Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tidig surfing? brrrrrr!

Taggad: 

  • Tidig surfing? brrrrrr!

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2002 vid 12:46

    Man hör att ni såmligan redan har börjat surfa. Är det inte lite kallt ännu? Är det inte lite riskabelt om det flyter små isflak omkring. Ja vågar åtminstone inte ännu fara ut på vattnet med mitt nya bräde. Vad använder ni för dräkter? Vattentemperaturen är ju bara några grader över noll. Jag har en fem mm tjock våtdräkt. I ungefär hur kallt vatten kan jag surfa med den? Snart måste jag nog också ut på vattnet. Jag blir galen av att bara sitta hemma och stirra på termometern varje dag.

    Alexander

    surfordie svarade 22 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • boman

    Medlem
    13 mars, 2002 vid 19:51

    Ut och pröva!
    se till att ha bra skor huva och handskar, segla aldrig ensam.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 08:08

    Jag använder en Np dräkt vad den nu heter utan dragkedja.
    5/3 m.m. Våtdräktslinne, vanliga okyskor, sen en huva med linne som jag drar över. Det som jag anser är nyckeln till en bra segling är händerna. Anser att detta är löst med våra regnhandskar som vi köpt a`la fiskare.
    Vatten tempen i lördags var 3 plus. I tisdags var det rena rama badtempen då körde vi utan huva plus 5.
    I helgen var vi rätt många som seglade på Öland, ingen frös.
    Och då är alla freestyleseglare som får bada lite mer än Formulaseglare.
    Så passa på att ta er till Öland och Haga nu.
    Jag lovar att i dagsläget kan ni ta en 70 fena och segla ända till strandkanten.
    (nän har stulit sandreven och botten)
    Kenneth/ÖWC

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 12:19

    Regnhandskar? Inte visste jag att man kunde använda regnhandskar för surfing. Va är de för slags? Berätta mer!
    Alexander

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 21:08
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 mars, 2002 vid 07:07

    Det verkar ganska smart med de där handskarna. Brukar ni använda de med termofoder eller? Hålls den varm fast den blir helt våt? Jag bor i Finland så det kan vara lite svårt att skaffadom om man inte beställer eller nåt. Vet ni om det finns någon motsvarande tillverkare i Finland. Tack, det här var helt super om det faktist fungerar! Jag har alltid kallt om händerna.
    Alexander

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2002 vid 06:39

    Vet ej om du får tag i dom i Finland.
    Men jag tror det. Dom användes av Oljeplattformsarbetare och fiskare i hela världen.
    Dom fungerar. Tror mig jag har seglat från denna sports begynnelse. Nu är händerna inget problem längre.
    har seglat sen i feb och inte frysit en enda gäng.
    Och då vi seglar freestyle här så får vi bada lite mer än er. Hitta du inte dom i Finland får vi väl köpa ett par till dig här hemma i Sverige och skicka dom till dig.
    Kenneth/ÖWC

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 12:40

    Var inne på sidan och kollade.

    Är det Polarflex handskarna ni använder??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 12:47

    Nix, det är tydligen center 15 som gäller. Enligt samtal med grossist så är den tunnare i gummit än polarflex som är en utgående modell.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 14:09

    Center 15 har ju bomullsfoder. Int hålls de ju varma efter att de har blivit våta? Eller?

  • surferboy

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 18:11

    Köpte faktiskt ett par Center 15 idag! Du måste ju stoppa in handskarna i ärmarna och täta så det inte kommer in vatten i handsken. Blir bomullen blöt så blir det ju inte så trevligt, men du fryser nog inte ändå då du värmer upp vattnet precis som i dräkten.

  • jonas-j

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 18:27

    a va faan stick ut nu. nere i gbg finns det ingen is som tur er men kallt e det. jag kör med en semidry (north) funkar jävligt bra fryser lite i början när man badar men sen e det helt okej. der värsta är ju händerna. jag kör med handskar som är uppna i handfaltan vilket funkar bra, kallt i början men sedan går det över. på fötterna har jag ett par maui magic skor vilket funkar riktigt bra, fryser inte ett dugg.
    sticker du ut nu kommer du inte att ångra dig första gången på säsongen e alltid jävligt fint.

    /jonas

  • jonas-j

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 18:29

    Jag måste säga att handskarna ser lite klumpiga ut men e de de….

    /Jonas

  • surfordie

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 19:57

    vart köpte du dem i gbg??
    jake

  • kris

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 20:19

    De finns på Donsö Fiskeredskap i Fiskebäcks Hamn vet jag..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2002 vid 21:48

    Dom är varma även när dom är blöta.
    Och ja det är center 15 vi använder.
    Vi stoppar upp dom under dräkten.
    Jag har klippt av mina en bit i skaftet.
    Dom är inte klumpiga.
    Kenneth/ÖWC

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tidig surfing? brrrrrr!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.