Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing testresultat bowkites

  • testresultat bowkites

    Publicerad av luuddee på 19 maj, 2006 vid 12:01

    skriver dem i följd vilka jag gillar bäst

    1 EH rippehr, pga sin enkelhet inget klydd jevligt enkelt bara, enorm depower kiten stannar fint i luften samt testets snabbaste kite och ett jevligt lätt bomtryck trots detta händer det jevligt mycket när man släpper bommen samt drar den till sig, effektivaste depowermöjligheterna på kortast depower rep. bra och enkelt säkerhetssystem.

    2 ozone, pga en enkel kite liksom eippehr är den enkel i bomlösning samt uppe i kiten smart lösning med 5e lina för att förhindra invertering även om jag själv lyckades få 5e linan runt kiten och det kunde ju gått mindre bra men det gick bra den gången. enkel kite att köra med kan jämföras mycket med eh wave kite jevligt bra att hoppa med framför allt är det enkelt och därför blir det också grymt att hoppa med. ngt seg i styrningen komemr inte riktigt med och runt vid vågridning saknar den riktiga depowern samt att också kunna ge den mycket kraft utan att röra depower strappen för vågridning. fungerar alltså bäst som en vanlig kite tycker jag och inte riktigt som vågridningskite som den är bäst till.. vinner på sin enkelhet och lätthet att styra, bomtryck som en vanlig c kite. (men finns det ngt säkerhetssystem på den) förlorar på att den är mer vanlig c kite än bowkite

    3. SS, pga av enkelhet här med fortfarande med sin sköna bom dock gillar jag inte att de har stopper på sin depowerlina. fungerar bra men känns itne som ngt riktigt speciellt inte lika enkel inte lika skön i styrning inte lika bra att hoppa med som rippehr och ozone.. har även pulleys på bommen vilken jag inte förstått varför de har när man kan göra en bättre kite utan.

    4 cabrinha switchblade.. bättre än deras crossbow men för mycket bomtryck och för invecklad bomlösning. lättare bomtryck än crossbow men mycket högre än de som kom över i testet. inverteringar kan också hända lite mer med denna kite än de andra.

    5 naish shockwave.. bra kite men sjukt bomtryck vilket jag själv inte klarar av att köra med man blir trött i armarna och kan inte kontrollera depowermöjligheterna så lätt vilket är hela avsikten med kiten. har annars ett grymt häng i hoppen. förlorar på det höga bomtrycket då den förlorar mycket av sin känsla.

    6 cabrinha CB kanske itne så konstigt att denna kite hamnar sist i testet med tanke på att det var en av de första bowkites på marknade förlorar likasom switchblade på sin klyddiga bomlösning. samt det mycket höga bomtrycket. har också väldigt lätt för att invertera.

    detta är mina åsikter som jag fått av kitesen som var med på testdagen

    milkman svarade 18 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • langens_kite

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 12:16

    Mycket bra!
    Tack

  • falle

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 13:52

    Bra skrivet!
    Ang Naish ShockWave:
    Om man förlänger styrlinorna med 5 cm (på 12kvm) så får du lite bomtryck!

    /Falle
    http://www.fahlensurf.se

  • yann

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 17:49

    Intressant tråd för er som är nyfikna på Instinct.
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2327459

  • nic

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 00:14
    Yann wrote:
    Intressant tråd för er som är nyfikna på Instinct.
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2327459

    11 sidor dude! En liten sammanfattning vore på sin plats…här är några godbitar:

    twannie wrote:
    Unhooked you get a lot of hangtime and float on a descend hight! … Bar feeling is really good!!

    Saxo wrote:
    I had the pleasure of trying a Ozone Instint 9m today.
    Very, Very impressive…
    For sure my TD8m will be for sale when I get back home…

    Saxo wrote:
    FYI. I do not sell kite, I am not affiliated with any store.
    Just feedback from a rider that had a wonderful day on the water and was very impressed with a new kite. Impressed enough to get rid of my brand new 8m TD to buy one of those…

    Cheers

    Marek wrote:
    Because it has no pulleys and no bridles and does not invert like many bow kites on the market you get more feeling from the kite.
    All riders want feeling from the kite….and thats where the Instinct is special…you feel everything, it talks directly back to the rider which is amazing for riding, jumping and performance …etc etc this is the most enjoyable and safest kite I have ever riden.

    kitezilla wrote:
    I was impressed with the Ozone 5th line 2:1 system as soon as I saw it. I am with you in thinking that it will work on most “C” kites.

    kitepower wrote:
    The way the 5th line and the anti invert lines are rigged is unique though, I have never seen anything like this on other kites.

    A person weighing approx 75kg rode the 13M last night in 8 – 10 knots, … and was able to stay/go upwind and do transitions and small jumps. He was very positive towards the kite, ordered one.

    I do prefer what I see on the Instinct, to the other bows/flats I have flown or fly regularly. I also prefer the way that the Instinct actually flies compared to any other bow or flat kite I have flown, and the low bar pressure is something I prefer although the pressure on the SB, TD and CB (except 16), Halo (except 14), and assault is fine. The pressure on the Naish Shockwave 12M is high, but not unusably high.

    Very keen to see the Flexifoil Ion and the Waroo, but I am sold on the Instinct.

    So easy to ride one handed, and the kite is extremely stable and nimble in the air.

    twannie wrote:
    I think the instinct 13 is better or equal to a good 16-17M C-Tubes in low wind conditions, but with much more fun to use.

    Well, I´m impressed about the low end of this kite. Also about the flying and turning speed in low wind conditions. The bar pressure is light but good. Maybe the first time you think it’s too light, but after 15 min you get a big smile, because you can ride all the time with one hand.

    No, I´m not biased. I bought my kite to a regular price with my own money.

  • luuddee

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 14:46
    Falle wrote:
    Bra skrivet!
    Ang Naish ShockWave:
    Om man förlänger styrlinorna med 5 cm (på 12kvm) så får du lite bomtryck!

    /Falle
    http://www.fahlensurf.se
    kan tyvär itne kommentera det då de jag testat har sjukt mycket bomtryck men testar gärna en som du fixat med

  • pjoter

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 15:27

    förlänga styrlinorna 5 cm e väl precis samma sak som att depowra kiten 5 cm?? förutom att man tar bort 5 cm av fönstret iofs.

  • zoolander

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 11:45
    pjoter wrote:
    förlänga styrlinorna 5 cm e väl precis samma sak som att depowra kiten 5 cm?? förutom att man tar bort 5 cm av fönstret iofs.
    då blir det drag 🙂 🙂 🙂 så jalla fyndigt!
  • tobas

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 13:12

    Känns lite konstigt men jag måste hålla med Ludde, då EH-Ripper så här långt är den skönaste uppblåsbara kite jag hittills testat. Testade 14 och 12 igår och tidigare i veckan. Att jag gillade dessa är nog för att dom till vis del påminner om mina Venomdrakar! Arbetar man med bommen så får man en hyffsat jämn och fin tur och drar man in densamma så kommer lyftet som ett brev på posten åtminstonde om man är välriggad! Fick på sköna hopp med framförallt EHR14 bra med luft och skönt häng. Ska bli skoj att testa instincten om det kommer över någon sådan hit till helgen och givetvis Felxfoils ION. Ser ännu ingen anledning att byta mina sköna Venoms. Men kanske kan det bli aktuellt med en lite större BOW för de lugnare dagarna. Venom 19 i alla ära men det måste blåsa en del för att loket ska börja röra på sig 🙂

    Nu hade dessa Rippers som jag provade fel bridlesystem och kanske var det därför de kändes lite svåra att ta höjd med fast jag hade gött med tryck i kitesen.

    Spännande sommar bara vinden är med oss / TOBAS

  • zoolander

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 16:47
    tobas wrote:
    Känns lite konstigt men jag måste hålla med Ludde, då EH-Ripper så här långt är den skönaste uppblåsbara kite jag hittills testat. Testade 14 och 12 igår och tidigare i veckan. Att jag gillade dessa är nog för att dom till vis del påminner om mina Venomdrakar! Arbetar man med bommen så får man en hyffsat jämn och fin tur och drar man in densamma så kommer lyftet som ett brev på posten åtminstonde om man är välriggad! Fick på sköna hopp med framförallt EHR14 bra med luft och skönt häng. Ska bli skoj att testa instincten om det kommer över någon sådan hit till helgen och givetvis Felxfoils ION. Ser ännu ingen anledning att byta mina sköna Venoms. Men kanske kan det bli aktuellt med en lite större BOW för de lugnare dagarna. Venom 19 i alla ära men det måste blåsa en del för att loket ska börja röra på sig 🙂

    Nu hade dessa Rippers som jag provade fel bridlesystem och kanske var det därför de kändes lite svåra att ta höjd med fast jag hade gött med tryck i kitesen.

    Spännande sommar bara vinden är med oss / TOBAS

    cheeses.. om nu någon som är utanför ehligan skrive detta så kan det ju vara sanning.. vettifan om jag ens vill testa, slutar väl med att man kanske måste köpa sig en sån då?! 🙁

  • mrmille

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:20

    Hoppas alla fattar ironin i att alla erfarna venomåkare nu ser likheterna mellan kitsen.

    Jag njuter av varje kommentar om hur bra bowsen är, tillintetgjorda äro de tidigare åsikterna om Peter Lynn kites. Haha, fan va gött! Sen är det ju lite extra salt i såren när Venom II nu fick så bra betyg i senaste kiteworld.

    Det ska bli kul att testa tube igen känner jag. Liketerna med orginalet verkar ju slående.

  • milkman

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:41

    Ironin där igen Mille?? För du kan ju inte mena allvar. Venom må vara en bra kite, men det finns nästan inga likheter med årets bowar (framför allt Ripper och Instinct). Båda är bra (smaksak iofs), men på olika sätt. Skulle eventuellt gå med på att de påminner till viss del om en bridled foil, men det är inte mycket.

    Tobas, du kommer absolut få chansen att testa Instinct på Gottland. Norrbagge har med sig 7, 9 och 13. Ifall det blåser på så rekommenderar jag 9:an 🙂 . Ev så måste jag sno 11:an till Sundsvall, så de inte är helt utelämnade till 13. Synd för 11:an har skönt lyft som jag tror passar din stil Tobas.

  • mrmille

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:52


    Det är klart att det är stor skillnad fortfarande. Men det som bygger grunden till åket och de påstådda features som de har är desamma på pappret.

    Det mesta som folk beskriver som positivt på alla bowkites är de egenskaper som exempelvis Venom har. U know it!

  • milkman

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:55

    Nu fattar jag vad du är ute efter. Håller med om delen “på pappret” i alla fall 🙂
    Ska du till Gotland?

  • mrmille

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:57

    kommer med venom II och vortex
    bor i visby

  • pjoter

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 19:24

    nu har pulsen kommit till skåneland och den rockar rejält!!
    en foil som känns som en LEI som känns som en foil helt enkelt.

    Har nu haft den i luften i två dagar i byig vind och den är grymt stabil! testade igår i vindar på 1-10 m/s och lyckades inte får den att kollapsa trots försök.

    jämför man annars den med rippern som är den enda bow jag kört så tycker jag den har skönare feedback och faktiskt ännu bättre kraftkontroll. finns inget på/av alls. den svänger däremot lite långsammare och hade i det läget jag körde mer bomtryck. Något som man ju på FS kites enkelt justerar på 2 min vilket jag ska göra nästa gång till lite lättare.

    Detta är dock bara en första observation av en oinkörd kite i riktigt knasiga vindar så den kan ändra karaktär lite sen.

    Ska bli riktigt kul att se vad man kan få ut ur den då man vant sig lite.

    vill nån prova så e de bara att säga till!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing testresultat bowkites

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.