Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabou & Quatro -bra brädor????

  • Tabou & Quatro -bra brädor????

    Publicerad av surf_matz på 22 januari, 2007 vid 05:59

    Hej,
    Krachade min JP-bräda rejält nu i veckan och gjorde den helt värdelös. Jag måste ha tag i en ny bräda här nu snabbt och har kollat runt lite i affärena här i Perth. Man e ju löjligt pank eftersom man krachade masten dagen innan (Gerladton har varit fantastiskt sista veckan!), så det måste bli en -06 bräda som senaste modell.

    Jag fastnade lite för Quatron -06 speciellt, men jag fick oxså ett erbjudande på Tabou Pocket -06 (mellan 75-80 liter -jag kommer inte ihåg riktigt) som var väldigt mkt billigare än vad Quatron var -båda är nya.

    Jag måste erkänna att jag vet nästan ingenting om någon av de här brädorna, håller de måttet eller? Vilken e bättre än den andra (om man nu kan säja det), Tabou hade en väldigt fet nos som gör mig lite konfunderad??? Va e det bra för? Tabou skall visst vara lite livligare och mindre förlåtande enligt försäljaren. Komentarer?

    Jag vill ha en bräda som svänger snabbt in vågen och som spottar ut en rejält över läppen.

    Hoppas på många snabba svar eftersom jag vill köpa idag/morgonbitti så jag kan åka iväg till ett shyst ställe de sista dagarna jag har kvar av lovet!

    /Mats

    surf_matz svarade 17 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • oldschool

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 06:59

    hmm…pocket..är inte det tabous “onshore/fish/newschool vågis” eller nått sånt

    can’t go wrong med quatro om du ska segla down the line!!!!!!!!

  • oscar

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:05

    Jag vill ha en bräda som svänger snabbt in vågen och som spottar ut en rejält över läppen.

    Pocketen! ha själv haft en och den svänger riktigt tajt! I Geraldton är ju vågorna inte supersnabba heller och då passar den perfekt. Pocketen är att jämföra med Evo som ju är utvecklad i WA. Men på margies passar nog Quatron bättre.

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:49

    Två helt olika brädor. Pocketen är schysst (har seglat 06:an själv). Extremt kort i svängen och väldigt livlig. Superkul i små sega vågor, men rätt krävande om det blir störra och snabbare. Quatron har jag inte kört (dock en del andra Quatro), men man kan nog utgår från att det är en klassisk down-the-line-bräda i moderna tappning. Hur som helst är det två HELT olika brädor. Det kan hända att du skulle gilla Pocketen, men om du tidigare har haft en JP (Radical) Wave kan det vara en rätt stor omställning att gå på Pocketen. Därför skulle jag rekomendera Quatron som ett säkrare kort.

    Fast om du verkligen menar allvar med att vilja kunna svänga maximalt snabbt in i vågen och gå vertikalt, träffa läppen och bli utspottad är kanske ändå Pocketen rätt.

  • surf_matz

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:51

    Äkta ‘Down the line segling’ här i WA är igentligen bara Marg. och Gnaraloo som erbjuder, och jag har oxå förstått att Quatron bättre för detta, men Taboun måste väl ändå funka där oxå eller?
    Har bara råd med en bräda. Måste funka överallt!
    /Mats

  • oscar

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:54

    Klart den funkar, om jag skulle åka till WA igen (vilket jag hoppas göra 🙂 ) så skulle jag lätt ta en Pocket eller Evo med mig.

  • surf_matz

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:57

    Ola- jag såg inte ditt inlägg innan jag skrev,
    Jag är inte helt nöjd med min klassiska JP vågis så jag tror att en “stubbie” passar mig, men det känns som att båda brädorna är mer åt det hållet. Quatron var ganska mkt kortare och tjockare än min JP… men som jag nämde så var ju nosen ÄNNU tjockare på Taboun. Det är väl det som gör skillnaden ‘down the line’ -eller?

    Tacksam för inläggen!
    /Mats

  • surf_matz

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 07:59

    @Oscar 361319 wrote:

    Klart den funkar, om jag skulle åka till WA igen (vilket jag hoppas göra 🙂 ) så skulle jag lätt ta en Pocket eller Evo med mig.

    Evon är grymt poppis här, men de hadde inga fjolårs brädor kvar på Starboard affären så valet blev lite enklare 😛

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:11

    Det är inte så mycket outlinegeometrin som gör det. Quatron (om det är inte är någon slags freewavevariant) kommer helt klart kännas som en klassisk vågis även om den är lite kortare och bredare. Det är huvudsakligen andra detaljer som avgör känslan i brädan.

    När det gäller EVO-Pocket så är de iofs samma typ av brädor, men väldigt olika. Kortfattat kan man säga att Taboun går högre i vattnet och är mycket livligare och ger liksom en skarpare känsla i svängen. Priset är sämre kontroll i olika avseenden (oftare spinout på toppen, svårare att hålla linjen i en snabb bottensväng, studsigare i hög fart med bra tryck i seglet etc). En smaksak vad man gillar.

  • surf_matz

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:27

    @Ola H. 361327 wrote:

    Priset är sämre kontroll i olika avseenden (oftare spinout på toppen, svårare att hålla linjen i en snabb bottensväng, studsigare i hög fart med bra tryck i seglet etc).

    ujuj, de lät inget bra… Hade inte mastjäveln pajat så hade de nog blivit en Quatro garanterat… nu får vi se hur vi skall lösadet här.

  • oscar

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:43

    Äh Ola är partisk han seglar ju för Starboard. Jag har seglat pocket en hel säsong (Ola har seglat Evo flera säsonger och har nog inte hunnit köra in sig på en Pocket) och kan nästan lova att du kommer älska den i WA.
    Jag kan nog räkna upp lite negativt om Evon också om jag tänker efter, har testat den 1 gång… 🙂

  • mats_o

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 09:33

    Taboun kan jag inget om men jag har själv flera Quatro custom och har också kört flera Quatro standardbrädor. Standardbrädorna använder en lite rakare rocker än än Keiths mer Hookipa-orienterade shaper (lik rocker #4 om du tittar på Quatros Project One), antagligen för att passa flertalet seglare. Att få in Quatron i sväng är enkelt och har man bara tillräckligt med tryck på framfoten ligger den som gjuten genom hela bottensvängen. Personligen tycker jag att den är allround, funkar både i mindre vågor där den känns väldigt surfig men framförallt kan du känna dig helt trygg då det blir större och går fortare. Om du gillar “carvande” känsla kan jag rekommendera den skarpt. Konkaviteten gör den lugn och skön på utvägen och ger riktigt bra driv på vågen. Dock på bekostnad av planingsegenskaperna, men det har jag lärt mig är mycket en teknikfråga. Quatros custombrädor känns dock betydligt snärtigare och lättare på foten men så är det väl alltid.

  • mats_o

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 09:54

    Fortsätter på mitt egna inlägg…
    Håller med Ola på alla punkter utom den att Taboun ger skarpare känsla i svängen. Har iofs inte kört just Taboun, men generellt känns det som att klassisk shape ger just skarpare känsla än stubbie. Nu ska detta inte bli ytterligare än Stubbie<>klassisk tråd, men gillar du carvande känsla – ta Quatron. Tror, utan att veta, att Taboun ligger lite mer ovanpå även i sväng.

    Sedan det med att äkta Down-the-line inte är så vanligt så behöver du inte vara rädd för att Quatron inte funkar om det inte är perfekt, det är en vanlig missuppfattning att Quatro bara funkar på Hookipa, jag menar att så är det inte alls. Jag har tom skitkul på min Quatro hemma på sjön, snabb, lugn i chop och snärtig på kant. Själv tycker jag att Quatros shaper är riktigt lekfulla även då det inte är perfekt. Dock kommer du ha mer fart upp till läppen i små och sega vågor med Taboun. Även detta är dock en teknikfråga.

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 12:32

    Jag vet inte om Taboun är skarpare i svängen än en Quatro, men det är inte omöjligt. Det är inte (längre) så att denna “skarpa” känsla är förbehållen smala brädor och Tabou Pocket har verkligen denna känsla.

    När det gäller Oskars kommetar är det helt sant att jag själv är inkörd på EVO (och utan tvekan kan betraktas som partisk), men samtidigt är det ingen tvekan om att Tabou-brädan är livligare och nervösare. Dock menade jag inte att säga att detta skulle vara sämre i någon slags objektiv mening. Man kan utrycka det omvänt och säga att EVOn betalar med sitt lugn med en segare och mindre direkt känsla. Jag menade just att det är en smaksak och som Oskar säger är det också givetvis så att man seglar in sig och kan “jobba runt” olika karakteristika hos vilken bräda som helst när man är väldigt van vid hur den funkar. Ett sätt att anpassa Tabouns karakeristik mot “bättre” förhållanden är att inte välja den för stor.

    Annars håller jag också med Mats om att man kan anpassa tekniken och få de flesta brädär att funka för det mesta. Om det är bra priser kan du dessutom säkert sälja brädan utan jätteförslust i ett senare skeda – om du nu inte skulle gilla den. Om du väljer Taboun kommer du få massa värdefulla erfarenheter om den sortens bräda. Det kan ju också bli så att du verkligen kommer älska den (och du kan säkert låna någons EVO på plats för att själv kontrollera om min beskrivning stämmer eller ej).

  • oscar

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 12:45

    Bra Ola! var tvungen att kommentera lite då Pocketen helt plötsligt framstod som helt kass vilket den inte är, bara annorlunda.

  • mag

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 12:55

    Ska du stanna i WA nån längre tid så köp en Quatro, bättre vågbrädor är svårt att hitta. Har kört ett antal olika Q och har en custom just nu. Sättet den ligger i svängarna gör att du vågar satsa mot läppen, den skär smör i fina vågor!!! 🙂 Ger otroligt enkel men också superradikal segling. Du har betydligt enklare att kontrollera den än en Pocket, kan jag lova. I småvågor går det på ett ut men i snabba vågor är det Q som gäller.

    Detta faktum håller alla tester i tidningar med om dessutom.
    /Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tabou & Quatro -bra brädor????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.