Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

  • fastforward

    Medlem
    11 april, 2007 vid 09:14

    @poppo 375558 wrote:

    japp, engelberg levererade – det kom en bit över en meter nysnö under veckan!

    kuggarna var till för att haka i rulltrappan, bandet för att spärra väskorna från att ramla ut när det lutar i trappan. förmodligen inte surfbrädekompatibelt, jag tyckte bara det var kung att ta med vagnen i rulltrappan…

    Soft, jag var där sista dagarna i mars nu och då hade det kommit 2m (!) snö veckan innan. Guiden berättade hur han hade fått gräva sig ner för en backe eftersom man sjönk såpass långt ner i snön (trots skidor modell tokbreda) att det inte gick att få fart framåt…

    All snön hade dock satt sig tills vi kom pga värmen men det var ganska gött med ett par minusgrader, vindstilla och inte ett moln på himlen – varje dag. 🙂 Längtar tillbaka till after skin på Yucatan.

  • dr-masse

    Medlem
    12 april, 2007 vid 07:49

    Vi kom just hem från Irland med 8 brädor, 16 segel, en kite, 9 master, sex bommar och diverse annat utan att betala en spänn i övervikt… men hur det gick till vete f-n. Trevlig personal på Dublin Airport i alla fall!

    För övrigt ÄR det boardbag med hjul som gäller. Överlägset.

  • poopzilla

    Medlem
    12 april, 2007 vid 08:06

    @dr Masse 375871 wrote:

    Vi kom just hem från Irland med 8 brädor, 16 segel, en kite, 9 master, sex bommar och diverse annat utan att betala en spänn i övervikt…

    Hur var seglingen? Var ni nere i Brandon Bay? Var på väg dit för ett par veckor sedan, men värmen fick avgöra, så det blev Fuerte istället. Kan konstatera så här i efterhand att det inte var ett så lyckat val då vinden behagade frånvara. Lite vågor att rida in på blev det väl iofs. :tongue:

    Thomas

  • dr-masse

    Medlem
    12 april, 2007 vid 10:22

    Det var ungefär samma för oss – lite vågor att rida in på. Otur med vinden, men att plocka lite småvågor i sideoff som start på säsongen är ju aldrig fel!

    Jag gillar Brandon som fasen, men hade mer än gärna sett en dag eller två med lite svall och vind. Men så är det i vår sport – klurigt att pricka rätt!

  • poopzilla

    Medlem
    12 april, 2007 vid 12:10

    Var där en vecka i höstas och prickade rätt för en gångs skull. Sol, vind och vågor 5/7 dar. Blir helt klart återbesök. Sen smakar ju Guinness av någon anledning väldans mycket bättre på Irland. Bara det är ju anledning nog att åka dit igen.

    Thomas

  • jeppo_f

    Medlem
    12 april, 2007 vid 12:11

    @dr Masse 375902 wrote:

    Det var ungefär samma för oss – lite vågor att rida in på. Otur med vinden, men att plocka lite småvågor i sideoff som start på säsongen är ju aldrig fel!

    Jag gillar Brandon som fasen, men hade mer än gärna sett en dag eller två med lite svall och vind. Men så är det i vår sport – klurigt att pricka rätt!

    Du är inte redo för en nytt försök då?
    Vi har platser över i ett hus 27:a april till 7:e maj. Då kommer det minsann att blåsa fett!

    /jeppo

  • steffo

    Medlem
    13 april, 2007 vid 07:50
    _Frippe_;375610 wrote:
    Övervikt
    Överskrider man 23 kg (gäller både surfutrustningen och det vanliga bagaget) så kostar det per väska (som även den får väga max 23 kg). Priset är £120 enkel resa. Det verkar dock gå att få ner till £84 om man förbokar det via webben (enkel resa).

    Det faktiskt bara £60 enkel resa /Besserwisser

    dr Masse;375871 wrote:
    Vi kom just hem från Irland med 8 brädor, 16 segel, en kite, 9 master, sex bommar och diverse annat utan att betala en spänn i övervikt… men hur det gick till vete f-n. Trevlig personal på Dublin Airport i alla fall!

    För övrigt ÄR det boardbag med hjul som gäller. Överlägset.

    Varför har hjul på boardbagen när man får en egen bagagevagn 😀

  • dr-masse

    Medlem
    13 april, 2007 vid 14:41

    Ja, det där är ett minne för livet. När Chribba drar en hel j-a bagagevagn rätt genom tull och allt med det där lasset…. Roligt!

  • the_novice

    Medlem
    13 april, 2007 vid 15:07

    @Ola_P 375569 wrote:

    Jag fick med grejerna till marocko gratis, vägde in den lite kreativt (21kg istället för 32 som den faktiskt vägde), och ett handbaggage på ca 19kg om jag inte missminner mig. Påväg hem hävdade vi bestämt att vi redan betalt, och slapp således betala övervikt… Rätt mycket flyt kan man väl säga. I år flyger vi air france, som har rätt ok bestämmelser, utöver det vanliga baggaget så kostar varje wsurf utrustning 40EUR, och får då väga 20kg (tror jag det var), så vi packar eventuellt ett tredje extra kolli, då hamnar man på 60 tillåtna kilon för två utrustningar. Ska vara lungt om man dessutom kan packa lite tunga prylar i vanliga packningen..

    Har just rest med Air france. Dem vill att man säger till i god tid om man skall ha med sig surfgrejor, sedan får man bekräftat typ dagen innan resan i vanlig fransk maner. Min dubbelboardbag hamnade på 30 kilo (bara bagen väger ju nära 10kg…) och det var inga problem trots att hemsidan säger max 20kg, tror att det även stor att summna av alla måtten skall vara under 3m (?) men det är nog längden som är viktigast. 40 EUR inom europa /resväg gick det på.

  • ola_p

    Medlem
    13 april, 2007 vid 16:55

    @The_Novice 376161 wrote:

    Har just rest med Air france. Dem vill att man säger till i god tid om man skall ha med sig surfgrejor, sedan får man bekräftat typ dagen innan resan i vanlig fransk maner. Min dubbelboardbag hamnade på 30 kilo (bara bagen väger ju nära 10kg…) och det var inga problem trots att hemsidan säger max 20kg, tror att det även stor att summna av alla måtten skall vara under 3m (?) men det är nog längden som är viktigast. 40 EUR inom europa /resväg gick det på.

    Ah, tack för infon, skall ta å ringa fixa det nån dag då… Vad jag lyckades luska ut av bokningsinformationen så räckte det med att man hostade upp lite slantar på plats, hade dock ändå tänkt ringa å se till att få det tillagt i bokningen (eftersom det inte gick att boka på internet…).

  • kamaaina

    Medlem
    16 april, 2007 vid 09:17

    @_Frippe_ 375610 wrote:

    Sportutrustning, Windsurfing
    Max mått: 1 väska, 2.5×1.00×0.80 meter
    Max vikt: 23 kg
    Jag frågade hur dom skulle hantera det om det var två kolli. Enligt honom jag pratade med så var det OK så länge måtten ovan hölls om man ställde dem bredvid varandra. På hemsidan står det dock en väska…

    Övervikt
    Överskrider man 23 kg (gäller både surfutrustningen och det vanliga bagaget) så kostar det per väska (som även den får väga max 23 kg). Priset är £120 enkel resa. Det verkar dock gå att få ner till £84 om man förbokar det via webben (enkel resa).

    För alla väskor gäller under en övergångsperiod fram till oktober 2007 att de får väga ända upp till 32 kg. Om jag förstod honom jag pratade med korrekt så får man dock betala övervikt för det som ligger över 23 kg. Det blir alltså “en väska” till enligt ovan.

    Min gissning är dock att så länge man håller sig under 32 kg för surfprylarna så kommer man gratis undan…

    Det verkar då som man kan ta två väskor á 23kg (varav en i handbagage, om den håller måttet) Jag trodde alltid man skulle kunna checka in 2 väskor á 23kg.

    Så menar de att om väskan väger mellan 24-32kg så får man pynta 120 eller 84 pund beroende på om man förbokat eller ej?

    /F

  • kamaaina

    Medlem
    16 april, 2007 vid 09:26

    Det är lustigt att KLM bara har 20kg på surfutrustning.

    “Surfing (wind, wave or kite)
    Costs:
    Taking along surfing equipment always involves a charge. (Only boogie boards may be included in the free allowance.)
    Weight system: The special rates for surfing equipment weighing up to 20 kg are found in the sports equipment table. For every kilo over 20 kg that your equipment weighs, you will also pay the standard excess baggage rate.
    Piece system: A surf equipment is considered 1 piece of baggage. The standard excess baggage rate will apply.
    Equipment: One set of windsurfing equipment may consist of a board, mast, sail and boom. One set of kite-surfing equipment may consist of a board or a kite bag.
    Restrictions: Surfing equipment cannot travel aboard Fokker 50 aircraft. If your equipment exceeds 32 kg or 2.90 m, please contact KLM Cargo for shipment.”

    Medans NWA har 23kg..de e ju partners.
    20kg låter ju tufft med bräda o 3 segel, mast o bom
    F

  • pakke

    Medlem
    16 april, 2007 vid 09:39

    @fastforward 375442 wrote:

    Problemet med handtaget löser man med en bit gaffatejp. Däremot så är inte bakhjulen på arlandas vagnar ledade så det blir svårstyrt om du har mer än en vagn.

    En skateboard underst, boardbagen på den och sedan alla andra väskor på den?

    GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP kul o se att du inte gett upp din ingenjörs kunskaper i tejpning

    /PAKKE på cocos..

  • fastforward

    Medlem
    16 april, 2007 vid 11:14

    @Pakke 376624 wrote:

    GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP GAFFATEJP kul o se att du inte gett upp din ingenjörs kunskaper i tejpning

    /PAKKE på cocos..

    Hehe, klart man fortsätter tillbedja den heliga gaffan. Jag har alltid en rulle i handbagaget. Flygplatspersonalen kollade dock lite konstigt på mig när jag fastnade i bagagescanningen i Zürich senast… 😀

    Hörde att ni hade lite problem med att ta er hem från Margarita förresten – hade ni inte gaffat väskorna ordentligt?

  • sinker

    Medlem
    22 april, 2007 vid 08:06

    Många verkar ha örnkoll på vilka vikter man får ha och inte ha…

    Jag provvägde min bräda och bag idag för att få ett litet hum om hur man ska packa för flyget. Min boardbag extra vadderad med ett liggunderlag och en flyväst vägde lika mycket som brädan!! Alltså totalt med bräda 13 kilo! Till det kommer master, bommar, och segel i en quiverbag. Det går ju inte ihop om man ska ner på 20 kg!!

    Kollade runt på olika siter för att se vad en ny boradbag väger men ingen sätter ut vikt på prylarna. Nån som har idéer/tips kring lätta men ändå skyddande boardbagar?

    /sinker

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Teknik -Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.