Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ta bort höger framsäte – lagligt?

  • Ta bort höger framsäte – lagligt?

    Publicerad av fastforward på 25 april, 2007 vid 11:37

    Jag skulle vilja plocka bort höger framstol och köra utan den, vilka problem kan detta orsaka? Är det lagligt – om inte, vilket straff kan man räkna med i så fall – böter, indraget körkort eller mer? Det handlar här om en vanlig personbil – Seat Ibiza 03.

    Jag har varken stolsvärme eller sidoairbag i sätet och åker mycket sällan mer än 2st i bilen. Tror jag har åkt 5 pers en gång under det år jag haft den. Det är möjligt att sambon inte uppskattar att sitta i baksätet när hon hänger med men i så fall får hon köra och jag sitta i baksätet med tokmycket benutrymme 😀

    Själva avmonteringen verkar inte vara så svår eftersom jag varken har sätesvärme eller sidoairbag i sätet. Däremot går det faktiskt ett par sladdar in i sätet men de verkar vara lätta att ta bort pga att de slutar i skarvkontakter. Har någon en rekommendation angående detta kanske – skruva loss stolen från skenorna eller skruva loss skenorna från bilen? Eller det kanske går att få loss sätet på något smart sätt utan att skruva ihjäl sig?

    fastforward svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • kesse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 14:04

    Straffet är halshuggning.
    Det är helt ok att plocka bort sätet.

  • getwet

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:43

    Checka läget med tillverkaren angående sladdarna så att det inte påverkar airbagen i panelen. Om du inte har airbag i panelen så lär det väl enbart vara rumpvärmaren sladdarna går till, och då är det väl no problems.
    Förövrigt är det inte olagligt att köra utan passagerar stol. Den måste dock sitta där vid besiktningen så att man kontrollera sittplatser för antal passagerare som fordonet är reggat för. Bälteskontroll mm.

  • getwet

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:45

    Visst ja, du hade ingen rumpvärme…….kolla med tillverkaren så att det inte skiter sig med airbagen om sådan finns i frontpanelen.

  • fastforward

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:47

    Jag har varken sätesvärme eller sidoairbag i sätet men däremot så har jag airbag både till föraren och framsätespassageraren. Menar du att det skulle kunna sitta några sensorer för airbagen i instrumentbrädan i stolen? Låter skumt.

  • fastforward

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:49

    Det skulle iofs kunna vara så att det är förberett för ass-heat eftersom alla andra utrustningsnivåer på bilen har det men eftersom detta är snikmodellen så har man bara inte den inkopplad…

  • getwet

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:49

    Hur ska den annars veta om det sitter någon i stolen eller inte? Kan också vara kopplat till bältet, olika system finns. Därför….kolla.

  • fastforward

    Medlem
    25 april, 2007 vid 18:35

    @getwet 379197 wrote:

    Hur ska den annars veta om det sitter någon i stolen eller inte? Kan också vara kopplat till bältet, olika system finns. Därför….kolla.

    Ahhh, good point. Ska kolla, tackar.

  • fastforward

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:22

    Nu fick jag till slut tag på en snubbe på SBP som angav att det inte var några problem att ta bort stolen rent lagligt sett. Om man gjorde det tillfälligt för att lasta något. Dvs, montera på stolen till besiktningen och blir man stoppad av polisen säger man att man ska iväg och lasta in någonting.

    Ringde även min lokala Seat-verkstad som hävdade att det med 99% säkerhet inte satt några airbag-givare i sätet – de sitter i bältesmekanismen i stolpen.

    Då var det bara att plocka fram verktygen då… Bilder följer.

  • alexanderlindelof

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:56

    @fastforward 379192 wrote:

    Jag har varken sätesvärme eller sidoairbag i sätet men däremot så har jag airbag både till föraren och framsätespassageraren. Menar du att det skulle kunna sitta några sensorer för airbagen i instrumentbrädan i stolen? Låter skumt.

    Kan även vara anslutning till katapulten… 😉

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    27 april, 2007 vid 06:54

    @fastforward 379346 wrote:

    Nu fick jag till slut tag på en snubbe på SBP som angav att det inte var några problem att ta bort stolen rent lagligt sett. Om man gjorde det tillfälligt för att lasta något. Dvs, montera på stolen till besiktningen och blir man stoppad av polisen säger man att man ska iväg och lasta in någonting.

    Ringde även min lokala Seat-verkstad som hävdade att det med 99% säkerhet inte satt några airbag-givare i sätet – de sitter i bältesmekanismen i stolpen.

    Då var det bara att plocka fram verktygen då… Bilder följer.

    Goda odds:
    Endast 1% chans/risk att få huvet bortskjutet av airbagen!?
    Har sett på tv hur man lägger ett däck med fälg (dimension V70 std)
    ovanpå en ratt-airbag och sedan fyrar av…
    Tror att hjulet kom upp cirka 5 meter i luften, det de ville visa var vad
    alla brandmän och en del ambulanspersonal fruktade -outlöst airbag i
    krockad bil.
    Lycka till.

  • fastforward

    Medlem
    27 april, 2007 vid 08:49

    @Markforce f.d. Markram 379584 wrote:

    Goda odds:
    Endast 1% chans/risk att få huvet bortskjutet av airbagen!?
    Har sett på tv hur man lägger ett däck med fälg (dimension V70 std)
    ovanpå en ratt-airbag och sedan fyrar av…
    Tror att hjulet kom upp cirka 5 meter i luften, det de ville visa var vad
    alla brandmän och en del ambulanspersonal fruktade -outlöst airbag i
    krockad bil.
    Lycka till.

    Hehe, jo men 99% var ju bara något som snubben på Seat sade – inget uträknat värde. De jobbar ju med sådant här hela dagarna och jag frågade faktiskt om de behövde ta bort stolen på verkstaden pga ev. airbag-sensorer. Sedan hittade jag även en guide på ett Seat-forum över hur man tar bort stolen. Jag kommer att stänga av airbagen med nyckel och dra ur sladden från behörigt avstånd i vilket fall som helst.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:28

    @fastforward 379609 wrote:

    Hehe, jo men 99% var ju bara något som snubben på Seat sade – inget uträknat värde. De jobbar ju med sådant här hela dagarna och jag frågade faktiskt om de behövde ta bort stolen på verkstaden pga ev. airbag-sensorer. Sedan hittade jag även en guide på ett Seat-forum över hur man tar bort stolen. Jag kommer att stänga av airbagen med nyckel och dra ur sladden från behörigt avstånd i vilket fall som helst.

    Då är det ju inge spännande längre…

  • fastforward

    Medlem
    27 april, 2007 vid 14:56

    @Markforce f.d. Markram 379645 wrote:

    Då är det ju inge spännande längre…

    Iofs inte, men jag har tillräckligt med spänning i mitt liv redan (ska ju deklarera i helgen).

  • spray

    Medlem
    28 april, 2007 vid 19:40

    Ska man hårddra det så är det Inte tillåtet att montera bort sätet. Jag fick montera dit mitt efter ett besök på SPB.

    Ring vv och fråga om hur de förhåller sig till det hela. Det är hursomhelst inget allvarligt brott,

  • svenne

    Medlem
    29 april, 2007 vid 05:06

    Men spela roll, du kör aldrig för fort va?..
    Bort med det, sätt dit det när du besiktigar. Skitsamma om det sitter ett säte där, ingen bryr sig och om du eventuellt blir stoppad så har potatisen nästan aldrig koll.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ta bort höger framsäte – lagligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.