Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som inte har huvudet med sig till stranden.

  • Till alla som inte har huvudet med sig till stranden.

    Publicerad av dalen på 5 juli, 2007 vid 16:48

    Fick detta idag för någon tror visst vi är på alla ställen och kör skola.
    Jag har svarat honom så nu har han lite att tänka på kan jag säga men han har rätt i vad han säger och så länge det finns folk där hissen inte går ända upp så får vi andra skit.
    Till er som skiter i allt….fortsätt med det men sälj era kite idag….
    Göran har här svarat på klagomål från badare.

    Hej!

    Självklart är det inte acceptabelt att man utsätter andra för fara. Oavsätt om det är genom kitesurfing, motorbåtar eller på annat sätt. Vi ska se om vi kan kompletera kommunens ordningsregler och område för badplats med ett tydligt förbud om detta, jag har kopplat in vår jurist. På ett eller annat sätt kommer vi också att skriva om det på tavlan som finns vid varje kommunal badplats och kanske vid någon badplats boja av. Detta tar dock lite tid och jag tror därför att första läget får men uppmana till gott omdömme och sjövett! Söder om Helsingborg finns en 300 m lång strandremsa som är avsatt för kitesurfare där de lämpligen kan nyttja sin sport tilsammans med likasinnade.

    MVH

    Göran Werner
    Teknisk Chef

    simoneburgess svarade 16 år, 9 månader sedan 24 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • sourra

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 16:52

    Vad var upprinnelsen till Herr Tekniska Chefens brev?

  • dalen

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 18:07

    Han har fått in flera klagomål och sett att det finns en kiteskola i komunen så då får man skit…det kan jag ta men inte om jag inte är problemet. Man kanske får börja göra som på den gamla goda tiden… man gör sig av med vittnen helt enkelt. Typ använder dem till hajmat eller lär dem kitea

  • tetras

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 18:17

    @Dalen 394855 wrote:

    Fick detta idag för någon tror visst vi är på alla ställen och kör skola.
    Jag har svarat honom så nu har han lite att tänka på kan jag säga men han har rätt i vad han säger och så länge det finns folk där hissen inte går ända upp så får vi andra skit.
    Till er som skiter i allt….fortsätt med det men sälj era kite idag….
    Göran har här svarat på klagomål från badare.

    Hej!

    Självklart är det inte acceptabelt att man utsätter andra för fara. Oavsätt om det är genom kitesurfing, motorbåtar eller på annat sätt. Vi ska se om vi kan kompletera kommunens ordningsregler och område för badplats med ett tydligt förbud om detta, jag har kopplat in vår jurist. På ett eller annat sätt kommer vi också att skriva om det på tavlan som finns vid varje kommunal badplats och kanske vid någon badplats boja av. Detta tar dock lite tid och jag tror därför att första läget får men uppmana till gott omdömme och sjövett! Söder om Helsingborg finns en 300 m lång strandremsa som är avsatt för kitesurfare där de lämpligen kan nyttja sin sport tilsammans med likasinnade.

    MVH

    Göran Werner
    Teknisk Chef

    Detta kommer tyvärr bara att bli vanligare och vanligare. Vi behöver ett förbund som kan föra en nyanserad saklig dialog mot den här typen av initiativ. Om inte vi själva tar ansvar för vår sport så kommer andra att göra det genom att helt enkelt förjuda den.

  • wims_lkp

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 19:00

    Man måste ta lite tag på hemmaspoten. Här i Lidköping försöker vi med liknande säkerhetsregler, men de är svårt att få många att gå åt samma håll. Det får inte hända att någon strand här blir förbjuden i framtiden.

  • tetras

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 19:29

    Ta en titt på detta (för den som orkar). Detta är ett exempel där alla deras ansträngningar gav resultat. Vem hadde orkat att göra allt detta om det började knipa på Er lokala beach?

    http://philelbo.proboards46.com/index.cgi?board=battle&action=display&thread=1110534165

  • kasimir

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 19:54

    Även om det är fetare med litta underground så får vi nog börja göra något åt det här. Jag tycker att vi helt enkelt får starta ett förbund för att bemöta den oro och de klagomål som hotar att inskränka vår möjlighet att utöva vår sport.
    Det behövs en samlad organisation som kan informera och inte minst utveckla konstruktiva lösningar inför framtiden, någon som myndigheter och allmänhet kan vända sig till och som kan föra vår talan.
    En idé för att få så stor genomslagskraft som möjligt är att alla kiteskolor bildar ett gemensamt nationellt förbund eftersom ni bedriver en yrkesverksamhet, men att alla vi som kitar stödjer det och i största möjliga mån hjälper till i arbetet på olika sätt.

    Jag tror alla håller med mig att det skulle vara jävligt tråkigt om vi en dag står där med kiteförbud på våra bästa spots bara för att vi var för lata för att ta tag i det.

  • skotten

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 20:32

    well, seeing as I am a fairly intellectual type, and I have loads of spare time, what would you guys think about me going ahead and getting one started?. I have already spoken to the guys that run the association in the UK and they have given me a lot of interesting pointers and tips.

  • kasimir

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 20:50

    Tony for president! Jag hjäper gärna till som saftablandare på styrelsemötena.

  • nic

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 21:50

    @skotten 394912 wrote:

    well, seeing as I am a fairly intellectual type, and I have loads of spare time, what would you guys think about me going ahead and getting one started?. I have already spoken to the guys that run the association in the UK and they have given me a lot of interesting pointers and tips.

    kör hårt.

    nic

  • psychonauten

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 22:06

    Snart e det dags att sälja superörnen och bli ornitolog, eller solbadare!

  • tetras

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 22:19

    @kasimir 394895 wrote:

    Även om det är fetare med litta underground så får vi nog börja göra något åt det här. Jag tycker att vi helt enkelt får starta ett förbund för att bemöta den oro och de klagomål som hotar att inskränka vår möjlighet att utöva vår sport.
    Det behövs en samlad organisation som kan informera och inte minst utveckla konstruktiva lösningar inför framtiden, någon som myndigheter och allmänhet kan vända sig till och som kan föra vår talan.
    En idé för att få så stor genomslagskraft som möjligt är att alla kiteskolor bildar ett gemensamt nationellt förbund eftersom ni bedriver en yrkesverksamhet, men att alla vi som kitar stödjer det och i största möjliga mån hjälper till i arbetet på olika sätt.

    Jag tror alla håller med mig att det skulle vara jävligt tråkigt om vi en dag står där med kiteförbud på våra bästa spots bara för att vi var för lata för att ta tag i det.

    Förnuftigt talat!

  • yeeah

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 07:10

    @skotten 394912 wrote:

    well, seeing as I am a fairly intellectual type, and I have loads of spare time, what would you guys think about me going ahead and getting one started?. I have already spoken to the guys that run the association in the UK and they have given me a lot of interesting pointers and tips.

    Gött initiativ!

    aloha!

  • magnush

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 07:14

    Run with it
    //Everybody loves Tony 🙂

  • tuben

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 08:21

    do it tony

  • christian12345

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 09:16
    skotten;394912 wrote:
    [..]what would you guys think about me going ahead and getting one started?[..]

    God idé.

    Jag vet att för några år sedan kom det en massa förbud på Sydvestpynten, Danmarks överlägset mest använda spot. Också där var problemet fågelfetishgubbar. Vi kitesurfare försökte hänga oss upp på ‘Dansk Sejlunion’ som jag tror motsvarar SXK (Svenska kryssarklubben) och fick massa bra hjälp från dem, men det visade sig att inte vara nog…

    Något år senare togs det här initiativet som du nu har gjort och det har resulterat i uppmjukade regler för Sydvestpynten, samt att man faktiskt kan segla i Strandparken när där inte är några badare där.

    Med andra ord: om vi klarar av kakan lika bra som danskarna, så får vi delar av Tippen och Falsterbo tillbaka, plus kanske ett konstgjort rev och ett launch-ställe ute vid Västra hamnen :cool2:

    Om du vill ha hjälp med kontakter/översättning/annat så säg bara till, så fixar jag… Bara slå en pling.

    Christian

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Till alla som inte har huvudet med sig till stranden.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.