Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävlingar 2013

  • tobhed

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 10:17

    Ifrån Klagshmans håll så får vi svårare för vart år att få folk att hjälpa till. För vår del så tycker jag därför att årets koncept med endast startgate är ett enkelt och hyggligt bra koncept där man i princip kan lägga ut bojarna någon dag i förväg (som i TT) och där man sedan inte är jätteberoende av vindvrid etc.

    Jag tycker kanske att det var lite tveksamt att köra första dagens tävling i TT, trots att jag ledde efter den dagen 🙂 Det var fanimej inte mycket vind och det känns väldigt chansartat när man måste träffa exakt rätt vindby för att lyckas. Jag vet att detta kommer att väcka en viss debatt, men vi måste se till att det inte blir för mycket materialsport bara för att man ska kunna passera 28 knop i 5-6 m/s – jag ställer mig delvis även frågan om detta verkligen är speed?

    Jag skulle gärna vilja ha en 4:e tävling. Det krävs inte så mycket som man kanske tror att fixa dessa typer av tävlingar, vi har nu kört in ett ganska enkelt koncept som inte kräver en väldig massa folk. 2 tävlingar på våren & 2 på hösten hade varit skoj.

    En högts personlig åsikt är att jag vet varför vi kör 250 meter, men jag hade hellre sett att vi körde 10 sekunder då man kan utläsa detta på dispaly etc.

    Sen hade det ju så klart varit väldigt roligt att få segla en tävling i rätt förhållanden med mycket vind och plattvatten, men att få ihop allt detta har vi ju försökt några gånger utan att lyckas.

  • tobhed

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 10:19

    Nu missuppfattade jag nog denna tråden lite insåg jag precis, men här fick ni då mina tankar gällande SVF speed cupen 🙂

  • surferboy

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 12:04
    tobhed;701743 wrote:
    En högts personlig åsikt är att jag vet varför vi kör 250 meter, men jag hade hellre sett att vi körde 10 sekunder då man kan utläsa detta på dispaly etc.

    Många bra synpunkter och denna typ av ämnen bör också ingå i denna tråd tycker jag.

    Vi valde att byta från 10 sek till 250m främst för att vi vill ha ett tävlingsformat som är så likt europacupens som möjligt. Dels vill vi att svenska utövare känner igen sig när de åker iväg på större tävlingar och på så sätt enklare kan prestera och dels vill vi kunna köra någon av våra deltävlingar som en svensk deltävling i europacupen. Vi kunde inte göra det under 2012 då minimikrav på tävlingens längd är 5 dagar. Ingen av våra svenska arrangörer ställde upp på detta i år. Däremot körde vi en sådan tävling i Klagshamn under 2011 med lyckat resultat.

    Ytterligare tävlingar i Svenska cupen i Speed är välkommet! 3 är i minsta laget.

  • surferboy

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 12:10

    Detta mail skickade jag ut för en tid sedan till kontaktpersoner från ÖWC, Klagshamn Surfclub och TTVK som arrangerat speedtävlingarna under 2012.

    Om någon av er vill vara med i speedgruppen som diskuterar tävlingsformatet och tävlingskalendern så hör av er till mig. Vi har skype-möte i kväll kl 20.00.

    Hej,
    tack för ett lyckat speed år 2012! Tre väl genomförda tävlingar och en svensk Cup med 2 klasser; öppen och junior. Totalt 37 deltagare. Lite färre än det brukar vara men med ett konstant antal per tävling så vi har en större massa som åker på alla deltävlingar.

    Vi behöver planera inför nästa års tävlingar då vi skall sanktionera tävlingarna via Svenska Seglarförbundets hemsida senast sista oktober.

    Själv ser jag gärna att vi gör som tidigare år;
    1. Haga Park i Kristihimmelfärds helgen, 3 dagars tor-lör
    2. Klagshamn helgen efter, 2 dagar
    3. Torkelstorp i början av oktober som SM, 2 dagar

    Tänk gärna igenom om ni vill ha reservhelg som backup. Är någon redo för att köra 5 dagar för att ingå i europacupen?

    Svara på detta mail att ni fått det och kommer tillbaka med förslag på datum för er klubb. Jag behöver förslag senast 22 oktober.

    Jag föreslår också att vi tar ett skype-möte (gäller ”speedgruppen”) den 24 oktober kl 20.00. Lägg till mig på Skype – skypenamn: Gustav.Enocksson. Säg till om du inte kan.

  • badjanne

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 15:38

    Har vi något att lära av Holländarna. Dom har förenklat rutinerna och skippat bojar och sådant och satsar på många tävlingsdagar istället. Vi har haft tur flera år på rad med vind när det är tävling, men vad händer om två, tre dagar “stiltjar” in.

  • surferboy

    Medlem
    24 oktober, 2012 vid 19:18

    Vi hade ett möte i kväll där följande personer närvarade:
    Gustav Enocksson, klassansvarig från Svenska Vindsurfingförbundet, tävlingsledare
    Jesper Kinnås, tävlingsledare
    Ulf Breselius, Klagshamns Surfclub
    Tobias Hed, Klagshamns Surfclub
    Per Ringqvist, ansvarig ungdomssektionen i Svenska Vindsurfingförbundet samt utbildningsansvarig på Sveriges enda vindsurfinggymnasie
    Lars Bjärkling, TTVK

    Vi sa preliminärt följande datum för speedtävlingar i SVF Speed cup 2013:
    9-11 maj Haga Park, arrangör ÖWC
    18-19 maj Lomma, arrangör LBWS
    21-22 sept Klagshamn, arrangör LBWS/Klagshamn Surfclub
    28-29 sept Torkelstorp officiellt SM, arrangör TTVK
    5-6 okt Torkelstorp reservhelg SM, arrangör TTVK

    Vi diskuterade också lägsta vindgränsen men röstade gemensamt för att behålla reglerna från 2012 till 2013. Alla var överens om att det är bra att använda regler som är så lika de som används i Europacupen som möjligt. Däremot skall tävlingsledningen försöka bli striktare med att inte starta heat i gränsvindar.

    Europacupstävlingarna är ej satta än men troligen ligger de ungefär samma som för 2012.

    Frankrike slutet av April
    Tyskland början-mitten september (om de får ordning på sin tävlingsorganisation)
    England Weymouth Speed Week från 12 oktober och en vecka framåt.

  • surferboy

    Medlem
    2 november, 2012 vid 17:52

    Följande datum gäller för SVF Speed Cup 2013:
    9-11 maj Haga Park, ÖWC
    21-22 september, Klagshamn, Klagshamn Windsurfingclub
    28-29 september, Torkelstorp, TTVK (SM i Speed)
    5-6 oktober, Torkelstorp reservhelg

  • lasse-n

    Medlem
    3 november, 2012 vid 15:23

    Ser bra ut !

  • surfan

    Medlem
    3 november, 2012 vid 16:46

    Det blev ej någon fjärde del tävling ?

  • surferboy

    Medlem
    3 november, 2012 vid 17:47

    @surfan 702604 wrote:

    Det blev ej någon fjärde del tävling ?

    Tyvärr inte. Det är inte försent om någon klubb vill ta på sig att arrangera men i dagsläget har vi inga fler tävlingar i speed-cupen.

  • surferboy

    Medlem
    15 november, 2012 vid 19:18

    Fick besked om att SM är sanktionerat och klart för 2013:

    Evenemangsinformation
    Evenemang: SM Windsurfing Speed
    Datum: 2013-09-28 – 2013-09-29
    Plats:
    Länk till inbjudan:
    Gren: Segling
    Geografisk nivå: Nationell tävling (röd)
    Distrikt: Västkustens Seglarförbund
    Evenemangsstatus: Godkänt
    Anmärkning: reservdatum 5-6 okt

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 18:47

    Tyska Speed Mästerskapet är spikat till den 06. to 15. Sep. 2013 och körs i Orth som vanligt. http://www.speedwindsurfen.de

    och 12-18 oktober går Weymouth Speedweek av….
    http://www.weymouthspeedweek.com

  • surfan

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 20:26

    @andersbq 706631 wrote:

    Tyska Speed Mästerskapet är spikat till den 06. to 15. Sep. 2013 och körs i Orth som vanligt. http://www.speedwindsurfen.de

    och 12-18 oktober går Weymouth Speedweek av….
    http://www.weymouthspeedweek.com

    vad tror du ska vi åka?

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 20:54

    Jepser & Johan vill gärna till Weymouth, så det är bara att ställa upp!

  • bjornen

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 13:41

    Dum fråga men var skaffar man hälsodeklaration för vindsurfingtävlingar utomlands? Går man till vårdcentralen och vet dom hur dessa ska se ut?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tävlingar 2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.