Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

  • The chase for plattvatten i Skåne

    Publicerad av axxelerator på 20 mars, 2007 vid 20:12

    Är det bara jag som varit sugen på att prova speedpotentialen på tegelbruksdammarna mellan Lomma och Habo Ljung?

    Det som talar för dem är närheten till havet (=vind) och platt, platt vatten, men det som talar emot dem är att de är små (den stora är bara seglingsbar 250-300 meter), läskigt djupa(?) och vem vet vad som göms i det mörka vattnet…

    I söndags kväll var det bra vinkel och gott om vind, 15-20 i byarna, och härligt platt vatten, så jag bestämde mig för att testa! Kan avslöja att det blev inga rekord, men det var kul att prova på! Toppade som bäst 27.5 innan dammen liksom tog slut…
    Jag tror faktiskt det finns mer potential med lite lägre och jämnare vindstyrka, för nu var det helt okontrollerbart med byar mellan 0m/s och 20 m/s. Sträckan är dock för kort för att accelerera upp till de där riktigt höga hastigheterna och det finns ingen strand att starta från – kasta i grejerna i bråddjupet och simma ut en bit… men längst ner i dammen gick det bra att gå upp på gamla bryggor och ramper, så se’n var det bara att traska upp till startplatsen igen.

    Mer tips om outforskade plattvattenställen i Skåne?

    sinclair svarade 17 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:15

    Respekt!
    Såg trevligt ut, synd att inte sträckan är längre.

  • tobhed

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:20

    Jag har spanat in dem innan (och säkert Klang också) och precis som du säger så är de nog en aning för korta, men respekt för att du provade – du får väl ta din Missile nästa gång…

  • wind-lover

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 20:37

    Häftigt!! 😀 -Men som du säger, äckligt djupa(?)-svar ja! äckligt som gömmer sig i det mörka vattnet(?)-svar ja! 😎 jag hade aldrig vågat hoppa i det vattnet… Haha

    Reeespekt!

  • marden

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 21:35

    ni får låna en grävare en mörk natt o ta bort lite av vallen mellan dammarna
    så har ni fördubblat sträckan:)

  • joth

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 21:43

    @Mården 371327 wrote:

    ni får låna en grävare en mörk natt o ta bort lite av vallen mellan dammarna
    så har ni fördubblat sträckan:)

    Hehe, precis vad jag också tänkte när jag såg bilderna. Det är en asfalterad väg ner till stranden tyvärr. Annars ligger dammarna perfekt.

    Men Axxelerator vi har diskuterat speedställen i skåne tidigare och tyvärr inte blivit mycket klokare. Klagshamn kan bli bra bakom piren vid NV om man får tro Tobhed. Skulle vara kul att kolla in det. Sedan så får väl Habo duga vid sydväst. Då brukar det kunna bli hyffsat ju.

    Det ultimata stället är mellan Saltholm och bron vid nord norvästvind. Men det är inte precis stället man tar bilen till. Grymt platt blir det i alla fall.

  • axxelerator

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:09

    @joth 371329 wrote:

    Det ultimata stället är mellan Saltholm och bron vid nord norvästvind. Men det är inte precis stället man tar bilen till. Grymt platt blir det i alla fall.

    Ja precis, hur många gånger har jag inte varit nära att köra av bron bara för att ha stirrat med åtrå på det ruskigt platta vattnet till höger om bron just innan tunneln.
    Vad sägs? Ska vi inte arrangera en båttur dit vid lämplig vindriktning och vindstyrka i sommar?

  • tobhed

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:37

    fasen nu blev jag ju sugen på det där stället igen, vid nordlig vind så kan det omöjligt finnas något bättre ställe

  • surfan

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:54

    ja e på ring så kommer ja

  • joth

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:54

    Jag känner ingen som har en båt tyvärr,

    Sedan så är ju frågan om man skall vara så noggran att man kollar med någon myndighet så det inte är förbud mot båtar etc… där.

    Men att lägga till vid stranden på Saltholm och rigga är ju lösbart. Annars får man ta sig till den danska sidan med bil och surfa därifrån till spoten. Ingen aning om det går dock.

    Många om och men… Men en hyffsat stabil båt som kan ta ett gäng brädor och segel och 4-5 pers och jag är på. Man får nog räkna med en skumpig resa…

  • surfan

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 22:58

    vad gör det om det skumpar

  • joth

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:12

    Ett ställe som kan vara super är utanför foteviken. Jag skall testa vid ostlig vind att segla från klagshamn ner dit. Det känns rätt öppet över landtungan så det borde bli bra. Funkar stället så kan man ju leta upp ett sätt att ta sig dit med bil.

    Tror att det finns en hake och det är sten, men det får ge sig när man kommer dit. Klagshamn ligge precis norr om foteviken utanför bilden.

  • joth

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:14

    @surfan 371348 wrote:

    vad gör det om det skumpar

    Egentligen ingenting… Bara en tanke. Man vill ju speeda när det blåser en hel del.

  • surfan

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:25

    bara skojar!!!!!!!!!

  • surfan

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:26

    hur långt är det på sista bilden?

  • joth

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 06:26

    Det är ca 3km. Tanken är inte att köra där jag drog sträcken utan närmare land. Inne på det ljusa strax innan land. Där är det stådjupt vatten men därmed också risk för stenar som i Klagshamn.

    Som sagt en varm dag med ostlig crusing vind så skall jag ta mig dit o kolla.

    Det är inte särskillt långt från Falserbokanalen som man ser nere i bild heller.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing The chase for plattvatten i Skåne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.