Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ta höjd
-
ta höjd
Publicerad av anonym-anvandare på 31 juli, 2003 vid 10:01undrar om några tips för att ta bättre höjd. Är relativ nybörjare och har problem med att ta höjd på kryssen. Har en fanatic e-ray 170. Problemet är att man gärna vill plana och därför faller av. när jag sedan är under planing och vill ta höjd tappar jag planingen och hamnar lät mot vinden.
Jag har bommen strax över axel höjd och relativt korta hängseletampar. Jag vill alltså kunna plana på kryssen.
tack tack!forfun svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Är nog tyvärr så enkelt att du har för lite vind…
Om det alltid är såhär, så kanske du har lite problem med att komma i stropparna utan att trycka ner brädan? I vilket fall som helst kan du testa att vara så lätt på fötterna som möjligt, och verkligen hänga ner på riggen, all vikt på mastfoten så att säga… -
Nu vet jag inte vad du har för längd/area på din fena men ofta hjälper det med en större fena för att behålla planingen på kryssen, fenan ska vara så pass stor så att det går att trycka ordentligt på kryssen och du ska känna att den ”lyfter”. Man kan även ”fuska” lite med att släppa en aning i nedhal eller uthal för att få en aning mer drag i seglet men du förlorar höjdtagning istället. Inget att rekommendera men fungerar ibland som nödåtgärd. För att sedan hålla planingen i lätta vindar (kryss)så är det mycket viktigt att placera kroppstyngden rätt (vrid framåt) och riggen bakåt……….knappast bekvämt!
-
Kryssa med planing i lättvind kräver lite fingertoppskänsla… för det är inte helt lätt .
Du är nybörjare säger Du, vilket antagligen betyder att Du seglar i lite lättare vindar än de mer erfarna seglarna.
Det är helt rätt att Du faller av och börjar plana via en slör. Men efter som vi antar att Du seglar i lite lättare vind så får Du ta det försiktigt när Du ska börja kryssa. Sväng inte upp mot vinden för snävt utan sväng upp några grader i taget, så Du fortsätter att plana. Om vinden är för svag så GÅR det inte att kryssa för snävt mot vinden, utan resulterar bara i att brädan tappar planingen och stannar upp…
Kryssa snävt mot vinden kräver att det blåser bra samt en hel del träning .Många bra tips här ovan, som bland annat gäller din viktfördelning m.m…
Lycka till
-
Att ta höjd med stor fena och bräda i alla ära men hur går detta till med liten våg- eller freestylefena med tillhörande bräda? Jag har en maxxride 64.5 med en select freestyle competition 23 och upplever att brädan spinner vid minsta bakfotstryck. Nu har jag iofs bara testat med ett 6.4, det kanske är för stort till den fenan?
Oavsett om så är fallet så har jag nu införskaffat en 31-centimeters slalomfena, och då blir frågan: hur skiljer sig denna från en freeridefena av motsvarande storlek?När jag kör med vågbrädan (ca 90 l) och 5.0 har jag ungefär samma problem som med freestylebrädan, dvs svårt att ta höjd. Här verkar dock problemet ligga i placering av hängseletampar och mastfot då jag även i det fallet kör med en 23-centimetersfena (som ju måste vara tillräckligt stor). Å andra sidan; kan det vara så att sjögräset (jag seglar i skåne) gör det svårare att ta höjd även om jag inte direkt märker det, dvs får spinout?
…hoppas på svar trots att jag gled ifrån ämnet något..
/F
-
Jag vet inte om jag är rätt man att ge Dig svaren på dina frågor, men…
Som Du sett på de tips som finns här ovan så är det STOR fena, STOR bräda m.m. som gäller för att underlätta planingen på kryssen. Den våg eller freestylefena som Du nämner är förhållandevis liten… vilket ställer än mer krav på Dig och din utrustning i övrigt. Att brädan och riggen (inkl. hängtamparna) är ordentligt intrimmade är mycket viktigt för att nå ett bra resultat.
Den enda faktor som kan hjälpa en specifik fena att fungera bättre vid kryss är FART . Ju mindre kryssvänliga prylar man har, desto mer viktigt är det att man faller av – tar bra fart – och sedan håller en vinkel mot vinden som Du själv och dina prylar klarar av utan att tappa fart. Det gäller som sagt att träna så man får den fingertoppskänsla som krävs för att hela tiden hålla rätt vinkel mot vinden kontra den vindstyrka som råder för stunden. Så fort vinden avtar det minsta måste man falla av något, och om vinden friskar kan man börja pina höjd igen utan att tappa fart.
En liten fena kräver mera fart för att utveckla samma kraft som en stor fena. En del hänger även få fenans form. Vad det gäller spinna ut så är det inte alltid en ”riktig” spin out som man känner när det känns svampigt. Har man låg fart på prylarna och pressar fenan för hårt så kommer den kraft fenan utvecklar inte att räcka till för att motverka den kraft som Du utsätter den för och aktern glider undan från dig. Det har ingenting med luft runt fenan att göra som en ”riktig” spin out.
Sjögräs som lägger sig på fenan inte bara bromsar upp dig utan får även liknande effekt som ovan. Sjögräset stör fenans funktion vilket medför att den inte kan utveckla den förväntade kraften och fenan känns svampig och trög.
En riktig ”spin out” är en effekt som inträffar när luft bildas eller sugs in vid fenan, och kan uppstå i hög som låg fart. Antingen överbelastar man fenan så vattnet börjar ”koka” runt fenan på grund av det kraftiga undertryck som uppstår. Eller så åker man över ”vitvatten” (vågskum) som består av små luftbubblor vilka glider under botten på brädan och som fenans undertryck suger åt sig.För enkelhetens skull kan man säga att bakåtsvängda fenor som vågfenor och en del freeridefenor är lättare att svänga med. Mer upprättstående och raka fenor är i allmänhet snabbare och tar bättre höjd.
Vågfenor svänger bra, freeridefenor är bra på det mesta och slalom/racefenor är snabba och tar bra höjd.Vill man ”glida” omkring på vattnet mer än att sätta rejäl fart på grejorna ska man nog överväga att hänga på en lite större fena för att erhålla tillräcklig kraft för det aktuella fartområdet.
…någon hjälp, eller…
Logga in för att svara.