med Witsand för den delen). Har du S eller SO swell som innebär at Sunset är platt som handen så kan du ha 2m eller på Platboom. I år verkar ni har haft flytt med mycket SW swell men runt jul och i januari kan det ibland komma perioder med 1-2v med enbart S-SO swell och då är det bittert att sitta på sunset med 4,2 och tokplatt hav.

    Däremot ett vanligt misstag på platboom är man blir toköverriggad då vinden kan var mega side off-shore och det syns knappt igenom att det är 4,7. Plus att när vinden väl kommer brukar den öka snabbt.
    Sen från år till år kan sandbankarna flyttas men generellt brukar det löna sig att kryssa högst upp nära stenarna till vänster, där rullar en fin vänster våg och det brukar vara mindre folk dessutom, kanske lite läskigt i början då det inte finns annat än klippor framför en men det brukar vara lugnt så länge det inte är högtvatten. När det kommer större sets brukar dem dessutom kunna “connecta” hela vägen till stranden. Då kan du få 5-6 turns.
    Men det som är kul med platboom är framförallt att det är riktigt tryck i vågen, lite som hookipa, även om du inte får 10 turns per våg. Det är super för att ladda aerials osv.

    Lycka till!

  • imported_borje

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 16:54

    Tack för tipsen. Swellet ökade när vi gick upp och duktiga seglare plockade vågorna långt upp precis som du säger. Vågen har verkligen tryck, tubar dessutom. Ska väl inte ge upp hoppet helt men det var scary att köra där första gången.

  • sebbe

    Medlem
    10 januari, 2010 vid 19:07

    Bara att testa igen, man vänjer sig. Bäst tycker jag är att komma ditt tidigt och köra där när vinden börjar komma, 5,0 och 4,7. Senare på eftermiddag brukar det dels bli för mycket folk när alla italienare eller tyska turister tar sig ut, ,dels blir vågen mer förstörd av vinden, men då är det fortfarande grymt för att hoppa!
    Lycka till

  • swe22

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 08:45

    Kul läsning och riktigt bra bilder! Trist med foten…

  • manno

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 09:21

    Tur i oturen börje! Nu kan du ju koncentrera dig på alkoläsk..

    När är det ni sticker hem?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sydafrika 2009/2010 Resedagbok!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.