Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla er som gillar att hacka på dem som vågar erkänna sina misstag.

  • Till alla er som gillar att hacka på dem som vågar erkänna sina misstag.

    Publicerad av imported_thorbjorn på 23 juni, 2008 vid 23:07

    Har ni aldrig gjort några misstag? eller berättar ni hellre hur duktiga ni är.
    Har ni hört talas om ordet flytväst? eller är det bara fjollor som har det.
    Ordet hjälm? Nä jag är så duktig att jag inte behöver det!

    Hur många av er använder flytväst, impaktväst, hjälm, skor på fötterna, när drog du i relisen senast bara för att öva, hur många av er kör med ett säker avstånd till varandra och till land och andra objekt. Det kallas även för säkerhet!

    När man trackar andra och måste vara så där jävla cool, Då ger NI signaler till andra och bla de som är nybörjare, att det är bättre att vara cool than safe.

    Sluta upp med era dumma kommentarer inga namn nämnda, vi måste alla hjälpas åt och göra sporten säkrare. Och det är med din hjälp. Låt folk få erkänna sin misstag och kunna berätta om dem. Tänk dig en testpilot som inte berätta vad som gick fel vilken utveckling får vi då?

    Till dig som vågar att berätta vi står på din sida. Din information är viktig!

    Sen är det ännu viktigare till dig som vågar att ingripa och vågar att säga ifrån. En guldstjärna till er

    pjoter svarade 15 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • rimsson

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 23:46

    Hej, en gång glömde jag min leash hemma och körde utan den, det var ett misstag men det gick bra ändå =)

  • Kjello

    Gäst
    24 juni, 2008 vid 00:21

    Jag ingriper och vågar säga ifrån, den här tråden känns som ett hugg i ryggen,

    Jag använde ingen flytväst 1978-79 bara regnjacka/ylletröja/låmgkallingar/regnbyxor, hade ingen våtdräkt då.
    efter det har jag våtdräkt + flytväst när det stormar, för värmen.
    Hjälm har jag aldrig prövat på vattnet, men sålde MC’n p,g,a, hjälmtvånget.
    har helst ingenting annat än surfshorts, du får hugga halsen av mej, helt OK.

    man tänker till “har jag skrivit något dumt” kommer inte ihåg (tog jag en öl för mycket)
    “tror jag tjattar om mej själv” kanske fel (ord/meningar kan lätt tolkas bakvänt),. ‘villrådig/förvirrad’.
    Hoppas jag inte verkar cool (men känner mej safe, har inte varit på kite än).
    jag är så dum, så jag vet inte om mina kommentarer är dumma.
    har erkännt alla mina misstag ?, ‘inte författare’.

    Tung tråd, den kommer säkert att få folk att tänka till.

  • langens_kite

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 06:24

    Bra!
    Erkänner att jag har gjort misstag,dock har alla slutat bra.
    Använder inte själv hjälm eller impactväst, men hackar inte på de som gör det.
    Har en äldre mauimagic väst som var mer eller mindre omöjlig att body draga med.
    Finns fina Wakeboardvästar från Helium nu som jag tror ska funka bra.
    Problemet med hjälm är att det känns instängt och rinner vatten i ögonen ett bra tag efter en vurpa.
    Skor har jag bara för värme.
    Tycker att du glömmer de kanske två viktigaste punkterna för säkerhet.
    Koll på utrustning och omdömme.
    Hur många är det inte som kör med linor som är två och kanske tre år gammla?
    Har dragit av linor vid tre tillfällen och det blir en jävla snurr på draken.
    Byt hela kitet med infästningar eller minst låssa infästningar och kolla nötning.
    Kollade mina fästen och tyckte de såg bra ut men den ena brast några minuter senare.
    En sport som Kitesurfing lockar en viss typ av utövare som gillar när det är fart, spänning och farligt.Tror inte att alla fattar hur farligt/svårt det är när Ruben Lenten gör sina vansinniga lopar.
    Om en erfaren kitare är ute så ser det lätt ut men är skitsvårt.
    Samma sak med skid åkningen alla ska åka “stora berg” helst i 120 fast de inte kan, göra volter med skruv utan att kunna göra vanliga upprätta hopp.
    Tror att det är samma typ av personer “jag är odödlig” som söker sig till
    dessa sporter.
    Tycker själv om att ta risker det är kul, men man måste se sina begränsningar.
    Stannade många gånger på land ibörjan, men då stod vi alla där.
    Nu är det skillnad alltid är det nån som kör hur mycket det än blåser.
    Hoppas verkligen att alla hjälper varandra och vågar stanna på land så vi slipper olyckor framöver.

  • skejtar_henke

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 06:31

    hmmm.. Jag vet inte du tänker på mig.. Tycker inte jag hackar men är ju inblandad i den här diskutionen. Visst gör jag fel och inte sen att erkänna det. Men hjälm och flytväst, inpactväst pungskydd i alla ära. Det är ju 20 cm djupt i habo. Men visst har du rätt. Det är skäkert bra. Jag har fan skejtat i 20 år. Där har jag ine heller nån hjälm. Känns inte motiverat med sandbotten. Visst det är inte fel men känns inte som jag behöver det. Peppar ta i trä.

    Men man kan inte ha alla skydd i hela världhistorien om man ska syssla med actionsporter om jag får kalla det för det.

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 09:15

    Vad jag vill att vi får fram en positiv disskution om säkerhet, där ingen skall behöva kännas sig dum. Det är lättare för de som är yngre att ta åt sig om det kommenteras hej vilt. Jag är själv 50 använder både hjälm och flyttväst i de flesta fall di jag kitar. Jag bryr mig inte om vad folk säger och kommenterar, men det kan vara så att någon mer osäker person inte vågar ha det, i regel den yngre generationen. Jag vill vara insperation till dem.

    Vi har olykor runt hörnet med nya kitesurfare som är på väg ut i vattnet vi vet inte vilka de är. Vi måste kunna nå ut till dem.

    När jag bodde i Nya Zeeland Jag fick jag min 8 fots surfing bräda i huvudet när jag vågsurfade där samt att fennan hamnade i sidan av näsbenet. Jag överlvde med en spricka i näsan samt en hjärnskakning som satt i 6 veckor.

    I kitesurfing är det inte i vattnet som man slår sig det är värre på land vid start och landning, det finns gott om stenar vid Ribban, bortahusen badhytter i skanör. Risken finns med att någon krockar med en vissa kör väldigt nära. Tänk om jag tappar kontrollen

    Flytt väst dämpar även smällarna man får när man lär sig och hoppa.

    Meningen med mitt inlägg är att jag vill att det blir en trevligare ton i forumet, alla gör fel, jag med, (jag har dänkt kiten i huvudet på min instruktör ett åre efter kursen [jag bjuder på detta]).

    Jag tror att det skrämmer många nybörjare som ställer frågor och får en del vettiga svar och sen en del blandade kommentarer som inte alltid är intiligenta.

    Vi måste fortsätta med en vänlig ton man kan alltid fråga om man inte har förståt rätt.:confused2:

    Vi forttsätter tillsammans på ankiis väg och gör vår sport säkrare.:laugh:

  • lars_m

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 12:16

    A little music to get the surfing spirit back grabbar…

    http://www.youtube.com/watch?v=Ts19Nn-xyGs&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=fi4D6ShX7SQ

    Ingen vill ha olyckar men iblandt händer det, också för åkare m koll- o alle har fan gjort mistag o skämtat bort det – är inte lik med att man inte har fattat hur alvarligt det var… Bra initiativ Thorbjörn, bättre att lära sig av varandres misstag utan den där störiga besserwisser attitud…

  • skejtar_henke

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 12:23

    @Thorbjorn 477296 wrote:

    Vad jag vill att vi får fram en positiv disskution om säkerhet, där ingen skall behöva kännas sig dum. Det är lättare för de som är yngre att ta åt sig om det kommenteras hej vilt. Jag är själv 50 använder både hjälm och flyttväst i de flesta fall di jag kitar. Jag bryr mig inte om vad folk säger och kommenterar, men det kan vara så att någon mer osäker person inte vågar ha det, i regel den yngre generationen. Jag vill vara insperation till dem.

    Vi har olykor runt hörnet med nya kitesurfare som är på väg ut i vattnet vi vet inte vilka de är. Vi måste kunna nå ut till dem.

    När jag bodde i Nya Zeeland Jag fick jag min 8 fots surfing bräda i huvudet när jag vågsurfade där samt att fennan hamnade i sidan av näsbenet. Jag överlvde med en spricka i näsan samt en hjärnskakning som satt i 6 veckor.

    I kitesurfing är det inte i vattnet som man slår sig det är värre på land vid start och landning, det finns gott om stenar vid Ribban, bortahusen badhytter i skanör. Risken finns med att någon krockar med en vissa kör väldigt nära. Tänk om jag tappar kontrollen

    Flytt väst dämpar även smällarna man får när man lär sig och hoppa.

    Meningen med mitt inlägg är att jag vill att det blir en trevligare ton i forumet, alla gör fel, jag med, (jag har dänkt kiten i huvudet på min instruktör ett åre efter kursen [jag bjuder på detta]).

    Jag tror att det skrämmer många nybörjare som ställer frågor och får en del vettiga svar och sen en del blandade kommentarer som inte alltid är intiligenta.

    Vi måste fortsätta med en vänlig ton man kan alltid fråga om man inte har förståt rätt.:confused2:

    Vi forttsätter tillsammans på ankiis väg och gör vår sport säkrare.:laugh:

    Det där kan jag bara instämma i och hålla med om… Klart det inte mesigt eller nått med hjälm.. Bara det är frivilligt så står jag bakom. Tvinga mig inte bara att använda det.

  • skotten

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 14:48

    isnt it better that they wipe themselfs out………………

    ………as opposed to having heaps of body armour and ploughing through crowds of people, kids making sand castles, and small dogs tied to stakes in the ground, then coming out the other side without a scratch, while trying to relaunch their gear, lines taking the heads off of the old naked sunbathers…

    nah, if they dont take a course, fak-em. you dont wear a crash-helmet skydiving, you should, cos you can bang into one another up there… but lets face it, if you are fucked… you are fucked….

    take lessons and dont be fucked, then they can decide themselfs if they wanna live life in the dangerous lane without protection.

  • gadget

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 17:45

    Tycker det är stor skillnad på om man skadar sig vid ett trick
    än om men om man skadar sig pga, oförsiktighet vid launch/landning, felriggning etc.

    Det ska inte behöva hända så många olyckor på land och det är väl ändå det vi diskuterar! Eller???

  • tomw

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:21

    Skyddet är frivillig, det är klart Henke. Men som du skejtar-jävlar vilken tricks och speed- skulle du har hjälm. Det krävs bara den lilla “shit happens” och du är en veggie. Min fru är transplantations co-ordinator- tar hand om organ från hjärndöda- man hör vad händer.

    “Old bastards have gotten old because they are either lucky or safe.”

    Dem unga dangle-monkeys kommer har hjälm den dagen Ruben, Hadlow, och dem andra proffsen har hjälm på sig i vidsen. Roll models bara funkar om det är samma ålder och kön på dem.- Social Proof.

    Do what you feel is right- but think of the ones you are gonna leave behind, or be dependant upon when you are in a wheelchair.

    Have fun.

  • krillan82

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:30

    Om man har träskalle som jag behöver man då hjälm?

  • imported_thorbjorn

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:33
    Krillan82;477442 wrote:
    Om man har träskalle som jag behöver man då hjälm?

    Jaaa om du inte vill att fåglarna skall hacka på dig “Ler”

  • krillan82

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:37

    de problem jag har upplevt med hjälm är att vid för mycket vatten överhuvet så sväller träskallen och där med hjälmen med. Ngn som vet vad som fungerar

    (har faktiskt hjälm ibland)

  • debkausf

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:43

    Varför läste jag detta! Kul de där med träskallen dock krillan!

  • wibban

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 21:29

    Murket trä är oxå ömtåligt ;).

    Jag tänker köpa mig en hjälm men av någon anledning så drar jag hela tiden ut på det. Kommer det en ny trevlig kite som jag vill ha är jag inte lika svårflirtad. Då finns både tid och pengar helt pötsligt.
    Säkerhetsutrustning har nog alla en tendens att “undvika” lite även om man tycker det är ok att använda det.

    Köp hjälm Krillan och när du ändå håller på så köp en till mig oxå.

    @Krillan82 477442 wrote:

    Om man har träskalle som jag behöver man då hjälm?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla er som gillar att hacka på dem som vågar erkänna sina misstag.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.